Ang. kW

aciid

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Mariestad
Hoj
Aprilia 125 Tuono -05
Tjo!

Det är så att jag håller på med A-kort "med begränsning" (Precis klarat teorin :D ), men har endå valt att börja med en 125a pga att det för tillfället räcker. Jag har just nu en Aprilia 125 Tuono, och hade tänkt ta bort strypningarna på den, då den för tillfället är strypt till 11 kW.

Frågan är då, om jag tar bort strypningen, finns det något instrument man kan mäta kW på motorcykeln, dvs på bilprovning, verkstad eller dylikt. Den väger 130kg, därav får den max vara 20 kW, då jag planerar att köra lagligt, typa om den och försäkring därefter.

Tack på förhand!
 
Ähh, har du a-begränsad så sälj moppen och köp en riktigt motorcykel istället!
 
Ähh, har du a-begränsad så sälj moppen och köp en riktigt motorcykel istället!

Som sagt, har inget behov att kunna köra snabbare, är inte ute efter den hastigheten så, åka runt och glida är roligt, och en 125a räcker för tillfället! Vore trevligt med ett svar ang kW mätning dock =)
 
Kolla runt lite på verkstäderna i stan. Det är säkert flera som har bromsbänk där man kan mäta upp effekt.
 
3128557 Som sagt, har inget behov att kunna köra snabbare, är inte ute efter den hastigheten så, åka runt och glida är roligt, och en 125a räcker för tillfället! Vore trevligt med ett svar ang kW mätning dock =)
Bara för du köper större hoj behöver du ju inte köpa en R1 eller liknande. Det "räcker" ju med någon offroad eller någon annan cykel runt 5-600 kubik.

Det är skönt att slippa växla ner när det bli motvind och uppförsbacke :tummenupp
 
Bara för du köper större hoj behöver du ju inte köpa en R1 eller liknande. Det "räcker" ju med någon offroad eller någon annan cykel runt 5-600 kubik.

Det är skönt att slippa växla ner när det bli motvind och uppförsbacke :tummenupp

Mjo det är sant! Men för tillfället så räcker en 125a för mig, när jag sedan fått arbete och därav mer stålar så kommer det garanterat en större hoj in i garaget :)

Kolla runt lite på verkstäderna i stan. Det är säkert flera som har bromsbänk där man kan mäta upp effekt.

Mjo jag får helt enkelt göra det, tänkte bara om någon visste med säkerhet att det fanns på tex. bilprovningen, jag menar när man typar om en MC så måste dom väl ha något testverktyg för att fastställa kW på den?
 
Kolla med närmaste MC verkstad om de har en s.k Dynojet-bänk. Med den gör man en effekt mätning på hojen och sedan får man ut ett diagram på det. Jag gjorde de på min hoj när jag reggade den till 11 kw ;)

Tror att det är de enda sättet att få ut en korrekt effekt mätning.
Har jag fel får någon rätta mejj :)
 
Kolla med närmaste MC verkstad om de har en s.k Dynojet-bänk. Med den gör man en effekt mätning på hojen och sedan får man ut ett diagram på det. Jag gjorde de på min hoj när jag reggade den till 11 kw ;)

Tror att det är de enda sättet att få ut en korrekt effekt mätning.
Har jag fel får någon rätta mejj :)

Ok tack så mycket! Ska ta kontakt med en MC verkstad och kolla upp detta!
Nu till en annan fråga, någon som vet hur många kW (UNGEFÄR!) en Aprilia 125a blir om man bara tar bort cdi-strypningen? hittar bara hur många kW den blir med alla strypningar borttagna. Vill nämligen ha den så närma 20 kW utan att gå över.
 
Det blir väl att bänka den skulle jag gissa på..

Edit: Nu såg jag att du hade fått massa roliga svar.. Nästa ggn ska ja försöka orka scrolla ner och kolla.. :tummenupp
 
tänk iaf på att du inte kommer få köra upp på den

sen tycker jag att det är upp till dej att välja vad du ska ha :)
 
är det bara jag som tänker att det blir mycket svårare att få sålt hojen om den registreras på över 11kw?

är det bara jag som tycker att en kanske tom. 400cc 4t skulle vara smidigare/billigare/enklare att ha?
 
Som sagt, dynotest på mc verkstad.

Men om inte för effektens skull, så håller större cycklar mycket bättre, och blir billigare att köra.

att "glida omkring" med en RS/Tuono (samma cyckel), är dömt att misslyckas, för den har en jäkla "på/av" effekt, allt eller inget.

och ja, en 125:a reggad som 25kw, kommer att bli ett jäkla mörker att sälja sen när det blir dags för det.
 
om du nu inte har så gott om stålar, skit i att typa om den, kör bara ostrypt.. inget kommer hända om du blir stannad av polisen osv....

min hoj är reggad på 30kw..:gnissla
 
om du nu inte har så gott om stålar, skit i att typa om den, kör bara ostrypt.. inget kommer hända om du blir stannad av polisen osv....

min hoj är reggad på 30kw..:gnissla

Om dom stannar dig, misstänker att den går snabbare än vad den är reggad för så är det inte alls riskfritt. Det är alltid olagligt att köra en hojj som är högre kW än vad den är reggad på, plus att försäkringen inte gäller om någon olycka händer.

