BOOM och tätningar

• Thread starter Thread starter IGNJATOVIC
  • Start date Start date

IGNJATOVIC

Guest
För några månader sedan hade jag "oskuldsöron" - jag visste inte HUR en hoj skulle låta för att låta bra. Men idag hör jag skillnad på vad som är läckage och inte - alltså stämde inte säljarens "det SKA låta så här".

Skruvade isär plockepinnet och såg att tätningarna i grenröret/motortoppen var halvt sönderbrända. Så jag tillverkade 4 st egna på jobbet gjorda av grafit. Lager 1 tätning, lager 2 armering och lager 3 tätning. Tätningarna var perfekta, inte ett missljud någonstans - allt var supercleant :D

Men efter 3 timmar lät det som vanligt igen, var bara att kassera - så jag undrar - vilka tätningar har ni på era hojar?
------------------------------------------------

Sen smäller det ur avgasröret när man kommer upp i varv - jag har förstått att detta är ett sorts kylsystem - bensinen antänds inte i förbränningsrummet i cylindern utan den sprutas in för att kyla. Och när det kylts klart igen så flyger bensinen ut igen? Men hur kan flygande bensin "smälla":confused: Nån som har knas på detta? Är det kanske smällarna som påverkar tätningarna?

Kom igen nu flickor ? :tuttar

Ang. läckande grenrör, köp nya grenrörspackningar av yamaha, montera (momentdra grenrörsbultarna), klart! :yoparty

Är ingen motorguru, men har aldrig hört att man sprutar in sås i förbränningsrummet på en hoj under gaspådrag/acc bara för att kyla, men kan ha missat något.. I övrigt kan ju modifierade hojar (annat avgas, mappning etc) smälla lite främst på avslag pga. att dom går lite fett/magert. Kanske läge för injustering i bänk?

Ett annat alternativ om den går konstigt i allmänhet kan ju vara att den tar tjuvluft, spruta stargas och lyssna efter ökat varvtal.

Hoppas nått gjorde dig klokare iaf :tungan

Robban

Ang. läckande grenrör, köp nya grenrörspackningar av yamaha, montera (momentdra grenrörsbultarna), klart! :yoparty

Är ingen motorguru, men har aldrig hört att man sprutar in sås i förbränningsrummet på en hoj under gaspådrag/acc bara för att kyla, men kan ha missat något.. I övrigt kan ju modifierade hojar (annat avgas, mappning etc) smälla lite främst på avslag pga. att dom går lite fett/magert. Kanske läge för injustering i bänk?

Ett annat alternativ om den går konstigt i allmänhet kan ju vara att den tar tjuvluft, spruta stargas och lyssna efter ökat varvtal.

Hoppas nått gjorde dig klokare iaf :tungan

Robban

Jag har beställt riktiga packningar från Yamaha nu - hoppas att de håller.

Det är inget mekaniskt fel - inget fel alls på motorn. Trimgraden gör att förbränningsrummet kyls med soppa - men jag sökte bara lite mer exakt info om hur det fungerar.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt