Nu blev det jobbigt...

Du kanske skulle kunna be killen skriva ut det så du får på papper att dom har fuskat på servicen? Kan ju vara bra för att visa upp ..

Helt sant. Jag tänkte göra det igår, men han inte dit innan dom stängde. Det får bli idag eller på måndag.

Äh, har du råd med både en Audi A6 och en gixxer (äger säkert en segelbåt också) kan du säkert hosta upp dessa stålar också.

Haha vilket LYSANDE bra exempel på den Svenska Avundsjukan!
Tjäna ihop lite pengar själv så kan du kanske köpa egna saker, & slippa sitta & lipa & vara bitter hela livet....vem vet, sparar du riktigt duktigt kanske du kan köpa en segelbåt! :D

Last edited:
Jah har läst någonstans att multitronic-lådorna är väldigt känsliga vad gäller oljenivån i lådan. Man ska tydligen mäta upp det på millilitern och det ska vara rumstemperatur på både oljan som man fyller på som lådan den hälls i.

Sen har multitronic-lådan inga växlar egentligen utan är en variator och fungerar som en remjohan. De växlar som finns när man kör i manuella läger är bara "påhittade" växlar som variatorn låser sig på. En mycket trevlig låda!

Hoppas det löser sig, men Audiverkstäderna är kända för att vara riktiga rövhål...

Förbise inte maskinskadeförsäkringen! Om du nu kör helförsäkrat..

Ibland är det en km-regel på max 100 000(ja jag läste att din bil gått 11000mil), ibland år, gäller ej sido-import osv.. kolla me fsb.

Så även om verkstäderna fintar bort sej själva o allt så slipper du undan dyra utgifter iaf..

Haha vilket LYSANDE bra exempel på den Svenska Avundsjukan! Tjäna ihop lite pengar själv så kan du kanske köpa egna saker, & slippa sitta & lipa & vara bitter hela livet....vem vet, sparar du riktigt duktigt kanske du kan köpa en segelbåt! :D
Och jag som trodde det var så uppenbart. Men nej, nej. Inte för HönaPower. :såjaponken

Har under en kortare tid tyckt att växellådan i bilen inte har växlat som den ska (multitronic).

J, känner du hur den liksom slår på låga växlar

J, ser du hur varvräknarn ligger och pendlar lite upp och ner hela tiden

etc...

Hade under semestern exakt samma problem med min Passat (audi wanna be)
Multitronic låda dessutom.

Slog på låga växlar, varvräknaren pendlade i intervall rpm etc etc.

Flera felsökningar gjordes på två firmor. Förra veckan kom en "meckaguru" tillbaka från semestern som tittade på den och fann felet (fy fan va gla man blev)

Visade sig vara Gasspjällshuset. Där det fanns ett minimalt glapp. Bytte denna (4 papp + arbetskostnaden). Går nu helt perfekt.

Lådan är ju kopplad till huvuddataboxen, vilket även gasspjällshuset, vilket gav felaktiga "inputs". Obs, detta syntes inte på felsökning med datorn. Var övertygad om nått skit med lådan.

Snackade med en polare i helgen som har en Audi, där samma sak hände honom förra året.

Btw, Ryktesvägar från polare ska visst http://www.kwbilservice.se i Tumba vara rätt vassa. Bor i byhåla, så det är rekommendationer från folk från Hufvudstaden ;-). Ingen personlig erfarenhet.

