Bästa cross hjälmarna!!

Fox Racing

Organdonator
Gick med
8 Jul 2007
Hoj
2 X
Jag är ute efter ny cross hjälm,vad ska man ha för hjälm som är någelunda lätt och säker.. max 1400g helst runt 1200g Pris klass 2500kr - 4500kr

Vi kan dela upp pris klssen till 2000-3500kr och 3500kr -5000kr

Det finns ju miljarders med hjälmar i de prisklasserna och i regel är den dyrare bättre än den billigare.
Så bestäm dig för ett pris som du är beredd att betala, åk sedan till en butik som har ett bra lager med hjälmar och testa ut en som passar ditt huvud bra, en som du är nöjd med.
Ingen annan här kan liksom säga vilken hjälm som sitter bäst på ditt huvud.

Det finns ju miljarders med hjälmar i de prisklasserna och i regel är den dyrare bättre än den billigare.
Så bestäm dig för ett pris som du är beredd att betala, åk sedan till en butik som har ett bra lager med hjälmar och testa ut en som passar ditt huvud bra, en som du är nöjd med.
Ingen annan här kan liksom säga vilken hjälm som sitter bäst på ditt huvud.

Så sant!! mende mer på säkerhet/vikt och pris..

Prata med lelles om airoh stelth hjälmarna och fick höra att det va inge
vidare säkerhet på dom, Airoh har banta ner hjälmarna med 3 lager material för att få ner vikten= dålig säkerhet vid upprepade smällar om man klotar rejält o voltar några ggr:gnissla dom kostar ändå 4200kr :huvet

X-lite Bästa hjälm jag haft

popup.asp

Har en ganska lång tävlings karriär i MX bakom mig, och efter att ha testat en mängd olika...så är mina rekomendationer dessa 2...(dock så är det smaksak som allt annat i livet)

* ARAI VX-PRO
* SHOEI V-MOTO, el VFX-R

-Helt klart "top of the line"- hjälmar, ganska dyra, men värda varenda spänn.....man har ju bara 1 skalle :)

http://www.araihelmet-europe.com/php/page/index2.php?page=vxpro

http://www.shoei-europe.com/en/vmoto/

(finns en del andra fina oxå, typ TLD, BELL, mfl..)

Jo dom verkar ju va de säkraste hjälmarna o dyrast oxå..
Arai VX-proII väger ganska mkt nästan 1400g är de till nå nackdel?

Har fått för mig att hjälmen ska va ganska lätt men inte allt för lätt för att tumma på säkerheten vid smällar..

Så sant!! mende mer på säkerhet/vikt och pris..

Prata med lelles om airoh stelth hjälmarna och fick höra att det va inge
vidare säkerhet på dom, Airoh har banta ner hjälmarna med 3 lager material för att få ner vikten= dålig säkerhet vid upprepade smällar om man klotar rejält o voltar några ggr:gnissla dom kostar ändå 4200kr :huvet
Och vilka faktaunderlag har Lelles som stöder det påståendet?Säger dom så på Lelles är det antagligen tvärtom.Lätta och sköna är dom i vilket fall(förutsatt att man har "rätt" form på skallen).

Vad vet ni om Bellhjälmarna? Ere något att satsa på?

Bell är legendariska!,....större delen av amerikanska cross/supercross-eliten (Jeremy McGrath, Ricky Carmichael, Ryan Hughes, Mike Larocco, mfl...) Körde länge med Bell´s hjälmar,...så jag tror inte att det är skräp precis! :)

Bell är legendariska!,....större delen av amerikanska cross/supercross-eliten (Jeremy McGrath, Ricky Carmichael, Ryan Hughes, Mike Larocco, mfl...) Körde länge med Bell´s hjälmar,...så jag tror inte att det är skräp precis! :)

Bell verkar ju göra riktig grymma krukor.. har försökt leta vem som säljer moto8 hjälmarna i sverige..

Och vilka faktaunderlag har Lelles som stöder det påståendet?Säger dom så på Lelles är det antagligen tvärtom.Lätta och sköna är dom i vilket fall(förutsatt att man har "rätt" form på skallen).

Vet inte vart lelles fått det ifrån.. va in på karlströms o fråga samma sak om airoh hjälmarna och dom trodde att de inte va helt omöjligt att en hjälm me färre lager med material kan ge sämre säkerhet fast skonsammare för nackskador med lägre vikt..

