Uppkörning - Jönköping eller Göteborg

regn

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2007
Hoj
Kawasaki ER-5 Twins -99
Hej!

Jag ska flytta till Jönköping om två veckor, har därför bokat en uppkörning där, den 31:e Aug.
Bor i Göteborg nu, i Backa (så jag kan vägarna vid Säve osv. där uppkörningen sker om man gör det i Göteborg, antar jag?)

Jag skulle gärna vilja få lite tips om uppkörningen samt manöverdelen. Jag har tagit några lektioner, där jag fått köra zick-zack genom kornor och sedan bromsat in, krypkörning mellan kornor samt inbromsning i 70km/h.

Någon som har erfarenhet av just uppköringen/manöverdelen, helst från Jönköping då, eftersom jag ska köra upp där.

Sedan en fråga, när jag kört på väg via körskolan, så vill de att jag ska placera mig åt ganska mycket på vänster delen av körfilen om jag ska vänster, är detta rätt? eller ska jag vara placerad i mitten på min körfil som man är placerad när man kör på raksträcka menar jag.

Tacksam för alla svar jag kan få! :tummenupp

Min körlärare va också väldigt på min angånende det där med placeringarna. Ska du svänga så ska du placera dig, enligt vad jag tyckte, nästan löjligt mycket åt vänster/höger. Men det gick ju å andra sidan bra på uppkörningen så han hade förmodligen rätt :)

Om hela körfältet svänger av ska du dock ligga i mitten av det körfältet.

Min körlärare va också väldigt på min angånende det där med placeringarna. Ska du svänga så ska du placera dig, enligt vad jag tyckte, nästan löjligt mycket åt vänster/höger. Men det gick ju å andra sidan bra på uppkörningen så han hade förmodligen rätt :)

Om hela körfältet svänger av ska du dock ligga i mitten av det körfältet.

Samma här. Tyckte oxå jag var löjligt långt åt sidan när jag placerade mej, men jag klarade uppkörningen iaf... :)

Hej!

Tack, var härligt ni säger så :) Då vet jag.
Har ni några andra tips ang. manöverdelen eller uppkörningen?
För jag känner mig endå lite pirrig inför uppkörningen.

En liten fråga också:
När man ska byta fil, ska man kolla sin spegel först, sen vrida huvudet och sist blinka och byta fil?

Tack på förhand! :)

Vad härligt att höra!

Kommer du ihåg vilka vägar du körde ungefär? Hade varit till stor hjälp, eftersom jag inte tror jag kommer hinna lära känna staden innan min uppkörning.
Fick hem ett brev från vägverket också, där står det att manöverdelen kommer vara på Axamo Trafikövningsplats. Om man söker på namnet på hitta.se, är det rätt ställe de visar på hitta? eftersom jag inte känner staden, så vet jag inte.

tack

Vad gäller krypkörning.
Var cool.
Sitt avslappnat.
Blicken långt fram. Tittar du i marken tappar du balansen.
Vrid skallen och titta åt det håll du skall i vändningen (upp med blicken).

Bromsning från 70 och 90 är ingen tävling i kortaste bromssträcka. Försöker du nita riskerar du att göra någon tabbe. Bromsa hårt, men nita inte. Jobba med mage, rygg och ben. Armarna skall INTE vara raka. LÄGG foten på bakbromsen och markera att du använder den, men portionera 95% (minst) av bromskraften på framhjulet.

En poäng med krypkörning, undanmanöver och bromsning är att du skall visa förrättningsmannen att du har kontroll över fordonet och att du behärskar momenten.

Men framför allt.... be cool, så är lappen din inom kort.

Last edited:
tack så mycket för dina goda tips :)
Hade lätt glömt av det med att kolla fram vid krypkörningen :P Var endå en månad sedan min senaste körlektion, och då var det inbromsning i 70.

Ni får gärna skriva mer tips, speciellt manöverbanan eller vad den kallas.

Tack igen alla :)

Det här är vägverkets föreskrift om vad som gäller vid uppkörning för MC.
Läs den. Du har även bilder längst ner på manöverbanorna. Köp koner på intersport (sådana där små som lätt får plats 20-30 st i en ryggsäck) och öva som tusan.

http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2004nr109.pdf

Lycka till !

Last edited:
Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard