Xr frågor

Hulster

Oh Reeeaally?
Gick med
23 Mar 2006
Hoj
Crescent
Har precis köpt en ny hoj en xr 600 -86 och jag har märkt att den tickar ganska så högljudt ifrån toppen när den är varm. Det hörs bäst under motorbroms. Antar att det är ventilerna men ska det vara så? Eller är det dax att justera dem?
Och sen är det någon som vet vilken olja som ska i xr:en?
Tack på förhand.

15w-50 är inte fel, helsyntet hellst.(finns på ok/q8)
Annars funkar ju även 10-40 delsyntet typ castrol gps bra åxå.

lite tickande är normalt, den är ju luftkyld....
Har själv haft 3st xr600-86....kommer säkert att köpa en igen så småningom..

Tickande

Hallå grabben ! har själv haft en sån maskin en gång i världen dom ska inte ticka specielt mycket om dom är rätt justerade. Jag har själv renoverat en sån motor och ja tror de mesta va slut på den motorn vevstaken va kass i kolvbulten ramlager mm.jag gjorde en tabbe när jag renovera den motorn och böt ej kamkjedjesträckaren vilket resultera i krökta ventiler i toppen. det är skitsvårt att avgöra om den är dålig och en dålig kamkjedjesträckare kan bli typ ett tickande i motorn mest på tomgång.
Mvh// barrkis

Ställ ventilerna. Busenkelt.
Se till att oljan du fyller på med har tillsats för kopplingen, annars kleggar den ihop.

Inge sysntetslask i en så gammal motor. 10-40 alt 20-50 Mineralolja kommer göra underverk.

Hallå grabben ! har själv haft en sån maskin en gång i världen dom ska inte ticka specielt mycket om dom är rätt justerade. Jag har själv renoverat en sån motor och ja tror de mesta va slut på den motorn vevstaken va kass i kolvbulten ramlager mm.jag gjorde en tabbe när jag renovera den motorn och böt ej kamkjedjesträckaren vilket resultera i krökta ventiler i toppen. det är skitsvårt att avgöra om den är dålig och en dålig kamkjedjesträckare kan bli typ ett tickande i motorn mest på tomgång.
Mvh// barrkis
Ok för min tickar nästan inte alls på tomgång utan tickandet ökar med varvet.
Men ska kolla ventiler och byta olja till helgen.

Hur mycket olja ska i den? har för mig att jag läst 2.3l nånstans stämer det?

Nje tror 2,3 ær torr motor, och ca 2l vid byte... OBS læs manualen/verkstadshandbok innan du gør oljebytet, annars kommer du øverfylla motorn pga torrsumpen

Inge sysntetslask i en så gammal motor. 10-40 alt 20-50 Mineralolja kommer göra underverk.

snicksnack, læs oljetrådarna

Last edited:
motorolja

Ok för min tickar nästan inte alls på tomgång utan tickandet ökar med varvet.
Men ska kolla ventiler och byta olja till helgen.

Hur mycket olja ska i den? har för mig att jag läst 2.3l nånstans stämer det?

Låter troligt men jag vet inte exakt jag tror jag har en rephandbok nångon stans bland mina gömmor kan kolla om jag hittar den så jag återkommer:confused:

kolla kamaxeln + tryckarna, brukar gå ner sig.

annars ventiljustering.

Tack för alla svar!
En något korkad fråga: Var är det man mäter ventilspelet någonstans? Är väldgt otydligt i den gör det själv bok jag har liggandes på datorn.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt