Hojen går varmt, hjälp!

Baardh

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2004
Hoj
ZX7R-TIC
Jag har en zx7r turbo. problemet med den är att såfort jag åker sakta, typ i stan å sånt så börjar den nästan jämt koka å olje tempen blir riktigt hög oxå. nån som har nått tips om hur man kan bättra på kylningen. har en liten fläkt bakom oljekylet nu men jag skulle vilja ha en med bättre drag i men fortfarande liten. vart kan man köpa sånna? ang vatten kylaren så är den kapad ca 40mm i nerkant för att få plats med allt.. Tacksam för den hjälp jag kan få!

//Baardh

ingen bra ide att skaffa trimmade hojar om man inte har nån som kan skruva åt en..

i värsta fall så har du en läcka till kylningen nånstans i motorn....när började problemet??

kokar den vid hög fart med???

eller bara vid stadskörning??

hoppar fläkten igång vid 100 gr. C på mätaren...

har du otur eller kalla det tur så e det bara topp-packningen som gått vid en tidigare kokning...

mvh tobbe

min zxr har börjat lika.. sist den gjorde så rensa jag hela systemet o spola ur kylarn.. min kylare måste va riktigt full annars beter den sig sådär.
iaf så funka det tills typ nu då... har du kört med den kapad förr?
trodde nästan på topplockspackningen men den varken bubblar el luktar avgaser.
ska kolla lite fler smågrejer innan jag tar isär skiten igen.

vid högfart är det inga som helst problem med vatten tempen. det är bara vid "stadskörning". jag köpte hojen som den är motormässigt så kylaren har varit kapad sedan motorn byggdes. topp packning ska vara hel så jag tror inte att det är det som spökar. när jag körde till västerås igår låg vatten tempen bra hela vägen. jag kanske får strunta i att "posa" på stan i framtiden...:tungan

En annan fråga... vad bör oljetempen ligga på... tycker den ligger ganska högt hela tiden.

Jag hade en VF1000 förut och fick då tipset att koppla fläkten till tex. lyset så att fläkten alltid går när hojen är igång.
Det kanske hjälper lite.

vid högfart är det inga som helst problem med vatten tempen. det är bara vid "stadskörning". jag köpte hojen som den är motormässigt så kylaren har varit kapad sedan motorn byggdes. topp packning ska vara hel så jag tror inte att det är det som spökar. när jag körde till västerås igår låg vatten tempen bra hela vägen. jag kanske får strunta i att "posa" på stan i framtiden...:tungan

En annan fråga... vad bör oljetempen ligga på... tycker den ligger ganska högt hela tiden.

Jag har haft liknande problem med min zx-9 TIC, min kylare e också kapad i botten för att lämna plats för turbon.

Jag har skaffade mig 2st fläktar från sv 650 för att få lite bra kylning när väll fläktarna behövde gå.

Men huvud problemet löste jag i vintras då jag efter ett test i höstas körde utan intercooler för att se hur det påverka vatten tempen.

Och oj oj vilken skillnad det blev, det är helt enkelt så att intecoolern tar mycket kylkapacitet från vatten kylaren.

Så lösningen blev att jag lät tillverka en intecooler som sitter under lyset där orginal luftintag sitter så att vatten kylaren är helt fri.

och nu så funkar det hur bra som helt, bästa modden jag har gjort på hojen förutom själva turbon förrstås.

// Mvh Björne:tummenupp

men hoppar fläkten igång nåt?????

ja fläkten hoppar igång som den ska när tempen kommer upp till den nivån.

kan ju ligga nått i det där med att ic tar mkt kyla...

men vad ska oljetempen ligga på?

*/ ?>
Nyheter
Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Back