Årskort Roadracing vs Golf

cha0s

Total galning?
Gick med
22 Oct 2003
Hoj
R6 med lila kåpor
Lite missvisande rubrik men den bästa jag kom på.

Dom flesta golfklubbar, gym, slalomanläggningar och säkert fler ställen jag inte kan komma på just nu säljer års/säsongskort som ger en möjligthet att nyttja anläggningen året runt eller under hela säsongen för en viss kostnad, med vissa undantag för t.ex. tävlingar, underhåll eller liknande. Det närmaste jag har sett något liknande inom motorsportsverige är årskort på licensträningar hos t.ex. LMS eller NRS. Men finns det, i sverige, någonstanns man kan lösa årskort och sedan nyttja banan från tidig morgon till sen kväll alla dagar hela veckan?

Nej, det är nog en omöjlighet av flera skäl, te x på golfbanan behöver du inte ha en ambulans i stand-by hela tiden.

Men främsta skälet är nog att banorna används till mer än bara RR. Så säsongens alla dagar brukar vara intecknade med aktiviteter.

vad jag vet så är det bara på Ringen i Tyskland som du kan köra med årskort, men den banan är ingen säker RR bana, den har feta armcoräcken och saknar i princip sandfållor.

3135698 Nej, det är nog en omöjlighet av flera skäl, te x på golfbanan behöver du inte ha en ambulans i stand-by hela tiden.

Men främsta skälet är nog att banorna används till mer än bara RR. Så säsongens alla dagar brukar vara intecknade med aktiviteter.

Jag vet tyvärr bara hur det ser ut på mittsverige banan och där är 42 dagar och 44 kvällar uthyrda från den 30 April till den 30 September. Det är ungefär var 3:e dag/kväll. Så tillgång till banan finns.

Och sen angående ambulans i stand-by, det finns oftast en ambulans nära till hands även om den inte står i depån.
Nyckel ordet är oftast, men i sanningens namn så ser jag faktiskt inte vilken nytta den gör i depån. Visst är snabb hjälp bra, men mycket kan lösas med en bår och en kombi också. Men ligger personen i fållan och är medvetslös så är en ambulans enda alternativet och då kan man ringa efter en.

Jag vet tyvärr bara hur det ser ut på mittsverige banan och där är 42 dagar och 44 kvällar uthyrda från den 30 April till den 30 September. Det är ungefär var 3:e dag/kväll. Så tillgång till banan finns.

Och sen angående ambulans i stand-by, det finns oftast en ambulans nära till hands även om den inte står i depån.
Nyckel ordet är oftast, men i sanningens namn så ser jag faktiskt inte vilken nytta den gör i depån. Visst är snabb hjälp bra, men mycket kan lösas med en bår och en kombi också. Men ligger personen i fållan och är medvetslös så är en ambulans enda alternativet och då kan man ringa efter en.
Konstig syn på säkerheten:va

Ambulans ska självklart finnas standby vid träning. Tror du resonerar annorlunda när du haft din första ordentliga krasch. Det ambulansen kan göra de första viktiga minutrarna kan vara avgörande om du överlever eller ej. Om du ringer ambulans så är det minst 10 minuter till den kommer. På den tiden hinner det gå från ganska OK till total katastrof om du har en inre blödning eller liknande. En bår om du har brutit nacken kan göra att du blir förlamad, istället för att få korrekt diagnos och rätt behandling från början.

Ambulans ska självklart finnas standby vid träning. Tror du resonerar annorlunda när du haft din första ordentliga krasch. Det ambulansen kan göra de första viktiga minutrarna kan vara avgörande om du överlever eller ej. Om du ringer ambulans så är det minst 10 minuter till den kommer. På den tiden hinner det gå från ganska OK till total katastrof om du har en inre blödning eller liknande. En bår om du har brutit nacken kan göra att du blir förlamad, istället för att få korrekt diagnos och rätt behandling från början.

Instämmer till fullo med Nr:18!

Vi har under flera års tid sett att en bra ambulanssjukvård är A och O när det kommer till kritan.
Om ambulansen inte skall användas så kan där stå vad som helst men den dagen den behöver nyttjas så kan jag lova dig att du vill ha bästa tänkbara personal och materiel. Det kan få mycket tråkiga konsekvenser om man inte har full koll på vilken kompetens man har gällande ambulanssjukvården.

Man skall alltid vara förberedd på att värsta tänkbara scenario kan inträffa.

Last edited:
Instämmer till fullo med Nr:18!

Vi har under flera års tid sett att en bra ambulanssjukvård är A och O när det kommer till kritan.
Om ambulansen inte skall användas så kan där stå vad som helst men den dagen den behöver nyttjas så kan jag lova dig att du vill ha bästa tänkbara personal och materiel. Det kan få mycket tråkiga konsekvenser om man inte har full koll på vilken kompetens man har gällande ambulanssjukvården.

Man skall alltid vara förberedd på att värsta tänkbara scenario kan inträffa.

Vad bra! Då är det bara anmälningssystemet ni ska bättra på för att få bra arrangemang:tummenupp

Hmm, jag har sett ambulansen som ett sätt att antingen göra en undersökning av mig för att se att jag är okej, eller att skjutsa mig till sjukhus om jag inte var det och en sån funktion kan man lösa med en bår och en kombi och en person med någorlunda sunt förnuft. Men visst, dom har en helt annan kompetens än en Svensson som gått en kurs hos röda korset, det håller jag med om.

