GSX400E i reparationsbehov.

bucko

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2007
Hoj
82 Suzuki GSX400E
Hej, jag behöver lite goda råd om en gammal GSX400E -83. Det är så att jag för ca 9! år sedan ställde av den pga strul med förgasare och köp av nyare hoj, sedan dess har den i praktiken varit stående under ett kapell.

Jag skulle mycket gärna vilja få liv i denna maskin då det finns lite nostalgiska skäl bakom, kan helt enkelt inte göra mig av med den :-). Den behöver en total genomgång och ev byta/reparera förgasare, jag har tyvärr inga vidare mekarkunskaper så jag tror jag gör mer skada än nytta. Finns det verkstäder som skulle kunna vara intresserade (stockholm/värmdö området) av ett sånt uppdrag?, är det värt det? mm.

Skulle vara intressant att få lite synpunkter från er kunniga i forumet så att jag kan göra ett klokt beslut och slipper ha den under kapellet i 9 år till ;-).

lite bilder på hojen

Tacksam för feedback.

\igge

vad var strulet då?
känner ingen som kan hjälpa dig..
är du säker på att de e gasarna kanske de blir billigare o köpa nya :) dom borde inte kosta så mycket ,...

Forts.

Tack för ditt svar.

Strulet då var just förgasare, har för mig att soppa rann ut ur en avlustningsslang, så köpa ny förgasare har jag absolut tänkt. Var hittar man det bäst?.

Så även med ny förgasare behöver jag hjälp med någon som kan sätta ihop delarna så det blir riktigt gjort + generell genomgång på att allt är ok.

\igge

Tack för ditt svar.
Strulet då var just förgasare, har för mig att soppa rann ut ur en avlustningsslang, så köpa ny förgasare har jag absolut tänkt. Var hittar man det bäst?.
Så även med ny förgasare behöver jag hjälp med någon som kan sätta ihop delarna så det blir riktigt gjort + generell genomgång på att allt är ok.
Sunt förnuft brukar räcka - att kolla pris på nya förgasare brukar öka reparationsmotivationen rätt ordentligt.
Ta loss gasarna, gör rent utanpå.
Sen köksbordet med ett stort vitt papper över - och ta isär. En i taget (du måste ju ha åtminstone EN kvar som fortfarande är korrekt ihopsatt??)
Notera INNAN hur ev justerbara munstycken är ställda. (Antal varv)
Använd bra verktyg/mejslar.
Sortera bitarna och tvätta/gör rent. Använd inga metallföremål om nåt måste skrapas rent.
Misstänker att värsta geggan återfinns i flottörhusen så var noggrann där.
Kolla flottörventilerna noga. (Köp nya om du anser det värt. =$$$$$$$). Böj inget i onödan.
Blås rent allting, helst med tryckluft.
Sätt ihop, gärna rätt. Återställ justerbara munstycken enl anteckningarna (om du hittar dem..)
Montera på hojen.
Tvätta gärna tanken invändigt innan provkörning, kan finnas mycket där alltifrån sand, myggor till döda möss...

Last edited:
Sunt förnuft brukar räcka - att kolla pris på nya förgasare brukar öka reparationsmotivationen rätt ordentligt.
Ta loss gasarna, gör rent utanpå.
Sen köksbordet med ett stort vitt papper över - och ta isär. En i taget (du måste ju ha åtminstone EN kvar som fortfarande är korrekt ihopsatt??)
Notera INNAN hur ev justerbara munstycken är ställda. (Antal varv)
Använd bra verktyg/mejslar.
Sortera bitarna och tvätta/gör rent. Använd inga metallföremål om nåt måste skrapas rent.
Misstänker att värsta geggan återfinns i flottörhusen så var noggrann där.
Kolla flottörventilerna noga. (Köp nya om du anser det värt. =$$$$$$$). Böj inget i onödan.
Blås rent allting, helst med tryckluft.
Sätt ihop, gärna rätt. Återställ justerbara munstycken enl anteckningarna (om du hittar dem..)
Montera på hojen.
Tvätta gärna tanken invändigt innan provkörning, kan finnas mycket där alltifrån sand, myggor till döda möss...