Undrar bara när många av de bästa och dyraste hälmarna väger ganska mkt mer än airoh Ex. Arai VX-PRO II som väger 1390 +-50g varför har inte arai/shoei banta ner hjälmarna under 1000g
Eller om airoh bara fått en fix ide att marknadsföra lättaste hjälmarna på marknaden

Lelles kan nog inte ha helt fel att airoh hjälmarna kan ha sämre säkerhet än dom hjälmarna som väger mer och har tjockare skal..

Jaja! jag tjöper nog inte en airoh hjälm iaf

Vet inte vart lelles fått det ifrån.. va in på karlströms o fråga samma sak om airoh hjälmarna och dom trodde att de inte va helt omöjligt att en hjälm me färre lager med material kan ge sämre säkerhet fast skonsammare för nackskador med lägre vikt..

Undrar bara när många av de bästa och dyraste hälmarna väger ganska mkt mer än airoh Ex. Arai VX-PRO II som väger 1390 +-50g varför har inte arai/shoei banta ner hjälmarna under 1000g
Eller om airoh bara fått en fix ide att marknadsföra lättaste hjälmarna på marknaden

Lelles kan nog inte ha helt fel att airoh hjälmarna kan ha sämre säkerhet än dom hjälmarna som väger mer och har tjockare skal..

Jaja! jag tjöper nog inte en airoh hjälm iaf

Har hört samma sak. Visserligen från en säljare från Grahns (de som marknadsför X-lite mm.)
Min hjälm väger 1100gram, men har fler lager än Airoh

Arai har ju släppt en ny vx3.
enligt transworld mx, (tror det var den) så var det den bästa dom testat.

Jag är väldigt sugen på den, nytt system för att ta av hjälmen vid skada bland annat.

Dock dyr !

Jag kör nu med en acerbis, å den jag mej verkligen mixed fellings. Men nu har jag tuppat av två ggr med den på huvudet så det är nog dags att byta.

Last edited:
Jag köpte en Fox V3, "Rc edition". Skönaste hjälm jag nånsin haft, snygg också. Vikten dessutom, inte många gram över 1000. Hade en Shoei innan i samma prisklass men denna känns 2 snäpp värre!

Kosta 3995:- minus en massa rabatt såklart. :tungan

Köpte själv en Thor, gick på 3000:- - 25% då den var utgående modell. Sitter grymt bra och är väldigt lätt men har heller inte provat andra märken när det gäller crosshjälm. Annars har jag en Arai condor intergral som bara ligger, gick på 5000:- och köptes för ngt år sen då jag hade en zx-9r -02.

Lazer Everts rep 2995. 1280g
Eller Matrix hjälmen på 1150g och 2695:-
info finns givetvis på www.l-racing.se

Jag köpte en Lazer MX7 Rattray Replica Riktigt skön på knoppen!!! :tummenupp vet inte hur den är i säkerhet mot airoh hjälmarna men på karströms trodde dom att de va helt klart lite tjockare skal än på airoh hjälmarna.. sen beror ju stor del av säkerheten hur inredningen är gjord oxå på hjälmen..

Prova olika hjälmar och fick uppfattningen att dom hjälmarna som hade tjock inredning med vadering mm kändes säkrare tycker jag iaf.
Airoh hjälmarna har ganska tunn inredning i mitt tycke,One hjälmarna och Arai hade riktigt tjock inredning men dom vägde lite mer än Lazer MX7an så jag valde den

Bifogat

• mx7-rattray.jpg
    mx7-rattray.jpg
    28.9 KB · Visningar: 63
Lazer Everts rep 2995. 1280g
Eller Matrix hjälmen på 1150g och 2695:-
info finns givetvis på www.l-racing.se

Köp en Matrix, grymmt snygg i vitt!
Superskön när man kört in den lite.

Körde Airoh tidigare men jag känner mig naken näsr jag sätter på mig Airohn efter att ha kört Matrix. Den känns helt enkelt tunn.

vilka har flest hjälmar hemma? hittar tex inte fox v3 nånstans

Köp en Matrix, grymmt snygg i vitt!
Superskön när man kört in den lite.

Körde Airoh tidigare men jag känner mig naken näsr jag sätter på mig Airohn efter att ha kört Matrix. Den känns helt enkelt tunn.

Kan bara instämma, tycker hjälmen är grymt skön! Dock var det lite inkörning på den innan den formade sig, men det är du ju med stövlar och allt annat också.

Sen är det extra kul att det är svenskt! Dock tillverkat i Italien men men :yoparty

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back