Metzler K2... Däcktryck + slitage

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Hej pojkar!

Fram: Pirelli SC1 (okänt årtal)
Bak: Metzler K2 2007

Däcktryck:
2,1 fram
1,9 bak

Uppenbart är att framdäcket sliter illa. Men även bak har det börjat tugga lite fult. Syns kanske inte så bra på bliderna men men sånt e livet.

Vet någon varför slitaget ser ut som det gör?
Vad är rekomenderat däckstryck för dessa däck?

Här är en länk med tips...men vad menar dom egentligen. http://www.feelthetrack.com/tire-wear.html
 

Bifogat

  • DSC00185mini.JPG
    DSC00185mini.JPG
    113.5 KB · Visningar: 120
  • DSC00186mini.JPG
    DSC00186mini.JPG
    88.8 KB · Visningar: 130
Släpp 2 klick på returen fram :D :D Är väl standardsvaret vid såna här frågor.
Bak ser det ut precis som på mina däck och det verkar vara felkod 40 som är orsak till det.
Fram är imponerande dock..
Tror att Björn.E hade en bild på ett likadant framdäck i somras.
//P
 
För Metzeler Racetec Slick, oavsett gummiblandning, anges 1.9-2.1 bak och 2.1-2.3 fram. Jag ligger precis i mitten, 2.0 bak och 2.2 fram, och jag har perfekt slitage. Du ser ut att ligga inom intervallen, så det är nog fjädringen/dämpningen du måste skruva på.
 
Släpp 2 klick på returen fram :D :D Är väl standardsvaret vid såna här frågor.
Bak ser det ut precis som på mina däck och det verkar vara felkod 40 som är orsak till det.
Fram är imponerande dock..
Tror att Björn.E hade en bild på ett likadant framdäck i somras.
//P

Den är släppt max redan. Har en öhlinskittad framgaffel. Och av någon anledning så är inställningsmöjligheterna väldigt begränsade. Tror jag har 2varv på returen mellan ändlägena.
 
Lägg noga till smiliesarna vid mitt inlägg. Jag har ingen som helst aning om hur man botar ditt problem, men läser man i raceforumet så är det en generallösning på allt från flatlöss till avskavda däck. Därmed inte sagt att det fungerar.
//P
 
Bak= släpp 3 på returen. Fram= om returen är släppt. Kolla upp gaffeln!!!
Ev kolla däcktrycksmätaren?:)
 
hur är hojjen skjusterad??
hur mycke sticker gaffelbenen upp?

hur "hård" är hojjen bak??

på viken växel ligger du i kurva?????
(höga lr låga varv??)
 
hur är hojjen skjusterad??
hur mycke sticker gaffelbenen upp?

hur "hård" är hojjen bak??

på viken växel ligger du i kurva?????
(höga lr låga varv??)

När jag köpte den så upplevde jag den som väldigt hård. Har släppt lite på fjäderförspänningen bak. Sen har jag ställt kompression fram på hårdaste....annars bottnar den. Kanske måste dra på mer fjäderförspänning fram och släppa kompressionen istället.

växel? det e olika i olika kurvor :) men e väl ganska höga varv för det ska ju gå fort därifrån sen e ju tanken.
 
fjäderförspänning

När jag köpte den så upplevde jag den som väldigt hård. Har släppt lite på fjäderförspänningen bak. Sen har jag ställt kompression fram på hårdaste....annars bottnar den. Kanske måste dra på mer fjäderförspänning fram och släppa kompressionen istället.

börja med att justera fjäderförspänningen.
ev kanske du måste byta fjäder till en som passar din vikt.

http://www.ohlins.se/Motorcycle/Settingupyourbike/tabid/59/Default.aspx

Setting the Spring pre-load
Measuring
Proceed as follows (it will be much easier if done by two persons):

A) Place the motorcycle on a stand.

B) Raise the rear end of the vehicle so that the suspension is in a fully extended position.

C) Measure the distance, e.g. from the lower edge of the rear mud guard or from a point marked by a piece of tape, immediately above the rear wheel axle, to the wheel axle. (R1)

D) Make a similar measurement on the front axle, e.g. from the bottom of the upper fork crown to the front wheel axle. The fork must also be fully extended. (F1)

E) Allow the motorcycle (without rider) to apply load on the springs and repeat the measuring procedure. (R2, F2)

F) Then take the same measurements with the rider and equipment on the motorcycle. (R3, F3)



NOTE!
It is important that the rider has a correct riding posture, so that the weight is balanced on the front and rear wheel in the same way as when riding.

The measurements must not differ from the following sizes:


With rider (ride height):
Rear: 25-40 mm (R1-R3)
Front: 35-50 mm (F1-F3)
 
För Metzeler Racetec Slick, oavsett gummiblandning, anges 1.9-2.1 bak och 2.1-2.3 fram. Jag ligger precis i mitten, 2.0 bak och 2.2 fram, och jag har perfekt slitage. Du ser ut att ligga inom intervallen, så det är nog fjädringen/dämpningen du måste skruva på.

Varma eller kalla däck?
 
Facit:

Däcket var vid en närmare granskning utom all räddning. På med nytt däck. Sänka fjäderförspänningen 1 ring. släppa kompen ett kvartsvarv.

Sliter jättefint nu.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top