Riva motor på Honda CRF 450

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Jaha, nu är det så att jag ska försöka ge mig på att plocka isär (och förhoppningsvis kunna sätta ihop) motorn på min hoj. Jag har aldrig gjort det här förut, men med hjälp av verkstadshandboken, vänner och kanske vänliga användare här på Sporthoj så hoppas jag att det ska gå bra.

Om ni undrar varför jag ska riva så kan ni läsa här: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=165276

Har ni några tips rent allmänt vad man ska tänka på så är det mycket uppskattat. Jag är som sagt rätt oerfaren, så inga tips är för självklara.

Vad jag undrar över just nu är vad man bör byta och vad man måste byta när man öppnar motorn. Packningar förstår jag att jag måste byta, men lager och sånt då? Vilka lager brukar man byta? Vad kan lagrena kosta?

Fler frågor lär ju dyka upp senare...

tänk på innan du rivar kolla tändingsmärke o märkning av kammar titta noga på dessa rita o berätta för dej själv evt fota så vet du hur det ska se ut när du ska sätta ihop det igen + har du typ en axel med drev brickor o dyl låt dessa sitta ihop i rät ordning det lät man glömmar o sen har man en halv motor över när man är klar not good lycka till det inte så svårt som det låter

när du nu har plockat itu motorn o är osäkar på hur du ska få ut skruven försök värma blocket runt skruven med gasolbrännare aluminium växer fortare än järnbulten har du tur släppar den annars kör til en mekanisk verkstad o fråga snält om dom vil hjälpa dej

Last edited:
Ramlager, kolv och kolla vevstake lär du göra. Minsta tveksam på staken så köper du ett nytt vevstakskit (pirat). Lager + stake ca. 1800-2000:- Kolv ca. 1400:-

Vevpartiet lär du dock få renoverat och riktat av nån kunnig om du inte vet hur man gör.

Vxl-låds lagrena är 4 st. dem känner du på, för det mesta är det inget fel på dem.

Använd INTE mutterdragare när du ska lossa/dra åt svänghjulet. Veven är rätt skör på den sidan då det går en oljekanal till storändan på staken i mitten. Inte helt ovanligt att de går av isf.

När jag ska lossa balansvikten brukar jag ställa en 22mm (har jag för mig)blocknyckel i spåren och vrida med en skiftnyckel på blocknyckeln. Stark kamrat som håller i underlättar, jaga motorn runt på arbetsbänk är mest drygt.

Ramlagren kostar dryga 600 för bägge två eller om det var 800?? och p-boxarna till ungefär 150kr/st har jag för mig. Vxllådslagren är sällan dåliga, men de finns som std maskinlager (samma lager fast utan hondapris.) hos din lokala lagerfirma, så vill du kan du byta ändå. Mät upp kamkedjan, är den för lång, byt.

När du ska byta lager, värm med värmepistol ordentligt, eller in med blockhalvorna i ugnen på 150C, har du tur med ugnen ramlar de ur av sig självt. När sedan de nya lagren ska i, lägg dem en stund i frysen och värm blockhalvorna, då pluppar lagren i lätt. Var noga med att inte knacka på innerbanorna när du monterar de nya lagren, om du inte har tillgång till en press! Var även noga att du vänder lagren rätt då en del är oliksidiga. Drygt att vända å ha sig....

En sats bra drivdornar, en risig hylsnyckelsats och lite rörstumpar är bra att ha när man ska montera lager. Om man inte har en press förstås, som är ännu bättre.

Last edited:

När jag ska lossa balansvikten brukar jag ställa en 22mm (har jag för mig)blocknyckel i spåren och vrida med en skiftnyckel på blocknyckeln. Stark kamrat som håller i underlättar, jaga motorn runt på arbetsbänk är mest drygt.

Ramlagren kostar dryga 600 för bägge två eller om det var 800?? och p-boxarna till ungefär 150kr/st har jag för mig. Vxllådslagren är sällan dåliga, men de finns som std maskinlager (samma lager fast utan hondapris.) hos din lokala lagerfirma, så vill du kan du byta ändå. Mät upp kamkedjan, är den för lång, byt.

Balansvikten, är det den som sitter till höger om kopplingskorgen? Där sitter det iaf nåt som kräver ett specialverktyg. Har testat en massa blocknycklar i spåren, men jag hittar ingen som passar.

Går ramlagrena att köpa som standardlager hos nån lagerfirma?

Ska man även byta dreven om man byter kamkedjan?

Ok, nu har jag tagit av toppen. Då står det så här i boken "Turn the crankshaft clockwise and align the punch mark on the primary drive gear with the index mark on the right crankcase cover. Make sure the piston is at Top Dead Center on the compression stroke"

Drevet i cylindern är märkt med ett streck på båda sidorna. Hur vet jag vilket av märkena som jag ska använda mig av?