Men något årskort för frikörning på dom dagar banorna inte är uthyrd finns alltså inte på någon bana i Sverige idag om jag har förståt er rätt. Dags att se vad man kan göra åt den saken tycker jag =)

Här där jag bor (Finland) så betalar jag 75 euro och har säsongkort på banan (Botniaring) och då får vi alltid nyttja den när den inte är bokad.Funkar alldeles utmärkt!Så jag tycker absolut att ni skall kolla om ni kan komma överens om nåt liknande med nån bana!:tummenupp

Här där jag bor (Finland) så betalar jag 75 euro och har säsongkort på banan (Botniaring) och då får vi alltid nyttja den när den inte är bokad.Funkar alldeles utmärkt!Så jag tycker absolut att ni skall kolla om ni kan komma överens om nåt liknande med nån bana!:tummenupp
Har ni en ambulans och läkare på plats varje gång ni kör?

Ponera att man ägen några hektar skogsmark.
Är det tillåtet att röja en liten gata där och asfaltera en liten bana för eget bruk?

Nån som vet vad det kostar att asfaltera en kilometer med lagom bredd?

På Gotland Ring har jag för mig att de betalade 12.000:- per meter. Om beloppet inkluderar underarbete vet jag inte.

Hur som helst är det snordyrt om man vill ha en bra yta som håller.

På Gotland Ring har jag för mig att de betalade 12.000:- per meter. Om beloppet inkluderar underarbete vet jag inte.

Hur som helst är det snordyrt om man vill ha en bra yta som håller.

Ett snittpris på 12.000 kr / m bana bör vara inklusive underarbeten.

Att röja i skogen och anlägga lite asfalt är ingen sak man gör utan tillstånd från berörd kommun. I vissa fall krävs marklov, bygganmälan samt eventuellt även en Miljökonsekvensbeskrivning (MKB) och kontakt med Länsstyrelsen.

Ett snittpris på 12.000 kr / m bana bör vara inklusive underarbeten.

Att röja i skogen och anlägga lite asfalt är ingen sak man gör utan tillstånd från berörd kommun. I vissa fall krävs marklov, bygganmälan samt eventuellt även en Miljökonsekvensbeskrivning (MKB) och kontakt med Länsstyrelsen.
På en bana är det specialasfalt. Först "vanligt lager" och därefter ett så kallat slitlager. Har för mig att vi fick höra att underarbetet inte ingår.

Det funkar inte att bara "bygga sig" en egen bana på sin mark. Det måste till ok från miljönämnden hos den kommun och massa annat. Det har med miljö, buller, osv att göra.

Man kanske får nöja sig med ett endurospår :)

Vad gäller marken så ligger den ganska avsides i norrland och det skall mycket till om den stör någon. Möjligen om miljönämnden vet om någon sällsynt fågel eller något som kan ta skada.

Men om man säger såhär då: Är det tillåtet att köra lite enduro på sin egen mark?

motorväg kostar 100k metern att bygga med allt arbete,snittuträkning på vägverketshemsida i samband med utbyggnaden.
nej,du måste ha haft en skock idioter med pensel och skedar som letat efter gamla hyddor,närboende tillstånd,ekologisk och geologisk utredning om bananspåverkan osv.

ambulansen på banan är den bästa ide hittills och utan den hade vi haft en helt annan skadefrkvens på banorna.
alla som kört cross innan brukar veta att den är uppskattad:tummenupp

Ponera att man ägen några hektar skogsmark.
Är det tillåtet att röja en liten gata där och asfaltera en liten bana för eget bruk?

http://www.vikingmotorpark.com/utr.php

Kolla in där antalet utredningar etc som behövs för att anlägga motoranläggning....

lite enklare för golfklubbarna än motorklubbar.

Ansökan om golfbana som kommer gå över hägerns parningsplats skulle säkert få OK men en motoranläggning som skulle va 10 mil därifrån skulle få ett nej... typ

//håkan

EDIT: Sen brukar väl inte årskort på golfklubben kosta typ 3-400kr som det gör i åtminstone LMS?
Vissa klubbar tar ju 20-30kkr och mindre nogräknade tar väl 1000kr och uppåt.
Hade man fått betala 5000kr i medlemsavgift per år så hade kanske tiden för icke uthyrd tid på banan sett annorlunda ut.
Sen kommer licensen till också på 2500-3500kr om man ska tävla lite...
Men visst det rokkar!

Last edited:
Vad bra! Då är det bara anmälningssystemet ni ska bättra på för att få bra arrangemang:tummenupp
Sydskånes Arrangemang är redan bra. Inte bara bra förresten, utan toppklass.

På en bana är det specialasfalt. Först "vanligt lager" och därefter ett så kallat slitlager. Har för mig att vi fick höra att underarbetet inte ingår.

Det funkar inte att bara "bygga sig" en egen bana på sin mark. Det måste till ok från miljönämnden hos den kommun och massa annat. Det har med miljö, buller, osv att göra.
Bra att du berättar för Kurvmakaren hur det går till. Han behöver fortbildas. Det är lätt att tro att man vet allt bara för att man varit projektledare vid uppförandet av en enstaka bana :hihi

Last edited:
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck