Tändstiftsfråga

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Hoj
Hojlös
Har införskaffat nytt tändstift till min 125cc 2-t och monterade det igår. Skulle idag kolla efter en liten stunds urvarvning hur det såg ut.
Ni ser på bilden, mörkbrunt på yttermetallen och mörkbrunt på bågen och centrumelektroden. Men porslinet kritvitt.. fick reda på en annan kille att porslinet inte hinner missfärgas/färgas på någon dag..
Dock skulle jag vilja höra vad Ni kunniga har att säga.

Det förra stiftet hade en ljusbrun beläggning som det borde (?) ha kan väl tilläggas.

EDIT: Kan oljan påverka detta? Kör för tillfället på Motul 510 Technosynthese/delsyntet..
Gapet ställdes in på 0.7, förra stiftet kan ha haft 0.8 eftersom manualen säger 0.7 - 0.8. Någon påverkan?

Bifogat

• DSC00753_2.jpg
    DSC00753_2.jpg
    67.2 KB · Visningar: 49
Last edited:
Det är mest hur gängringen ser ut som räknas. Din hoj går iaf inte för klent då den ringen är mattsvart. Kör 50 mil till och kolla igen - så ska du se att du fått en brun belägning på den vita isolatorn.

Det är mest hur gängringen ser ut som räknas. Din hoj går iaf inte för klent då den ringen är mattsvart. Kör 50 mil till och kolla igen - så ska du se att du fått en brun belägning på den vita isolatorn.
Vill bara dubbelkolla med dig som är kunnig så att detsamma gäller för 2-taktare som för 4-taktare gällande tändstift och dess avläsning?!
Kollade stiftet idag, efter att jag hade åkt 4-5 mil och motorn var varm och så - totalt runt 15 mil sen bytet. Fortfarande lika vitt. (möjligtvis någon form av färgning, likt gult, väldigt väldigt svagt. Eller så var det ljuset som lurade mig.)
Men gängringen var gyllenbrun/lite mattsvart. Längst ner på bryggan/bågen - närmast gängringen - var det vitaktigt, dock kanske det inte har någon betydelse?

Tack för ett bra svar förresten.

Hittade detta på den här sidan, stämmer det på motorcyklars tändstift också?
http://www.dragstuff.com/techarticles/how-to-read-plugs.html
Jetting

Jetting = the air/fuel mixture ratio shows up on the base ring (the last thread ring, it has the strap welded to it). You want a full turn of light soot color on the base ring!!! If you want to tune for max. power, then you want 3/4 to 7/8ths of a full turn of light soot color to show up on the base ring, but this is on ragged-edge of being too lean, but will make the most HP on most engines.

To be safe, leave it at a full turn of light soot color. If the base ring has a full turn of color, but there are "spots" of heavy buildup of "dry soot" on top of color, then jetting is too rich .

* If the base ring has a full turn of color with some spots of heavy dry soot, then jetting is too rich, REGARDLESS, if the porcelain is "BONE-WHITE", jetting is still TOO RICH !!!

* Do not look at the porcelain to read jetting !!!

Spark_Plug_Readings_Proper_HeatRange2.jpg

Last edited:
Det duger utmärkt, ingen spot on perfekt bestyckning men för gatbruk eller motionärstempo i en cross/enduro applikation duger det.

Det duger utmärkt, ingen spot on perfekt bestyckning men för gatbruk eller motionärstempo i en cross/enduro applikation duger det.
Får jag bara fråga hur du ser det? Är det metallringen som gäller eller kollar du överlag på stiftet?
Skulle vara kul och veta så man kan avgöra sådant här själv i fortsättningen!

Tack så mycket för hjälpen.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...