Visst, kanske är smidigare med en 400-600cc, men nu har jag en 125a och är nöjd med den för tillfället.

Och när jag väl ska sälja den sen, så åker strypningen på och den typas om, inte värre än att det kostar några hundralappar, inte så farligt när den väl ska bort.

Tack för alla hjälpfulla tips angående kW mätningen!
 
Om dom stannar dig, misstänker att den går snabbare än vad den är reggad för så är det inte alls riskfritt. Det är alltid olagligt att köra en hojj som är högre kW än vad den är reggad på, plus att försäkringen inte gäller om någon olycka händer.

Visst, kanske är smidigare med en 400-600cc, men nu har jag en 125a och är nöjd med den för tillfället.

Och när jag väl ska sälja den sen, så åker strypningen på och den typas om, inte värre än att det kostar några hundralappar, inte så farligt när den väl ska bort.

Tack för alla hjälpfulla tips angående kW mätningen!

Mjaaa, men eftersom en 125:a eller 25kw:are får gå hur hårt som helst, är det inget dom kan kolla vid vägkanten precis, då måste dom ta den och dynotesta den, och det kommer alldrig att hända, eller, det har inte hänt ännu iaf.

Min allrisk försäkring gällde fast jag hade trimmrör på, lite tydligt att den inte är strypt då kanske? då hade den stämplar det stod "not for road use" på till och med. så, jag skulle inte oroa mig för det, iaf inte om den ser orginal ut.

cdi strypningen på aprilior har egentligen ingenting med 11kw att göra, den gör en liten flat bit i registret (runt 5-6k rpm om jag minns rätt) för att den skall klara nyare miljö krav, älldre aprilior hade den inte, fast de hade bara 11kw, men koppla i avgas ventilen, så har du lite mer än 20kw, vid vevaxeln, knappast på bakhjulet, du kan läga in en bricka mellan avgasröret och ljuddämparen, med lite mindre hål än diametern på röret, för att sänka effekten något, ju mindre hål i brickan, desto lägre effekt, men eftersom det inte är mycket du vill sänka effekten kan det nog vara ganska nära rörets storlek, men det är bara att pröva sig fram, ta med några när du skall bänka den, byt tills du kommer så nära som möjligt.
 
Mjaaa, men eftersom en 125:a eller 25kw:are får gå hur hårt som helst, är det inget dom kan kolla vid vägkanten precis, då måste dom ta den och dynotesta den, och det kommer alldrig att hända, eller, det har inte hänt ännu iaf.

Min allrisk försäkring gällde fast jag hade trimmrör på, lite tydligt att den inte är strypt då kanske? då hade den stämplar det stod "not for road use" på till och med. så, jag skulle inte oroa mig för det, iaf inte om den ser orginal ut.

cdi strypningen på aprilior har egentligen ingenting med 11kw att göra, den gör en liten flat bit i registret (runt 5-6k rpm om jag minns rätt) för att den skall klara nyare miljö krav, älldre aprilior hade den inte, fast de hade bara 11kw, men koppla i avgas ventilen, så har du lite mer än 20kw, vid vevaxeln, knappast på bakhjulet, du kan läga in en bricka mellan avgasröret och ljuddämparen, med lite mindre hål än diametern på röret, för att sänka effekten något, ju mindre hål i brickan, desto lägre effekt, men eftersom det inte är mycket du vill sänka effekten kan det nog vara ganska nära rörets storlek, men det är bara att pröva sig fram, ta med några när du skall bänka den, byt tills du kommer så nära som möjligt.

Ok för i stickyn i detta forum så står det att cdi-strypningen är till för att hålla den nere på 11 kw? står det fel där då? :confused: Lite förvirrad är jag allt :tungan
 
Ok för i stickyn i detta forum så står det att cdi-strypningen är till för att hålla den nere på 11 kw? står det fel där då? :confused: Lite förvirrad är jag allt :tungan

Jag står fast vid mitt påstående, men jag har ju haft fel förr, du lär inte få i närheten av 20kw med bara den borta iaf, det kan jag lägga stora pengar på.
 
Jag står fast vid mitt påstående, men jag har ju haft fel förr, du lär inte få i närheten av 20kw med bara den borta iaf, det kan jag lägga stora pengar på.

Hur fungerar det där med avgasporten lr vad det var då? Hur fixas det? Men det ger väl endå mer om man tar bort cdi strypningen också, jag menar det är ju endå en strypning, tänkte mest på att det blir enklare att komma iväg då varvstrypningen är på låga varv?
 
det kostar la tusen lappar att regga om den eller ?? eller har jag hört helt fel ?
 
Nyheter
BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Ducati lanserar racingakademi för framtidens stjärnor

Ducati presenterar, i samar...

Nu startar mässan i Milano

Nu åker vi på redaktionen n...

EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Back
Top