Tack för svaret, tolkar detta som om det iaf är värt ett försök att få liv i gamla gsx'en, får man igån den kanske det är lättare att få till ett verkstadsbesök som kan kontrollera om allt är ok? och ev. justera det som behöver göras. Någon som vet var man kan få tag i ny gasare om det går åt skogen?

Tack för svaret, tolkar detta som om det iaf är värt ett försök att få liv i gamla gsx'en, får man igån den kanske det är lättare att få till ett verkstadsbesök som kan kontrollera om allt är ok? och ev. justera det som behöver göras. Någon som vet var man kan få tag i ny gasare om det går åt skogen?

nu tänkte jag inte nyyyya.. utan bättre beggade..
spana av blocket först sen söker du på mc-skrot på google o ringer runt lite :tummenupp
men du klarar säkert av o fixa dina gammla.. inte så svår konstruktion på allt..
fota mycket om du e osäker så du kan se hur de ser ut efteråt :tummenupp

Ingen expert här men jag vet ett annat forum som håller på med gamla Suzuki hojar.
http://www.classicsuzuki.com/phpBB2/index.php här kan du få svar på i princip alla dina frågor.

Många av delarna kan vara svåra att få tag i men http://www.mc-shopen.se/ har oftast delarna man behöver till gamla sukkor

Jag önskar dig lycka till och hoppas att det inte blir svindyrt.

:-) tack för länkarna ska kolla in dessa genast. Hittade lite grundkomponenter till sukkan batteri,filter mm som kan va bra att ha innan man börjar meka på lellesmc.

Tack för svaret, tolkar detta som om det iaf är värt ett försök att få liv i gamla gsx'en,
Klart att det är värt besväret!
Med lite tänkande, FÖRE, lär du säkert få den att gå, och gå bra igen..
Bara känslan att köra en hoj som inte är dussinvara (inte idag, möjligen då) är värt en del.
Prova med att göra rent gasarna innan du börjar köpa nytt eller beg. Hojen har ju inte stått sen 30-talet.. Jag fick igång en Vespa från -59 som stått sen -73 bara genom att fylla (ren) soppa i tanken och springa ett varv runt kvarteret med den. :D
Säger bara, F-N vad luktade! Intorkad 2-t olja från -72 stinker som...
Har själv ett par hojar, inte alltför gamla, som definitivt INTE är dussinvara, ingen av dem är ännu färdig för vägen, tyvärr.

Last edited:
vad är problemet med fuggarna då? Är det inte bara kolla så allting sitter fast (munsycken etc kan vibrera ur) och sen ta isär doppa i fotogen och sätta ihop? Jag har själv servat min SR (1983) fugge och det är inte rocket science. Nu har du iofs 2 st.

Självklart skall du få igång gamla pärlan. Såg ju ut att vara i fint skick. Hoppas dom lackade detaljerna är lika fina.

Det kanske finns någon bok att få tag på? Liknande Haynes eller original verkstadshandbok? Där brukar finnas ordentligt med kunskap och sprängskisser. Värdefullt !

Vad gäller reservdelar så kan du ju ha ögonen öppen efter någon billig cykel på blocket som du köper som reservdelshoj. Pruta rejält förståss :)

Exempel:
* http://www.traderamotor.com/showObject.aspx__id~501966__hl~suzuki_gsx400e_-83
* http://www.blocket.se/vi/12979722.htm?ca=11_s

Lite dyrt dock om det bara är förgasare du är ute efter.

Eller köpa delar från en mc-skrot.
Eller sätt ut en köpes annons på blocket.

Annars är det väl det vanliga. Göra rent, eventuellt byta lite packningar, byta oljor, se över tändstift och gnista, vajrar, smörja upp drivpaket, kolla lager, bromsar, belysning.

