Knackade ljud zx10r

orrevs

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2007
Hoj
ZX10r -06 | KTM 640 lc4 -05 | YZ 250cc -01
Hej, är helt novis på det här med motorer och så vidare kan knappt byta vinterdäck på min bil brukar sluta med att man åker med 2 bytta hjul o 2 sommar däck till verkstan ;)

Hur som helst så har jag köpt en zx10r -06 och har märkt att det knackar lite om den när man rör på gasen. Håller jag in kopplingen så är de inge ljud dvs rullar utan varv. men så fort ja varvar lite lätt så tickar de. Inte så jätte högt men man hör det. Är lite svårt o lokalisera var de kommer ifrån skulle jag gissa skulle jag säga växelådan? men som sagt kanske bara är nån kåpa som vibbrerar. Nån som kan ha nå förslag?

Sen en till fråga när ja endå frågar den har just gått 400 mil jag antar att den ska in på service då? Vad kostar en normal service på en sådan hojj? Eller kan man serva den själv dvs byta olja i växelåda samnt motor?

Tacksamm för svar är lite orolig vad det där tickandet kan vara. Den är ej buskörd och växlar väldigt fint.

Det e inte bara kopplingskorgen som låter då?? den låter ju alltid litegrann när inte kopplingen är intryckt:va . Men detta hör man iofs bara när man står still.

Men tickar:va ventiler låter ju ofta som ett tickande när motorn är varm med det e ju fullt normalt.

Om du inte servar på verkstad så gäller inte garantin och det är ju inte så bra på en sån ny hoj.

Last edited:
helt normalt... va nojig me min 10a med, men de ska låta sådär... tro mej man hör mycket ljud i början, men egentligen tål de cyklarna mer än vad man tror.

600 mila servicen är nästa, o den kostar typ 450kr på kawasaki.. bättre att serva på kwak center iom garantin..

Last edited:
Tja,
Ja har nåt liknande ljud som det du beskriver på min 954,a, samma på min att det slutar när ja håller in kopplingen och det slutar så fort motorn blir varm. Enligt kunnigt folk ja snackat med så tror dom det är så enkelt som tex fel olja nånstans vid kopplingen/växellådan, har själv tummen mitt i handen så :)

Servicen är var 600:e mil (förutom 100-mila) så du har 200 mil kvar. Den är dessutom bara en bromskontroll utan ens oljebyte om de inte ändrat sedan -04:an. Står i instruktionsboken.

Kan du inte byta däck på bilen ska du nog lämna in hojen för oljebyte. :tungan

Ååå va glad ja blir, jo dessa hojjar tåld nog lite mer än man tror, Nej självklart ska ja lämna in hojjen när det är service dags. Köpte hojjen när den gått 300 mil o han hade gjort 300 mila servicen på verksta sa han så ja antog att den skulle in var 100e mil men de är kanske bara i början de ska bytas ofta. Tror endå jag ska byta motoroljan fast ja kör ganska så sansat vågar inte komma över 10krpm iaf. Better safe then sorry!

Hur ofta skulle du byta olja på en sådan hojj som går inte allt för hårt aldrig över 10krpm. Var 100mil? är min tanke men som sagt kan 0 om detta.
Återigen tack för dom snabba svaren!!

Hur ofta skulle du byta olja på en sådan hojj som går inte allt för hårt aldrig över 10krpm. Var 100mil? är min tanke men som sagt kan 0 om detta.
Återigen tack för dom snabba svaren!!

Kolla boken som sagt. På gathoj byter jag var 600:e mil (eller minst en gång per år).

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt