Tändstift färg

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Hoj
Hojlös
Monterade nytt stift igår. Skulle idag kolla hur stiftet såg ut efter att ha varvat ur den lite och ser då att porslinet är alldeles vitt men mittelektroden och bågen är brun/svart samt även metallen längst ut.

Ska stiftet se ut så med porslinet alldeles vitt? Är inte helt 100 på stift och hur man läser dem.
Ser gärna att någon kunnig säger sin mening om detta.

Bifogat

• DSC00753_2.jpg
    DSC00753_2.jpg
    67.2 KB · Visningar: 1,258
Last edited:
Normalt skulle man säga att hojen går för snålt om det är vitt. Men nu är det ju nytt, sotet kanske inte hunnit lägga sig ordentligt än?

Normalt skulle man säga att hojen går för snålt om det är vitt. Men nu är det ju nytt, sotet kanske inte hunnit lägga sig ordentligt än?

Bestycka om. Går helt för snålt.

En kille i England, som är kunnig inom RS-området, tyckte att det såg helt okej ut och att det knappast blir missfärgat/färgat på någon dag. Men en annan kunnig i England tyckte den gick för snålt. Nu är frågan, vem ska man lita på? Men jag petar på ett 132 som jag har hemma och ser vad som händer.

Skulle vara kul och höra från någon här i Sverige om hur fort ett tändstifts porslin blir missfärgat?

EDIT: Padde, jag vill inte påstå att du har fel eller så. Men hur mkt tror du jag skulle kunna behöva gå upp i munstycke enligt ditt tycke isf? Ett par strl eller 10 strl?

Skulle oljan kunna påverka detta? Kör för tillfället på Motul 510 2t Technosynthese / delsyntet..

Last edited:
Så fort du kört motorn riktigt varm så har stiftet "fått sin färg"
Med andra ord ser det bra ut och färgen på porslinet kmr...?
anders_brink här på forumet sa att jag skulle ge det runt uppemot 50 mil och då hade det nog fått sin färg, stiftet såg bra ut i övrigt då man mest kollar på gängbrickan (mattsvart) - enligt honom.

Tacksam för eran hjälp också!

*/ ?>
Back