Gråta tillsammans över börsen?

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Vad tror ni, kommer raset att fortsätta?

Själv äger jag Boliden som inte gått allt för bra idag:(

Att gråta över pengar man i realiteten inte har haft är väl tämligen meningslöst? Som att gråta över spilld mjölk.

Om scenariot är detta:
Du köper en aktie för 100kr
efter tre månader är den värd 1000kr
efter ännu en månad är den värd 500kr

Du har inte förlorat 500kr, du har tjänat 400kr, skillnaden från 1000 - 500kr har du i realiteten aldrig ägt (såvida du inte var smart och sålde aktierna när de låg på topp)

Gråter en skvätt jag med, hoppas det vänder tidigare än fort som fan!

Att gråta över pengar man i realiteten inte har haft är väl tämligen meningslöst? Som att gråta över spilld mjölk.

Om scenariot är detta:

Du har inte förlorat 500kr, du har tjänat 400kr, skillnaden från 1000 - 500kr har du i realiteten aldrig ägt (såvida du inte var smart och sålde aktierna när de låg på topp)

jag vill se den aktien som tiodubblas på tre månader...

Last edited:
Mer ras åt folket. Aktiemarknaden premierar snabba resultat och ser inte till långsiktigt välstånd och mjuka värderingar.

Börsen tål ju föfan ingenting, om nån stekargubbe råkar fisa nån udda Onsdag i April så rasar den flera %.
Helt jävla otroligt hur kortsiktigt alla analytiker ser på aktiemarknaden....
Om en analytiker "spår" bolagets 3:e kvartalsrapport så litar ju aktieägarna blint på just denne.
Att tro är att inte veta sa min mamma till mig redan från späd ålder.

Om scenariot är detta:

Men om man trodde botten var nådd och ökat sitt innehav av aktier och den fortsatte sjunka.

Det du skriver om är väldigt smalt för att låta flummig.

Mina aktier har tappat 3000kr idag.

Börsen tål ju föfan ingenting, om nån stekargubbe råkar fisa nån udda Onsdag i April så rasar den flera %.
Om en analytiker "spår" bolagets 3:e kvartalsrapport så litar ju aktieägarna blint på just denne.

Gick upp i morse och kollade hur som andra börserna gått. Går dom dåligt så dippar även stockholm och mycket riktigt gjorde den det ordentligt.

Analytikerna är ju bara skit.

När dom spår att man ska sälja är det dags att köpa.

Last edited:
Jag går under smeknamnet "Late Adapter" här på kontoret. Om det betyder att jag gjort bra affärer sista månaden eller inte kan ni nog gissa. :)

Hehe sådan är aktiemarknaden (på gott och på ont) :tummenupp<---->:gnissla

jag är på... :gråta :gråta :gråta :gråta :gråta :gråta :gråta :gråta

Ligger inte på minus än men det känns surt att värdet i mina aktier sjunkit med runt 30k :huvet

Ännu mer ras säger jag!! Sålde av i princip rubbet jag hade i aktier och fonder för ett par veckor sen, nu ska börsen ner på bottennivåer så jag kan gå in igen. :tummenupp

Om bostadsbubblan kunde spricka samtidigt så att jag köpa mig en hyffsad lägenhet utan att låna på mig två mille vore allt så bra det kunde bli.

hur mycket går börsen ner ifall DJ öppnar ner i e.m., -5% ? :gnissla , eller är en nedgång vid öppning redan inräknat....

edit: här kanske är svaret nedgången på 3% idag

Börserna faller tungt i Asien på torsdagen. I Sydkorea rasar börsen med nästan 7 procent, det största fallet på över fem år.

"Blod flyter på gatorna, alla verkar ha panik och det finns skäl till det", säger Patrick Chang, förvaltare på CIBM Principal Asset Management i Kuala Lumpur till nyhetsbyrån Bloomberg.
"Vi vet inte var det kommer sluta", fortsätter han.

Last edited:
hur mycket går börsen ner ifall DJ öppnar ner i e.m., -5% ? :gnissla , eller är en nedgång vid öppning redan inräknat....

edit: här kanske är svaret nedgången på 3% idag

Börserna faller tungt i Asien på torsdagen. I Sydkorea rasar börsen med nästan 7 procent, det största fallet på över fem år.

"Blod flyter på gatorna, alla verkar ha panik och det finns skäl till det", säger Patrick Chang, förvaltare på CIBM Principal Asset Management i Kuala Lumpur till nyhetsbyrån Bloomberg.
"Vi vet inte var det kommer sluta", fortsätter han.

Det är väll ca 16:00 dom öppnar?

Jag säljer inte med förlust och har satt in pengar jag inte behöver så jag kommer vänta.

Man kan ju i alla fall hoppas på att aktierna kommer repa sig till tidigare nivåer. Jag kommer köpa på mig mer aktier om ett tag och hoppas botten nådd. Får se när det börjar bli aktuellt.

Terminerna visar just nu ner med 0,5- 0,7% för nadaq och s&p index men det hinner ändras på den halvtimmen som är kvar till dom öppnar.

Har själv köpt OXS7H1200SHB för 2 öre så jag hoppas att det kommer gå upp lite ikväll,om inte annat så förlorar jag inte mer än gårdagens vinst på dom.

jag vill se den aktien som tiodubblas på tre månader...

It was just an example, tänkte bara vara lite övertydlig.

Men om man trodde botten var nådd och ökat sitt innehav av aktier och den fortsatte sjunka.

Det du skriver om är väldigt smalt för att låta flummig.

Mina aktier har tappat 3000kr idag.

Om man trodde botten var nådd och köper mer har man gjort en felbedömning, so what? Felbedömningar kan man även göra när börsen stiger.

Visst är det smalt, men många tycker att de förlorat allt fastän de egentligen har vunnit.

Och av dem 3000kr, hur mycket har du investerat av dessa?

Last edited:
It was just an example, tänkte bara vara lite övertydlig.

Om man trodde botten var nådd och köper mer har man gjort en felbedömning, so what? Felbedömningar kan man även göra när börsen stiger.

Visst är det smalt, men många tycker att de förlorat allt fastän de egentligen har vunnit.

Och av dem 3000kr, hur mycket har du investerat av dessa?

Jag har ju inte sålt så egentligen har jag inte gjort någon förlust men det är ju inte kul att se hur värdet på aktierna sjunker.

Får man inte störa sig på att man har gjort en felbedömning eller?

Jag köpte 100*2 boliden aktier och har ett snitt inkl curtage på 146kr. Sen äger jag en fond. Annars har man ju väntat sig något liknade detta så man minskat innehavet av aktier kraftigt.

Men man kan ju fråga sig hur lågt det egentligen kan sjunka.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år