CBR600 Broms och drev fråga.

Lund

Övar
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
CBR600F3 -95, XR650R -03
Frågorna gäller min Honda CBR600F3 -95. Utgå från att jag inte kan ett jävla skit så blir det inga missförstånd. :tummenupp
Nu till frågorna.

Om jag går ner en kugg fram och upp en bak, ungefär hur mkt påverkas körupplevelsen? Hur mkt ändras toppfarten?

Min frambroms jävlas lite grann. Den har en knakande känsla när man nyper in den. Inget fel på bromsverkan men det är irriterande och sänker precisionen något. Jag upplever att problemet är mekaniskt och sitter vid själva bromshandtaget men kan inte komma på vad jag ska göra. Förslag?

Tack på förhud.

ang drevningen. det e bara räkna ut. räkna antalet fram och dela på antalet bak. Sen kan du själv labba med siffrorna.

antal kuggar fram/ant kugg bak = 12/24= 0,50 (exempel) så kanske du byter till 11/25= 0,44

skillnaden i toppfart blir då 0,44/0,50= 88%

för vanlig gatåkning är det nog inte så stor idé att dreav om. Såvida du inte vill gasa upp den på bakhjulet lite enklare. Men det e ju relativt värdelöst.

ang bromsen så tror jag ingen kan svara på ett knakande ljud. I värsta fall får du väl byta bromspompen. Men det e nog väldigt bra å kolla upp det innan du åker vidare.

ang drevningen. det e bara räkna ut. räkna antalet fram och dela på antalet bak. Sen kan du själv labba med siffrorna.

antal kuggar fram/ant kugg bak = 12/24= 0,50 (exempel) så kanske du byter till 11/25= 0,44

skillnaden i toppfart blir då 0,44/0,50= 88%

för vanlig gatåkning är det nog inte så stor idé att dreav om. Såvida du inte vill gasa upp den på bakhjulet lite enklare. Men det e ju relativt värdelöst.

ang bromsen så tror jag ingen kan svara på ett knakande ljud. I värsta fall får du väl byta bromspompen. Men det e nog väldigt bra å kolla upp det innan du åker vidare.

Tack tack.

Jag drevade ner min cbr 1 kugg fram, tyckte jag var lagom.
Minns inte riktigt hur bromsen ser ut på cbr, men det kanske kan va infästningen till bromsgreppet som behöver smörjas upp.

Minns inte riktigt hur bromsen ser ut på cbr, men det kanske kan va infästningen till bromsgreppet som behöver smörjas upp.

Tack för svaret. Får se hur jag gör med drevningen...

Så var det på min R6:a, man fick smörja upp infästningen lite då och då, annars hade jag precis som du ett litet störande knakande som försämrade känslan i handtaget.

På bromsgreppet sitter det en liten "knöl" som trycker på en metall platta (pumpen). Där emellan måste det vara väl smort eftersom trycket inte är rakt på. Ytorna glider lite mot varandera och kärvar det så försämras precisionen och känslan i bromsen. Ta bort bromsen, rengör med 5-56, WD-40 eller DWF. Torka rent och fetta in med tubfett.

På bromsgreppet sitter det en liten "knöl" som trycker på en metall platta (pumpen). Där emellan måste det vara väl smort eftersom trycket inte är rakt på. Ytorna glider lite mot varandera och kärvar det så försämras precisionen och känslan i bromsen. Ta bort bromsen, rengör med 5-56, WD-40 eller DWF. Torka rent och fetta in med tubfett.

Gjorde väll det inte lika noggrant som det står, men detta var "felet" och det är åtgärdat!

Tack för hjälpen!

Den bågen behöver 1 eller 2 kugg ner fram... Orginal får man ju nästan vålda för att få upp han sittandes på slangen i 2an.

Välj själv. 2 kugg ner så får man lite småtråkig höghastighetstouringvarv dock, men blir rätt mkt roligare! Buskör du mkt välj 2 kugg :)

Hade en cbr 600 -88, droppade ner en kugg fram o den ökade nästan 10 kmh i toppfart eftersom den då orkade varva ut på 6an. Framdreven kostar en hundring styck , så du har råd o laborera

Jag hade valt att gå upp motsvarande antal kugg bak istället för att gå ner fram.
Allt för att vara skonsam mot kedjan.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...