Fråga 2: "Remove the cam chain tensioner lifter bolt and sealing washer", det har jag gjort. Sen står det "Turn the cam chain tensioner lifter shaft clockwise fully and secure it with a tensioner stopper"

Vad är en tensioner stopper? Nån sån har jag då inte iaf.

Ok, nu har jag tagit av toppen. Då står det så här i boken "Turn the crankshaft clockwise and align the punch mark on the primary drive gear with the index mark on the right crankcase cover. Make sure the piston is at Top Dead Center on the compression stroke"

Drevet i cylindern är märkt med ett streck på båda sidorna. Hur vet jag vilket av märkena som jag ska använda mig av?

Fråga 2: "Remove the cam chain tensioner lifter bolt and sealing washer", det har jag gjort. Sen står det "Turn the cam chain tensioner lifter shaft clockwise fully and secure it with a tensioner stopper"

Detv ar en liten tunn platbit som du far fila till sjalv. Se i din manual. Allt du behover veta for jobbet star ju dar rakt upp o ned. Nagot battre att kika i den an att fraga folk pa Sporthoj om hur man gor..?
Inte menat att vara otrevlig, utan mer for din egen skull, du vill ju att allt ska bli riktigt gjort!

/L

Går ramlagrena att köpa som standardlager hos nån lagerfirma?

Ska man även byta dreven om man byter kamkedjan?

Nej, de är special. Kamdreven behöver du normalt inte byta.

Du menar väl kamdrevet? När motorn är i TDC ska kamloberna peka bakåt, dvs mot förgasaren. Precis i det läget mäter du även ventilspelet, om du inte visste det. När du väl lyft toppen behöver du inte bry dig om märkningar mer. Inte för tillfället iallafall. Lägg dock märke till hur balansaxeln sitter ihop.

Allt står i boken, hur du nollar motorn i TDC står under avsnittet ventiljustering tror jag. Bäst att du läser själv innan, så inga missförstånd uppstår.

Last edited:
Du menar väl kamdrevet?

Precis. Fast jag kanske inte behöver bry mig om märkningar och sånt förrän jag sätter ihop motorn?

Detv ar en liten tunn platbit som du far fila till sjalv. Se i din manual. Allt du behover veta for jobbet star ju dar rakt upp o ned. Nagot battre att kika i den an att fraga folk pa Sporthoj om hur man gor..?
Inte menat att vara otrevlig, utan mer for din egen skull, du vill ju att allt ska bli riktigt gjort!

/L

Jag försöker följa den, men nu stod det ju att jag skulle använda mig av nånting som jag inte har.

Last edited:
Fråga 1
Går bra med vilket som kamaxeln snurrar med 1/2 motorvarvet där av 2-märken

Fråga 2
"tensioner stopper" är det verktyg du hittar en bild på i manualen, det ända det gör är att se till att kjedjesträckare håller sig helt släppt under tiden du skruvar.
Detta verktyg är inte helt nödvändigt men är bra att ha vid av/på sättning av drevet uppe vid kamen.

Som påpekat i tidigre inlägg var försiktig med oljekanalen när du drar av svänghjulet, använd inte en avdragere med en centrumpigg på skruven

Last edited:
Fråga 1
Går bra med vilket som kamaxeln snurrar med 1/2 motorvarvet där av 2-märken

Ta det väldigt lugnt nu... Med det resonemanget skulle det alltså inte spela någon roll om kammen står ett halvt varv fel i förhållande till veven??

Varför det är två märkningar på kamdrevet är kanske för att det finns två möjligheter att skruva fast det på kamaxeln? Båda blir rätt i och med att det finns två märkningar kanske. Det var före sommaren jag rev sist så jag minns inte riktigt.

Det finns dock bara ett sätt att Nolla en CRF och det verkar du inte riktigt ha koll på.

hej stop o beläg veva motorn så märkene står som i boken titta o titta en gång till gör en liten ritning evt färg markera dom strek o punkter du behövar för att kammen ska hamna rätt jävligt viktigt o lätt att missa om man inte är van o tro inte du kommar ihåg hur det satt ihop nock många med mej som gået på den minan i början + läs boken 3 gångar innan du skruvar jag tror inte du är dum men det fruktanssvårt lätt at missa något. o det kan hända även den bästa

ibland är där flera strek på kamdrevet för att det passar till flera olika motorer så var det på dom gamla kawa vet ej om det så på honda

Last edited:
Det går väl att dra runt motorn manuellt och kolla så allt hamnar rätt innan man startar den? Det hoppas jag då iaf så man inte bara ska chansa på att allt inte exploderar när man kickar igång den.

Skruven som gick av är då borta nu iaf. Som tur var slapp jag göra det mesta själv. Hade en granne som är betydligt mer kunnig än mig som fixade nästan allt.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt