200/50 däck på en sporthoj.

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Borta...
Som rubriken lyder funderar jag på ett 200 däck till min hoj. Jag vet vad ni som kör på bana tycker om det angåengde hanterbarheten men eftersom jag kör som en fjolla så berör det inte mig så mycket. Är mest ute efter det visuella intrycket, då fetare blir coolare, enligt mig!

Nu till min fråga! 200 däck har större ju diameter också, vilket borde påverka utväxlingen. Jag undrar om detta är en märkbar skillnad. Någon som provat?

Nyfiken på svar!!!

Om du kränger på ett bredare däck på din fälg som fortfarande håller samma bredd blir däcket får bara en mer rund form.
Ett 200 däck blir för häftigt för den fälgen att svälja , kolla på 195/60 , 195/70 istället.

Diametern ökar betydligt , drevning behöver ej bytas för gatåkare.

Varför kunde inte snubben på mc verkstaden berätta det för mig. Man kan ju tycka de borde veta sådant, men tydligen inte. Tur sporthoj.com finns!

Med ettsånt brett hjul kommer du även få bredare fegisrand, och då har du tappat alla visuella pluspoäng iallafall.

det enda däcket som ser ballt ut på en hoj är ett helt rundslitet däck pungt!

Det sitter orginal på ZX12R, helt värdelöst enligt mig. Hojen blev mycket roligare med ett 190 däck bak. Men det ser ruskigt fett ut med ett 200 däck bak...

Posör eller racer? Det är frågan!

Äh ,smäll på 200! det är ballt. polaren hade det på sin r1-fighter och det var inga probbs

Posör eller racer? Det är frågan!

Vill man ligga eller vara viktigpetter på rosenhill?:tungan

Last edited:
Äh ,smäll på 200! det är ballt. polaren hade det på sin r1-fighter och det var inga probbs

Vill man ligga eller vara viktigpetter på rosenhill?:tungan

Jag är sugen hehe! Är nog mer posör/kreatör än racer. Tänkt modifiera lacken lite oxå. Tycker omformning av utseendet är minst lika skoj som körandet.

180 kontra 190 är stor skillnad enligt mig. Fegranden borta på båda två om det har något att säga. Det svänger skönare och snabbare med 180, men det är lite mer instabilt

Med ettsånt brett hjul kommer du även få bredare fegisrand, och då har du tappat alla visuella pluspoäng iallafall.

det enda däcket som ser ballt ut på en hoj är ett helt rundslitet däck pungt!

Det e bara göra som alla i rookieklassrna gör. Dra bort dem med sandpapper.

Tvärt om då?
Har 190/50/17 orginal, men skulle vilja ha cykel en aning mer lättstyrd.
Kan jag slänga på ett 180 däck på den fälgen?

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!