Lycka till

Last edited:
Jag kan ju redovisa alla turer med min växellåda :näsblod
Var till tyskland i slutet på april och hämtade hem en MB E320CDI -02.
19900mil, full servicebok som kollades och stämde.
Gick perfekt i motor & låda (5växlad tiptronic).
Efter en månad började den rycka och slira på växlarna för att tillslut inte driva framåt alls.
Åkte till en Toyotaverkstad som varit MB verkstad förut och dom hade haft något liknande fall som blivit bra med endast olje&filterbyte i lådan.
Gjorde olje&filterbyte och allt blev bra.
Bytte olja en gång till efter ca en månad bara för att skölja lådan.
Bilen gick fint i ännu en månad till.
Men sedan kom första dagen på semestern och då tog även lådan semester inklusive alla vettiga verkstäder :huvet
Fick in bilen hos Philipsons i karlstad och dom tyckte att det va lika bra att byta lådan, kostade bara 54000:- :gnissla
Var inte så sugen på det, och misstänkte att det var ett kretskort inne i lådan som var pajj (vanligt fel)
Så jag drog hem bilen för att byta kretskortet själv men fick se att det var spån i oljan - suck.
Jaha då var det ju bara att vänta på att verkstaden i karlskoga som kompisen rekommenderade skulle öppna.
Dom öppnade 6/8 men hade inte tid förän veckan efter, men då bestämdes att lådan skulle ner för renovering.
Dagen efter dom tagit ner lådan ringer dom och berättar att det troligen kommit kylvatten i lådan för det var rost på vissa trummor och alla o-ringar hade svält upp.
Jaja, fixa lådan och byt kylare då sade jag och det gjorde dom.
I förrgår var då bilen klar, dom hade provkört den och allt var som det skulle.
Betalade 15085kr och for hem med bilen.
3 timmar senare skulle jag med lillgrabben till tandläkaren, då blev bilen likadan som den var innan renoveringen :confused: :va :huvet :gnissla
Bara att bogsera tillbaka bilen till verkstaden igen.
Dagen efter ringer dom och misstänker att det är en elgrejj som är kopplad till gaswiren, byter den, men bilen är likadan ändå.
Sedan ringer dom igen och säger att det är något programmeringsfel i huvudstyrdonet som styr motor&växellåda.
Fixar det med men bilen vill fan inte funka ändå, så tredje gången dom ringer har dom konstaterat att det är turbin/convertern mellan motor & låda som är pajj.
Den kollade dom när lådan var nere första gången.
Renovering av den kostar ca 5000:-
Får förhoppningsvis tillbaka bilen i mitten på nästa vecka..................

Mercedes det ja.
Där ser man, det finns nästan ingen som kan nånting ALLS på en verkstad. Skrämmande att lämna ifrån sig grejjerna.

Krånglar bilen - sälj den fort som fan om man inte avser att spara på dem i all evighet som jag.

polarn praktiserar på audi sthlm (östermalm om det finns fler) jävla lekstuga han bärettar jämnt om att han fixat massa saker men när man frågar lite konstaterar man att dom inte har nån koll alls. Som att byta reglerdonet till accn när säkringen gick när man slog på full efekt på fläkten, sen bytte dom fläkt, felsökte kablar osv i 2 h innan dom kom på att säkringen dom satte i va en 10A och det skulle va en 30A.

så om du har en audi a6 och haft det felet och undra varför dom bytte allt så vet du det nu..

Krånglar bilen - sälj den fort som fan om man inte avser att spara på dem i all evighet som jag.

De är ju sjysst mot ev. köpare.:mad: :tummenner

polarn praktiserar på audi sthlm (östermalm om det finns fler) jävla lekstuga han bärettar jämnt om att han fixat massa saker men när man frågar lite konstaterar man att dom inte har nån koll alls. Som att byta reglerdonet till accn när säkringen gick när man slog på full efekt på fläkten, sen bytte dom fläkt, felsökte kablar osv i 2 h innan dom kom på att säkringen dom satte i va en 10A och det skulle va en 30A.

så om du har en audi a6 och haft det felet och undra varför dom bytte allt så vet du det nu..

Var likadant när jag praoade på en "allverkstad" ( en verkstad som servar alla sorts märken) här i Ske-å. Ingen hade någon koll.

Last edited:
Man kan ju konstatera att det finns en del positiva saker med en enklare bil :)

Min första bil var en ford cortina från 1965, den helrenoverade jag motorn på + bonn trim (bytte kam och förgasare) från fredag kväll till söndag kväll. Tror det kostade ca 2000 kr...

En tråkig 240 går man ju in på pressbyrån och köper delarna på :)

Min nuvarande familjebuss från 96 kan jag inte göra ngt på utan att rulla in på verksatan och betala 1500 för diagnosen...

Hojen bytte jag blinkersrelä på för 19 kr på biltema...
Tacka vet jag enkel teknik!
/Danne

Jag har lärt mig av alla de bilar jag har haft att man ska enbart köra manuellt om man ska ha den i privat bruk.
I de jobbarbilar jag har haft med automat så har det alltid varit strul nån gång.
Jag har haft privata bilar med automat och inte sällan har de strulat. Numera köper jag bara manuella om de inte ska säljas fort som fan.
Audi all ära, fina och sköna bilar men min nästa bil blir garanterat en Saab 9000 med 2.0t-motorn. Där kan man skruva allt själv om det mot förmodan skulle gå sönder. Visst, prestigelös bil men vill jag stila köper jag ändå ingen Audi eller Merca...

