dags för service

• Thread starter Thread starter IGNJATOVIC
  • Start date Start date

IGNJATOVIC

Guest
Ska snart göra min första service på min första motorcykel.

Det jag ska göra är (säg till om jag bör kolla något ytterligare):

*Rengöring av luftfilter - använder K&N:s egna rengöringsprodukter.
* Byte av olja - hur mkt rymmer en R6:a? Och är det någon som har erfarenhet från Shells 4-takts racingolja?
*Byta brombelägg (men det vågar jag inte göra själv första gången)
* Fixa elen - problem med körriktningsvisare och halvljus.

Comments?

2,7 liter olja ska det gå i om du byter filter också. 2,5 liter om du bara byter oljan.

Hur långt har den gått?

Ventilspel?
Kolla stift?

Edit: Ops fel användare;) /rodz

2,7 liter olja ska det gå i om du byter filter också. 2,5 liter om du bara byter oljan.

Oj, det var ju mer än jag hade räknat med. Hur menar du när du säger att det går åt mer olja när man byter filter? Är det oljefiltret du syftar på då?

hur blir de me stämpel i service boken då ritar du där lr

Jag har ingen servicebok - den har servats efter varje banbesök när den gått på bana. När den gått på gatan (inte många mil) så har den servats efter behov dvs. 2-3 ggr per säsong.

Hur långt har den gått?

Ventilspel?
Kolla stift?

Edit: Ops fel användare;) /rodz

Den har precis gått 1000 mil. Det där med ventilspel är väl inget man ska kolla själv eller? För man behöver väl väldigt känsliga instrument för att kolla det? Sen vet jag knappast hur man skruvar isär motorn för att komma till cylindrarna så jag får lära mig det först innan jag börjar skruva för mkt och eventuellt förstör något.

Hur kommer man åt stiften? Måste man ta bort hela luftburken och förgasarna? Låter krångligt - det var annat med den gamla moppen som. tyvärr blev stulen

Last edited:
Den har precis gått 1000 mil. Det där med ventilspel är väl inget man ska kolla själv eller? För man behöver väl väldigt känsliga instrument för att kolla det? Sen vet jag knappast hur man skruvar isär motorn för att komma till cylindrarna så jag får lära mig det först innan jag börjar skruva för mkt och eventuellt förstör något.

Hur kommer man åt stiften? Måste man ta bort hela luftburken och förgasarna? Låter krångligt - det var annat med den gamla moppen som. tyvärr blev stulen

Ventilspel är inga problem att ställa själv, men låt någon som kan göra det åt dig om du är osäker.

Vet inte hur det ser ut på din moppe men jag kommer åt stiften på min med ledat spärrskaft efter jag plockat bort kåpor. Du behöver inte plocka bort förgasarna iaf så mycket kan jag säga.

Byta bromsklossar är ruggigt enkelt.
Finns säkert material här på sporthoj om dur du gör. Det kommer MAX ta en halvtimma för dig, även om/när du gör det första gången. :tummenupp

BTW. om du tänkt att göra alla servisar själv rekomenderar jag att du köper en GDS bok för din hoj. (finns reklam för dessa i vänsterspalten på startsidan :) )

Ventilspel är inga problem att ställa själv, men låt någon som kan göra det åt dig om du är osäker.

Vet inte hur det ser ut på din moppe men jag kommer åt stiften på min med ledat spärrskaft efter jag plockat bort kåpor. Du behöver inte plocka bort förgasarna iaf så mycket kan jag säga.

Okej, kan du få fram nån som kan göra det åt mig? =P Sen har jag ingen moppe - det var en grov förolämpning från ditt håll :D

Byta bromsklossar är ruggigt enkelt.
Finns säkert material här på sporthoj om dur du gör. Det kommer MAX ta en halvtimma för dig, även om/när du gör det första gången. :tummenupp

BTW. om du tänkt att göra alla servisar själv rekomenderar jag att du köper en GDS bok för din hoj. (finns reklam för dessa i vänsterspalten på startsidan :) )

Yeah - ska kanske prova på att byta bromsklossar själv då. Fast en bra början är att köpa klossarna först. Var inne på Grevens sida och där kostar frambeläggen 800 kr - är inte det liite dyrt? Om det nu är lätt att byta klossar så kan man ju satsa på ett par billigare och byta oftare?