Passa på att putsa upp lite detaljer när du ändå skruvar ner den.
Vore riktigt trevligt om du fick fart på den där.

vad är problemet med fuggarna då? Är det inte bara kolla så allting sitter fast (munsycken etc kan vibrera ur) och sen ta isär doppa i fotogen och sätta ihop? Jag har själv servat min SR (1983) fugge och det är inte rocket science. Nu har du iofs 2 st.

Problemet med förgasaren tidigare vill jag minnas att när jag startade sukkan så rann det soppa ur en slang kopplad till förgasaren eller luftfiltret. jag tolkade det som om nått flöde inte funkade i förgasaren alt. att något hakat upp sig där så det blev fel tryck så att soppa flöt "fel". Ni får ursäkta att jag inte termerna riktigt.

Jag haar iaf lyckats få loss förgasaren och följer råden i tråden, kommit ner till flottörhuset, så det är alltid nått ;-), i ena gasaren fanns inget "gegg" vad jag kan se, ska kolla den andra strax ....

Troligen så är det skit i nålventilen som stänger flödet till flotörhuset.
Eller helt enkelt slitna.

Du kan testa detta genom att blåsa i den slangen som skall sitta på bensinkranen och ha "locken under" förgasarna bortplockade(flotörhusen)
Blås i slangen och lyft upp flotörerna (dom där flytbojarna i flotörhuset)
Det ska gå att få luft att passera ända tills du lyfter flotörerna.

Om flotörerna inte sitter fast i förgasaren när du demonterat flotörhuset kan du vända förgasarna upp och ner så ska det inte gå att blåsa i slangen!
Men se till att det inte är soppa i förgasarna när du har slangen i munnen och vänder dem!
Soppa som är 9 år gammal smakar värre än skit! :näsblod

Mekandet fortsätter....

Troligen så är det skit i nålventilen som stänger flödet till flotörhuset.
Eller helt enkelt slitna.

Du kan testa detta genom att blåsa i den slangen som skall sitta på bensinkranen och ha "locken under" förgasarna bortplockade(flotörhusen)
Blås i slangen och lyft upp flotörerna (dom där flytbojarna i flotörhuset)
Det ska gå att få luft att passera ända tills du lyfter flotörerna.

Om flotörerna inte sitter fast i förgasaren när du demonterat flotörhuset kan du vända förgasarna upp och ner så ska det inte gå att blåsa i slangen!
Men se till att det inte är soppa i förgasarna när du har slangen i munnen och vänder dem!
Soppa som är 9 år gammal smakar värre än skit! :näsblod

Tack för ditt svar. jag gick ett steg längre och plockade isär lite mer, kanske dumt ;-) men o-ring packningen i ena hållaren för nålventilen ser lite sliten ut, kan det vara den det har varit problem med? (se bilderna jag tagit på detta + lite runtom förgasarna). Jag har börjat blåsa rent med lite tryckluft, i ett tidigare inlägg skrev någon att jag skulle "doppa hela i fotogen" är det vanlig lysfotogen man menar då tro?, och när jag ska rengöra detaljer i förgasaren, ska jag gnugga rent med samma fotogen?...

Funderar på att köpa nya nålar + filter (första bilden)..

BILDER:http://www.enportal.se/_temp/gsx400e.html

Hälsningar
Igge

i ett tidigare inlägg skrev någon att jag skulle "doppa hela i fotogen" är det vanlig lysfotogen man menar då tro?, och när jag ska rengöra detaljer i förgasaren, ska jag gnugga rent med samma fotogen?...

fotogen o tandborste samt blås, gärna tryckluft... Pån bara

men o-ring packningen i ena hållaren för nålventilen ser lite sliten ut, kan det vara den det har varit problem med? (se bilderna jag tagit på detta + lite runtom förgasarna).

Hälsningar
Igge

Troligen så är det ena nålen som är dålig.
Du ser den ena är trubbig den andra är vass.

Brova att blåsa med munnen i den änden med nätet och stoppa in nålen så skall det bli helt tätt.
Pyser det så är det där du har problemet.
Men jag röstar för att köpa båda nya och montera.
Sen så är det nog funkis! :tummenupp

(man plockar alltid ner mer än man behöver, det bara är så! )

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt