Problem vid byte av motorolja!

Okej

Folkilsk
Gick med
30 Jul 2007
Hoj
Moddad XJ600s
Hejsan.

Nu är det så att jag tänkte byta olja och filter till min märr och har därför inhandlat helsyntetisk motorolja. Problemet jag har är att jag fick höra att två bekanta hade köpt den finaste helsyntetiska shell-oljan till sina glidarhojar och kort efter att de hade bytat olja och filter så pajjade kopplingen så de fick skicka in hojjarna på verkstaden och punga upp med 2500:- för att byta lamellerna.

Lamellerna på min hoj ligger ju också i motorolja (våtkoppling eller vad de nu heter :va :) ). Ska jag köra på min helsyntet eller ska jag byta ner till delsyntet (eller kanske rentav mineral)?

Tack. :)

Det beror helt på din hoj om den gillar helsyntet eller inte.

Men jag tycker att vanlig 10W-40 delsyntet räcker på en XJ600. Helsyntet känns en aning overkill. Mineralolja tycker jag inte att du ska köra med.

Och tänk på att det absolut inte får vara en bilolja. De brukar kunna ha friktionssänkande tillsatser i oljan. Och det förstör lamelleerna oavsett om det är helsyntet eller delsyntet.

Hojolja MÅSTE vara "JASO" märkt eftersom det är samma olja i motor och koppling. Använder man bilolja så slirar kopplingen...

Tack för svaren.
Såg nu att motoroljan jag hade köpt var av lågfriktionstyp och inte JASO-märkt, så jag får väl hälla den i bilskrället istället :tungan

Blir väl biltemas MC-olja Racing 15W40 istället. Den duger säkert gott åt knarren.

Efter att ha läst de olika oljetrådarna här så har jag hällt i biltemas racingolja i min mc. Jag tycker det verkar fungera bra med min koppling.
Jag vet inte vad det var för olja i motorn innan jag bytte.

Hojolja MÅSTE vara "JASO" märkt eftersom det är samma olja i motor och koppling. Använder man bilolja så slirar kopplingen...

Inte säkert... men högst sannolikt.
Den enkla lösningen: köp JASO-godkänd olja och var lugn.

Tack för svaren.
Såg nu att motoroljan jag hade köpt var av lågfriktionstyp och inte JASO-märkt, så jag får väl hälla den i bilskrället istället :tungan

Blir väl biltemas MC-olja Racing 15W40 istället. Den duger säkert gott åt knarren.

Det gör den.
Mer än väl.

Last edited:
Nästan 300 hårda mil i sommar på biltemas racing olja och inga problem hittills :tummenupp

Kör iofs en oljekyld gixxer :rolleyes:

Shells helsyntetiska motorolja avsedd för mc kommer fungera utmärkt.
Har du köpt motorolja för bil kan du råka ut för kopplingsslir men troligen funkar det ändå då xj600 inte är speciellt stark.

Last edited:
funkar det ändå då xj600 inte är speciellt stark.

Oh fifan! Det där var ju som att svära i kyrkan! :tungan
Hehe. Nej 62 HK på en 220 kg hoj räcker gott och väl åt mig. Trist som
fan bara att jag inte får använda den på uppkörningen dock, men det löser kanske ändå. Antingen lånar jag polarens Ducati Monster 900 eller så blir det väl körskolans märr.

Men tack för svaren iallafall. Nu vet jag ju iallafall vilken olja som är lämpligast.

En snabb fråga till ifall nån fortfarande läser tråden;
Vilken soppa bör jag köra på för att hålla motorn i bästa möjliga form?
95 oktan, 98 oktan eller Shell V-Power (med tanke på att det bara skiljer 1 krona mellan 95 och V-Power och min hoj inte dricker speciellt mycket)?

Tack åter igen! :)

Tråkigt svar, men kör på det tillverkaren rekomenderar. Jag har provat både 95 och 99 oktan, och märker ingen skilnad. (annat än på kvittot)

En snabb fråga till ifall nån fortfarande läser tråden;
Vilken soppa bör jag köra på för att hålla motorn i bästa möjliga form?
95 oktan, 98 oktan eller Shell V-Power (med tanke på att det bara skiljer 1 krona mellan 95 och V-Power och min hoj inte dricker speciellt mycket)?
Ungefär från 0.4l/mil och uppåt drar den nog.

Kör på 95oktan, det funkar bra.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...