Sen hittar jag inte den där GDS boken? Vad är det för något?

Var borta på Shell och köpte 3 liter Shell Advance Ultra, 10W-40 4T olja. Was that a good purchase or a bad purchase? :D

Var borta på Shell och köpte 3 liter Shell Advance Ultra, 10W-40 4T olja. Was that a good purchase or a bad purchase? :D

Last edited:
Okej, kan du få fram nån som kan göra det åt mig? =P Sen har jag ingen moppe - det var en grov förolämpning från ditt håll :D

Yeah - ska kanske prova på att byta bromsklossar själv då. Fast en bra början är att köpa klossarna först. Var inne på Grevens sida och där kostar frambeläggen 800 kr - är inte det liite dyrt? Om det nu är lätt att byta klossar så kan man ju satsa på ett par billigare och byta oftare?

Sen hittar jag inte den där GDS boken? Vad är det för något?

Klicka här för GDS böcker. http://www.motorboken.se/product.php?product_id=10662&section1_id=113&section2_id=260
Nu vet jag inte vilken årsmodell du har men detta är 99-02 ..

800 Tyckte inte jag va sååå dyrt... Jag köpte kopior från SBS till min Thunderace. Det gick på 950:- Oavsätt vilka du nu köper så se till att dom är "Sintrade" (Cintrade, Sinter) Det innebär bättre livslängd och bättre grepp.

Last edited:
Klicka här för GDS böcker. http://www.motorboken.se/product.php?product_id=10662&section1_id=113&section2_id=260

800 Tyckte inte jag va sååå dyrt... Jag köpte kopior från SBS till min Thunderace. Det gick på 950:- Oavsätt vilka du nu köper så se till att dom är "Sintrade" (Cintrade, Sinter) Det innebär bättre livslängd och bättre grepp.

Sintrade belägg = hårdare. Länge livslängd men SÄMRE broms-effekt.

Tror inte du märker sån stor skillnad dock.

På Cross hojen brukar jag ha sintrade belägg bak och osintrade fram. Sliter mer belägg bak än fram konstigt nog.

På Cross hojen brukar jag ha sintrade belägg bak och osintrade fram. Sliter mer belägg bak än fram konstigt nog.

Okaj, Då hade jag missat ngt. Tack för upplysningen. :tummenupp

Sliter mer belägg bak än fram konstigt nog

inte så konstigt??? du använder väl i princip aldrig frambromsen när du kör cross lr? jag gör det då aldrig

inte så konstigt??? du använder väl i princip aldrig frambromsen när du kör cross lr? jag gör det då aldrig

även i cross använder man främst frambromsen för att sänka farten

Tack, men oftast är litteratur billigare på adlibris. Det är bara att skriva in ISBN numret på sidan. Samma bok finns här för 264 kr.

http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=1859609007

Oljan är nu tömd och filtret är rengjort! Nu ska jag bara byta oljefilter.

Hade lite problem med det innan idag för jag trode att oljefiltret var den kåpförsedda ( i metall) lilla boxen man kan hitta under motorn med en stor bult (24mm) i mitten. Jag lossade på denna och det rann ut lite olja - sen till min förvåning så upptäckte jag att det inte var där man skulle placera oljefiltret.

Kikade lite och fann ett exakt likadant oljefilter ovanför stöder - "så det är där rackaren sitter" - och stenhårt sitter den också. Hur tar man bort det gamla oljefiltret och måste man verkligen använda en momentnyckel?

Och vad var det för "burk" som jag trodde var oljefiltersburken? Vad har den för funktion?

Kommer det att rinna olja när jag tar bort det gamla oljefiltret också?

Glömde en sak!

Är nivåskruven den baotaskruven i plast till höger om påfyllningshålet för motorolja?

(dig.camen är i Florida sorry)

även i cross använder man främst frambromsen för att sänka farten

Beställde ett par sintrade där fram - är det MKT sämre bromskapacitet jämfört med de vanliga? De sintrade var ju lite dyrare så jag tänkte att de kanske är bättre än original?

Last edited:

Använder frambromsen till 70-80% och bakbromsen främst för att dosera/skära kurvorna och i luften när man ska "tilta" fram hojen.... =)

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard