TL-tråden - v2 !

Jag har gjort en liten upptäckt på mitt bank konto idag, så om det är nån som vill köpa affischer innan löning så går dom för 500/set fram till dess...

Länk i min signatur :)
 
Tjena Ricken!!
Du verkar ju ha svar på allt:-)
Idag när jag skulle köra hem från semestern märkte jag att på låga varv började Tl att klonka försvann när jag frikopplade, och även på högre varv försvann det. Har du någon aning vad det kan vara????

Mvh
Örjan
 
Om du skriver om det där på svenska så man förstår så ska jag nog kunna skrämma dig med ett vevstakslager :hihi
 
Om du skriver om det där på svenska så man förstår så ska jag nog kunna skrämma dig med ett vevstakslager :hihi

Antog att det skulle vara något dyrt:-(
Har du någon aning hur dyrt det kan vara och hur man skall gå till väga är det bara att lämna in den eller??
 
Last edited:
Du måste beskriva hur det låter, jag skämtar med dig.

Det klonkar, vartifrån, under belastning, under motorbroms, på tomgång osv...
 
Du måste beskriva hur det låter, jag skämtar med dig.

Det klonkar, vartifrån, under belastning, under motorbroms, på tomgång osv...

Puust haha tack för den du

När man max kör i 40-50 km/h 1-2-3 växel låter den bara. När man kör på tomgång eller vid frikoppling så låter den inte, även över 70 så låter den inte heller. låter som det kommer från motorn skall kolla och starta igån den lite senare, låg i 150 i runt 13mil det kan inte ha något med det att göra eller????
 
Menar du att det kanske skulle ha skadat motorn att du har kört 150 i 13mil, det tvivlar jag hårt på.

Det är nåt annat, är det klon klonk, i takt med motorvarvet, ökar det när motorvarvet ökar, eller ökar det när hastigheten ökar.

Kör en sväng o försök lista ut vad som framkallar ljudet.

Jag har ett "mirror stay" och ett framlykt fäste som jag kan tänka mig att sälja om det är nån som vill ha.
 
Last edited:
3101308 Puust haha tack för den du

När man max kör i 40-50 km/h 1-2-3 växel låter den bara. När man kör på tomgång eller vid frikoppling så låter den inte, även över 70 så låter den inte heller. låter som det kommer från motorn skall kolla och starta igån den lite senare, låg i 150 i runt 13mil det kan inte ha något med det att göra eller????
Försök lyssna dig till var det kommer ifrån. Följer det varvtalet eller hastigheten?

Jag hade ett skumt klonkande för nåt år sen och det visde sig vara att kedjan var slut. En länk började kärva så den gav ett klonkande ljud när den passerade framdrevet. Det hördes bara vid måttlig acceleration på lägre växlar.
 
Menar du att det kanske skulle ha skadat motorn att du har kört 150 i 13mil, det tvivlar jag hårt på.

Det är nåt annat, är det klon klonk, i takt med motorvarvet, ökar det när motorvarvet ökar, eller ökar det när hastigheten ökar.

Kör en sväng o försök lista ut vad som framkallar ljudet.

Jag har ett "mirror stay" och ett framlykt fäste som jag kan tänka mig att sälja om det är nån som vill ha.

Det verkar inte ha något med varvtalet, det låter bara när den rullar fortare
Men det försvinner direkt när jag frikopplar,
 
Försök lyssna dig till var det kommer ifrån. Följer det varvtalet eller hastigheten?

Jag hade ett skumt klonkande för nåt år sen och det visde sig vara att kedjan var slut. En länk började kärva så den gav ett klonkande ljud när den passerade framdrevet. Det hördes bara vid måttlig acceleration på lägre växlar.

Tror det eller ej jag vaxade in kedjan sedan försvann klonkadet
Glad va jag så super tack för dom snabba svaren

Öjje
 
Bättre kedjespännare?

Har bara haft i gång hojen i tre dagar o redan tröttnat på kedjespännaren. :huvet

Nån flaschade med en riktigt snygg variant lite tidigare i tråden, var får man tag i den?

PP
 
3102120 Har bara haft i gång hojen i tre dagar o redan tröttnat på kedjespännaren. :huvet

Nån flaschade med en riktigt snygg variant lite tidigare i tråden, var får man tag i den?

PP
Gilles, vet inte vilka som är återförsäljare i sverige, men leta upp nån på ebay o köp där.
 
Kopplingsläckage? Hjälp!

Hej, jag har hunnit 50 mil sen jag köpte hojen och nu tycker jag att nivån i kopplingenskärl (vid handtaget) har sjunkit något... Jag hittar inget direkt läckage men tycker det är lite oljigt kring slavcylindern. Är det någon som har något bra tips?

Tack! mvh Perhu
 
Kopplingsläckage? Hjälp!

Hej, jag har hunnit 50 mil sen jag köpte hojen och nu tycker jag att nivån i kopplingenskärl (vid handtaget) har sjunkit något... Jag hittar inget direkt läckage men tycker det är lite oljigt kring slavcylindern. Är det någon som har något bra tips?

Tack! mvh Perhu

Plocka isär & gör rent slavcylindern & köp nya packningar.

: snikmetoden :
Har du tur räcker det med att plocka isär & göra rent, kolla även så att du inte har några längsgående repor, om du har det kan du testa att putsa/slipa med ngn fin smärgelduk eller Scotch-Brite & tänk på att putsa cirkulärt & inte längs med cylindern.

Så gjorde jag i våras & det håller fortfarande.
 
Tack för snabb respons! :tummenupp Det lät ju inte så farligt.

Plocka isär & gör rent slavcylindern & köp nya packningar.

: snikmetoden :
Har du tur räcker det med att plocka isär & göra rent, kolla även så att du inte har några längsgående repor, om du har det kan du testa att putsa/slipa med ngn fin smärgelduk eller Scotch-Brite & tänk på att putsa cirkulärt & inte längs med cylindern.

Så gjorde jag i våras & det håller fortfarande.
 
Plocka isär & gör rent slavcylindern & köp nya packningar.

: snikmetoden :
Har du tur räcker det med att plocka isär & göra rent, kolla även så att du inte har några längsgående repor, om du har det kan du testa att putsa/slipa med ngn fin smärgelduk eller Scotch-Brite & tänk på att putsa cirkulärt & inte längs med cylindern.

Så gjorde jag i våras & det håller fortfarande.

Snik-Snik-metoden:
Lossa slavcylindern, rengör. sätt på plats igen. Har du inga kåpor på tar det en kvart.
Det blir lätt lite skitigt där framför kjedjan och ibland måste man rengöra.
Läcker den fortfarande efter snabbisen så blir deet till att göra mer jobb, a la PerWe's metod.

Jag gjorde Snik-Snik varianten i våras och som sagt, håller fortfarande. :)

:hej
 
Back
Top