Vill inte starta

Berza

Inväntar sommaren
Gick med
22 Apr 2007
Hoj
07 Kawasaki ZX10R
Min FZR vill inte starta, körde in den i garaget och for på semmester, komer hem och vill ta en sväng så startar den inte.
Har kollat att soppa pumpen går och säkringar är hela. Tagit isär kontackterna och sprayat kontacktspray på dom.
Men den vill ändå inte. Börjar att fundera på om det är tändmodulen som gett upp.

Någon som har något annat förslag att kolla upp innan köp av en ny tändmodul, eller om det går att mäta upp den.

Hojen är en FZR 1000 från 90

Kolla så att batteriskruvarna är ordentligt åtdragna

kolla om du har nån gnista!
Ett vanligt fel på en del hojar är sidostödskontakten som kärvar så den tror att stödet är ute men jag vet inte om din är så att den dör när man lägger i ettan eller om den inte startar med stödet ute!

Prova med startgas och se om den tänder till då.
Gör den det så kan du utesluta tändningsfel/avsaknad av gnista.

Prova med startgas och se om den tänder till då.
Gör den det så kan du utesluta tändningsfel/avsaknad av gnista.

Provat med startgas nu, men inte en reaktion.

Vart någestans triggas signalen till tändmodulen på den här motorn ?
För eftersom att den inte vill tända är jag fundersam på tändmodulen eller triggern. Har ingen handbok till maskinen ännu som jag kan ta hjälp av.

Hade problem med min Honda, den var ståendes i en månad ungefär och sedan när jag skulle starta så gick det inte. Startmotorn drog runt men
den tände aldrig igång ordentligt.
Tog ut batteriet och laddade det och satte i det igen och då
fungerade den. Dagen efter var det samma visa igen så jag köpte
nytt batteri och vips så var problemet borta!

Nu är ju inte jag den grymmaste hojmekaren men
ibland kan det ju faktiskt vara väldigt simpla fel.

Provat med startgas nu, men inte en reaktion.

Vart någestans triggas signalen till tändmodulen på den här motorn ?
För eftersom att den inte vill tända är jag fundersam på tändmodulen eller triggern. Har ingen handbok till maskinen ännu som jag kan ta hjälp av.

Ursäkta idiotförklaringen, men det är många som glömt att titta så att dödaren står i rätt läge, Vanligaste "felet". Annars sidostödskontakten som någon nämnt. Själv så hade jag en importerad RF som ville att man skulle hålla in kopplingen tills den startat, kan ha varit om sidostödet var uppfällt kommer inte helt ihåg. Det låter ju som ett tändfel så sök efter det i första hand. men vill det djävlas ordentligt så kan ju kamkedjan ha gått av precis när du stängde av sist, MYCKET långsökt, men man vet ju aldrig förens man hittat felet. Kollat kompet? Hällt i soppa så att det bara inte är för lite? (borde ju tända iaf, men för att vara helt säker)

Humm, tändmodul??? Cdi-box snarare?

Triggern bör sitta på vä. sida bakom "generator kåpan". Du bör ha 4 magnet pluttar på svänghjulet som går förbi triggern / impulsgivaren och ger impuls som sedan går till Cdi som sedan ger ström till spolarna.

Så är det på min Fzr 600 och alla andra rad fyror jag sett iaf..........

Cdi:n är ju en svart plastlåda ca 10x10 cm stor.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt