Vilken färg har oljan till olika nypningar på 4tackt ?

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Motor Zx10. har råkat paja motorn, upps sånt som händer.

De knepiga e att när man körde så lätt de som någon kolv nöpp, men när jag börja plocka isär kopplingskåpan o tömde ut oljan o plocka lite kåpor på andra sidan så såg de mer ut o vara vevlagret/vevstakslagret i oljefärgen.

Men minns inte vilken färg kulager/vevlager/kolvar blir när de har pajat, någon som kan de bätre ?

Växselådan e de inte för alla växslar fungerar forfarande.

Kan nämna att jag enbart kan vrida fram veven 2-3mm sen e de stopp o samma sak åt andra hållet.

Har ej plockat av cylinderaden en, helt enkelt blev så dystert så jag orka ej greja mer för stunden.

Vev-lagren på en av stakarna brukar torska på ZX10, vanligt fel då oljeförsörjningen är taskigt konstruerad på den. En beggad motor är nog enklast och billigast. Har oljan silvriga streck i sig när man rör om i den är det definitivt de lagren och möjligen nåt staklager.

Vev-lagren på en av stakarna brukar torska på ZX10, vanligt fel då oljeförsörjningen är taskigt konstruerad på den. En beggad motor är nog enklast och billigast. Har oljan silvriga streck i sig när man rör om i den är det definitivt de lagren och möjligen nåt staklager.

Oljan e e blandnig av Grå/ Silver/ Guld o alu bitar som låg utsprit under kopplingen, fanns inga bitar alls ur oljeplugen när jag tömde alla olja & inte i oljefiltret.

Denna motorn va begagnad med drygt 6000mil o i delar när jag köpte den, allt va ju finnt nä jag satte ihop den i allfall, inga skador på varken kolvar eller lager någonstans, såg förästen nytt ut, har även 4 kolvar till ligandes i resärv, sen vet jag att vissa motorer har en sjukdom så den får dålig smörjning.

Får la riva motorn annars om någon dag o se vad som hänt.

Annars, du vet inte vad för ljud motorn ger i från sig när vevlager/vevstakar ger upp? första gången den låste motorn så vart de inget ljud alls utan bara dog med en låsning men sen när den starta lika kvikt när jag körde så märkte jag bara att den börja gå segare, o sen blev de som ett tjutljud från cylindern som att någon kolv e på väg o nyppa men sen försvan de o sen kom de med en tjutljud o tvärlåste motorn.

Bara lysna i filmen så hör du i slutet http://www.youtube.com/watch?v=GFkQcamlfvU

Last edited:
Är det "guld" i oljan är vevlagren totalt nedkörda. Som sagt, ny vev, nya stakar och nya lager kostar mer än en beggad motor.

Vev-lagren på en av stakarna brukar torska på ZX10, vanligt fel då oljeförsörjningen är taskigt konstruerad på den.......
Är det samma sjuka som på gamla GPX600R, GPZ1000RX med fler.
p3030199.jpg

Jag har plockat isär motorn nu, de som pajade va att vevstakslagret på 4ans cylinder tottalt havererade, de resterade 1-3an va på väg o rasa.

Här e bilder.
Bild 1. vevaxsel lagren. lager 1-5. 3ans lager e på väg o paja okså.
Bild 2. Vevstaks lagren. lager 1-3. alla e på väg o paja.
Bild 3. De tottalhavererade lagret på 4ans vevstake.

Bifogat

• 100_2472-.JPG
    100_2472-.JPG
    58.2 KB · Visningar: 95
  • 100_2475- vev.JPG
    100_2475- vev.JPG
    45.3 KB · Visningar: 97
  • 100_2479- trasigt.JPG
    100_2479- trasigt.JPG
    71.3 KB · Visningar: 80
Last edited:
Jag har plockat isär motorn nu, de som pajade va att vevstakslagret på 4ans cylinder tottalt havererade, de resterade 1-3an va på väg o rasa.

Här e bilder.
Bild 1. vevaxsel lagren. lager 1-5.
Bild 2. Vevstaks lagren. lager 1-3.
Bild 3. De tottalhavererade lagret på 4ans vevstake.

Saknar bilderna!

Är det "guld" i oljan är vevlagren totalt nedkörda. Som sagt, ny vev, nya stakar och nya lager kostar mer än en beggad motor.

De som jag behöver bytta e 4ans vevstake om inte den går rädda, slippa om 4ans tapp på veven för den går rädda såg jag, sen behöver jag bytta alla vevlager + staklager.

annars vore de billigare om jag hittar en billig vev + 1 stake, allt de andra va hur finnt som hälst, men lagrena va på väg o gå på dom andra stakarna + att 3ans lager på veven va på väg o gå okså.

Jag tänkte ändå köpa nya lager till veven + stakarna :)

Har ett lager skurit helt och gjort vevaxeltappen eller vevstaken blånerad är veven förmodligen krokig.

Vevaxseltappen e ej blå, mer åt hållet som dom andra (kromade), men de sitter fast några delar av lagret fortfarande på 4ans vevaxseltapp, de va därför jag behöver slippa om den lite lätt.

Efter slipnigen så får jag la sätta upp den i balanserinsmachinen för o vara på säkra sidan :)

Tillomed bultarna gick av på vevstaken när jag skule ha bort 4ans bultar så 2 nya specalbultar okså :)

Säkrast skule de vart om jag får tag i 4 vevstakar + vevaxsel med nya lager.

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...