Kompression vs kompressions ratio

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Hej!

Jag har läst att kompression och kompressions ratio inte är samma sak
stämmer detta?

I min manual står det att att det sak vara 12,5 +/- 0,5 i kompressions ratio
men när jag mäter får jag bara ut 8, dock kommer kompressionsmätaren från feltema.

Om det nu itne är samma sak vad är det för skillnad?

Det är olika saker, din kompressionsprovare från biltema mäter kompressionstrycket i cylindern i kg/cm².
Compression ratio eller kompressionsförhållande är förhållandet mellan cylindervolymen med kolven i bottenläge och cylindervolymen med kolven i toppläge.

Den geometriska kompressionen är 12,5:1 medans den dynamiska kompressionen blir lägre iom läckade via ventiler, kolvringar och överlapp på kamaxeltiderna.

OKej, men jag får ut 8 bar i 125cc, vet inte om det är lite. Men kan man på något sätt räkna ut hur man ungefär ska ha med hjälp av kompressions ration?

Tack föt svaren :tummenupp

OKej, men jag får ut 8 bar i 125cc, vet inte om det är lite. Men kan man på något sätt räkna ut hur man ungefär ska ha med hjälp av kompressions ration?

Att mäta kompressionstryck i en tvåtaktare är väl omöjligt...kolvringen håller väl knappast tätt på nått sätt...behöver ju värme å grejer.

Min gammal Aprilia falco hade 27 resp 27,5 bar i cylindertryck kall....tacka gudarna för startmotor!!!

Den dynamiska kompressionen ökar i viss grad med ett högre motorvarvtal , speciellt på tvåtaktarna med portar direkt i cylinderväggarna är detta märkbart.

Ett exempel mellan en bensin och en dieselmotor ser ofta ut så här:
Bensinmotorn: 1:10 , Dieselmotorn: 1:30.

Last edited:

Hur gör du mätningen?

Full gas och kicka tills mätaren inte når högre...

8bar är fullt normalt i en lagom sliten gat125a.

För en tvåtaktare låter 8 kg på startmotorn helt normalt, dvs vid så pass låga varv. Att räkna ut den dynamiska kompressionen vid varvtal X kräver sin rätta man - eller snarare en superkomplex formel där Mr Bernoullis vishet har stor inverkan.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt