Husaberg FE 450

Zebba

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2006
Hoj
CBR 900 Crf 250 450
Någon som kan dela me sig lite om den hojen?

Har tänkt mig en 04 typ.

Har hört att de skulle vara lite små problem med Husaberg typ ventilerna.
Är de bara ett dåligt rykte eller ska man passa sig för de?

Det är nog mest ett rykte de har.
Inget att oroa sig för (Iaf inte mer än någon annan race-cykel)
//J

Last edited:
KTM å husaberg använder sig väl av ungefär samma delar i motorn. Någon som skrev till mig på en annan sida att De har ungefär samma topp med ventilerna.

Det var inga problem med ventilerna under dom 148 timmar jag körde med min -04 i vilket fall.

Problem med ventiler? De ska iof ställas frekvent enligt servicemanualen vid varje 10 h. Märker jag att hojen är svårstartad så kanske en ventil koll kan vara på sin plats annars gör inte jag ventil koll/justerin så ofta. Har faktiskt alldrig förstått varför de skall kollas så ofta??:va Om ngn vänlig själ kan förklara för mig de täta justeringarna så hade jag blivit glad.

MVH Patrick

Problem med ventiler? De ska iof ställas frekvent enligt servicemanualen vid varje 10 h. Märker jag att hojen är svårstartad så kanske en ventil koll kan vara på sin plats annars gör inte jag ventil koll/justerin så ofta. Har faktiskt alldrig förstått varför de skall kollas så ofta??:va Om ngn vänlig själ kan förklara för mig de täta justeringarna så hade jag blivit glad.

MVH Patrick

Att dom har täta kollar är en liten säkerhet från fabriken. Om du kollar så ofta så hinner man upptäcka innan de går fel. Skullle de skriva att man typ skulle kolla var 50h så finns de e ökad risk att de skulle gå sönder innan å då kan de bli fråga om ersättning. Servicen är också baserad på elit användande. Höga var ofta å länge. En glad moitionär behöver absolut inte hålla samma intervall. Men de e inte många som förstår de. Försök sälja en hoj som närmat sig 50h utan kolv byte å alla skriker å herre gud varför har du inte bytt!!! Dom gångerna jag har bytt så skulle kolven enkelt kunnat gått lika länge till.
Ett bra täcken på att man ska kolla dem å ställa är ju när dom börjar bli svårstartade.

Ett bra täcken på att man ska kolla dem å ställa är ju när dom börjar bli svårstartade.

Jag kollar med jämna mellanrum även om den inte är svårstartad, jag kollar inte med bladmått utan mäter mot hörnen på låsmuttern vilket innebär att jag alltid justerar och inte bara kontrollerar. Dock är det små/inga förändringar mellan varje gång så jag skulle säkert kunne öka till dubbla intervallet men det känns tryggt att veta att det är ok.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon