Filma med stillbildskamera?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Blir det någorlunda användbart om man klistrar fast sin Konica Minolta modell 2499kr-för-två-år-sedan på tanken och filmar lite?
Är sugen på att dokumentera några favoritvägar nu under sista månaderna på säsongen att ha att titta på under vintern. När man filmer med den på vanliga saker så blir det helt okej att titta på men kanske klarar inte en stillbildskamera att uppdatera tillräckligt fort när man har den på MC, eller hur blir det? Helst köper man ju inte en dv-kamera eller vad det heter för 5-10.000 för att filma lite från bågen liksom. :gnissla
Det är alltså en digitalkamera av modell Konica Minolta X60 och den är säkert rätt dålig.

Ja för sjutton, jag har spelat in några filmer med min Ixus40 och det blev bättre än några av de filmer jag sett här på SH som tagits med DV.

Då var jag ändå tvungen att köra på medelkvalité pga att på högsta var max tid tre minuter oavsett minnesstorlek.

Ja för sjutton, jag har spelat in några filmer med min Ixus40 och det blev bättre än några av de filmer jag sett här på SH som tagits med DV.

Då var jag ändå tvungen att köra på medelkvalité pga att på högsta var max tid tre minuter oavsett minnesstorlek.

Hur kunde maxtid vara oberoende av minnesstorlek? :va Vad beror det i så fall på?
Jag har ett 512mb och det ger ca 22min. Om jag handlar på mig på ett 1gb borde det bli perfekt. :banana

Hur kunde maxtid vara oberoende av minnesstorlek? :va Vad beror det i så fall på?
Jag har ett 512mb och det ger ca 22min. Om jag handlar på mig på ett 1gb borde det bli perfekt. :banana

Skulle satsa på 2gb istället. Kostar inte så mkt mer heller. Bättre med för mkt plats än för lite.

Inte vet jag, för att Canon kan kanske :D
Såg just att det bara är en minut med högsta bildfrekvens vald.

Att tänka på om du filmar genom kåpglaset, starta inte inspelningen i motljus, risken finns att autofokusen fokuserar på glaset vilket iofs kan vara intressant, om det är instrumenteringen man vill se klart.

Visste inte att det fanns 2gb, ett sådant får det bli.
Någon som vet om man kan använda SD Ultra, Sd Ultra II osv? Jag har bara SD, frågan är om det är kompatibelt?
Gissar att det är snabbare åtkomsttid som skiljer? Behövs det?
En annan sak, hur fäster ni? Jag vet att GSXR1100R säljer kamerafästen, det är ett alternativ. Ett annat är som min kompis gör, han tejpar fast sin DV-kamera med silvertejp på tanken och stoppar in näsdukstravar under tills den har rätt vinkel. :banana

Film
320 x 240, 30 b/s så länge minnet räcker

allt enl
http://www.cyberphoto.se/
utgångna modeller...
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=X60B

När det gäller att filma så skit i mega, multi, super pixlar...

Kan ni spela in i 640x480 och 20 f/s så blir det god kvalitet :tummenupp

Jag har spelat in med flera olika stilbildskameror med högst varierande resultat. Den bästa av dom var en 7.något megapixlar för 4-5000kr, dock blev det ABSOLUT sämst film med den kameran. Sämst kamera är min Nokia 6280 med sina 2.0 megapixlar och den levererar tro det eller ej, absolut bäst filmer.

Undantaget som bekräftar regeln :)

Bara filma nu gubbs, alltid lika roligt!

Någon som vet om man kan använda SD Ultra, Sd Ultra II osv? Jag har bara SD, frågan är om det är kompatibelt?
En annan sak, hur fäster ni? Jag vet att GSXR1100R säljer kamerafästen, det är ett alternativ. Ett annat är som min kompis gör, han tejpar fast sin DV-kamera med silvertejp på tanken och stoppar in näsdukstravar under tills den har rätt vinkel. :banana

Tvättsvamp och silvertejp :yoparty

Last edited:

Tvättsvamp och silvertejp :yoparty

Just det, tvättsvampsbitar har han haft också. Utöver Lambipaketet alltså. :brynad

Blir det någorlunda bra förresten om man har mörkt glas? Man orkar ju helst inte byta till originalet bara för att få fräsigare film. Man kan ju ändå ställa kontrasten på tv:n sen.:näsblod

Just det, tvättsvampsbitar har han haft också. Utöver Lambipaketet alltså. :brynad

Blir det någorlunda bra förresten om man har mörkt glas? Man orkar ju helst inte byta till originalet bara för att få fräsigare film. Man kan ju ändå ställa kontrasten på tv:n sen.:näsblod
Äh, sätt dit klarglaset så det blir bra filmer. Funktion före pimp. :fakta :cool:

Har man en gammal sunkkamera så kanske det kvittar om man klabbar den full av tejp, tejpen kan dessutom lossna och resultera att man sumpar kameran i diket.

Special price 4 you :tungan

Nyheter
Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Back