Jag har lärt mig av alla de bilar jag har haft att man ska enbart köra manuellt om man ska ha den i privat bruk.
I de jobbarbilar jag har haft med automat så har det alltid varit strul nån gång.
Jag har haft privata bilar med automat och inte sällan har de strulat. Numera köper jag bara manuella om de inte ska säljas fort som fan.
Audi all ära, fina och sköna bilar men min nästa bil blir garanterat en Saab 9000 med 2.0t-motorn. Där kan man skruva allt själv om det mot förmodan skulle gå sönder. Visst, prestigelös bil men vill jag stila köper jag ändå ingen Audi eller Merca...

Hehe, jag köpte Audi för att jag hade hört bara positiva saker om kvalitén. Tji fick jag! :hihi

Däremot höll min gamla Merca MED automat (W126) betydligt bättre. Enda som gick sönder var vattenpumpen efter 20k mil.

BMWn jag hade... Slutade med krokig topp. Samma med gammel-Golfen.

Toyotan höll men rostade något helt vansinnigt.

Letar nu "ny" bil men urk vilka lik det står hos bilhandlarna. Bilar som ska ha gått ca 9k mil men känns som de gått 30k.

SAAB klarar ju inte ens att montera pedalerna rakt utan man måste sitta snett i stolen. Det går ju fetbort.

Jag är nog för kräsen och har för dåligt med pengar! :D

Hehe, jag köpte Audi för att jag hade hört bara positiva saker om kvalitén. Tji fick jag! :hihi

Däremot höll min gamla Merca MED automat (W126) betydligt bättre. Enda som gick sönder var vattenpumpen efter 20k mil.

BMWn jag hade... Slutade med krokig topp. Samma med gammel-Golfen.

Toyotan höll men rostade något helt vansinnigt.

Letar nu "ny" bil men urk vilka lik det står hos bilhandlarna. Bilar som ska ha gått ca 9k mil men känns som de gått 30k.

SAAB klarar ju inte ens att montera pedalerna rakt utan man måste sitta snett i stolen. Det går ju fetbort.

Jag är nog för kräsen och har för dåligt med pengar! :D

Ja, inte direkt bättre kvalitet på Audi jämfört med många andra bilar i betydligt billigare klass. Men sen finns det måndags-ex också, tydligen så tillverkas det mest bilar på denna veckodag tyvärr.
Att Saab har felmonterade pedalr var något nytt, jag har kört de flesta modeller men jag har aldrig stött på det problemet. Måste vara du som är sned på något vis :D

3113406 Jag har lärt mig av alla de bilar jag har haft att man ska enbart köra manuellt om man ska ha den i privat bruk.
vad är det för fel på 2,3 liters motorn? (undrar för jag råkar ha en saab 9000 2,3 dock icke t)

vad är det för fel på 2,3 liters motorn? (undrar för jag råkar ha en saab 9000 2,3 dock icke t)

Om jag inte minns fel så var det (iaf förut) att drivningen på oljepumpen kunde klapp ihop. Men det är nog åtgärdat på dom flesta.

Dessutom lär 2.0 kunna köras något snålare.

Personligen skulle jag aldrig köpa en utan turbo, för då kan man verkligen köra snålt men även fina omkörningar. :)

Att Saab har felmonterade pedalr var något nytt, jag har kört de flesta modeller men jag har aldrig stött på det problemet. Måste vara du som är sned på något vis :D

Saab hade det på tvåtaktarna och V4'an (av utrymmesskäl)
Ryktet hängde med till 99'an men där trodde man ju att det skulle ta slut, men icket...
Folk har hört talas om det, och då måste det vara så, så då tycker man det även om man har provkört en 9-5'a...

Saab hade det på tvåtaktarna och V4'an (av utrymmesskäl)
Ryktet hängde med till 99'an men där trodde man ju att det skulle ta slut, men icket...
Folk har hört talas om det, och då måste det vara så, så då tycker man det även om man har provkört en 9-5'a...

Vi hade en 9-3:a (-99 eller -00a vill jag minnas) som åka-till-kund bil på mitt förra jobb och jag lovar; jag hade ingen aning om att pedalerna verkligen har varit felmonterade i SAAB. :)

Jag upplevde däremot att åtminstone i den 9-3an så satt pedalerna för långt åt höger jämfört med stolen.

*/ ?>
Back