Supermotardbana i Bulgarien

• Thread starter Thread starter MikkE
  • Start date Start date

MikkE

Guest
Tjenare. Kollade lite på bike.no och fann denna filmen.
Sjukt fet supermotardbana.
[YOUTUBE-ID]WZnW_UrulIc[/YOUTUBE-ID]
Postade även samma i supermotardforumdelen men tycker fan att den förtjänas att visas här också.

Ja jag har sökt men inte hittat den.

Coolt med asfaltshopp. De lär ju inte köra gokart på den delen av banan? :)

Wow säger jag bara...asfaltstvättis och hopp :D snacka om roligt så länge man håller sig på 2 hjul :)

Helt ny grej o första gången det testas. Även fast det funnits liknande grejer i USA med tillfälligt uppbyggda jätte platåer på asfaltsdelar. Men det här är ju steget längre helt klart.

Att kracha på detta gör nog varken mer eller mindre ont i snitt är en normal offroad del. Gruset på supermoto-banor är som regel hårt & kan innehålla en massa ojämnheter som inte gör ett fall skönare. Dock är det ju inte i närheten av så förlåtande om du landar snett. Men åter igen, med jämna fina uppgångar & landningar så blir det ju snälla hopp ändå.

Helt ny grej o första gången det testas. Även fast det funnits liknande grejer i USA med tillfälligt uppbyggda jätte platåer på asfaltsdelar. Men det här är ju steget längre helt klart.

Att kracha på detta gör nog varken mer eller mindre ont i snitt är en normal offroad del. Gruset på supermoto-banor är som regel hårt & kan innehålla en massa ojämnheter som inte gör ett fall skönare. Dock är det ju inte i närheten av så förlåtande om du landar snett. Men åter igen, med jämna fina uppgångar & landningar så blir det ju snälla hopp ändå.

fast med bara asfalt försvinnet behovet av att kunna köra på rullande underlag

Han menar kanske att om banorna "bara" består av asfalt framöver så behöver man inte vara duktig att köra på grus oxå, som idag. Blir ju nästan som en ny gren inom sporten om man slipper ta hänsyn till grus.

Han menar kanske att om banorna "bara" består av asfalt framöver så behöver man inte vara duktig att köra på grus oxå, som idag. Blir ju nästan som en ny gren inom sporten om man slipper ta hänsyn till grus.

Frågar du Youthstream (organistationen bakom VM mm.) så är detta supermotons framtid.
Sen tror jag inte underlaget är såååå avgörande, även om det har betydelse. Kolla bara vilka som är i topp i Supermoto både i sverige och internationellt. Det är med få undan tag folk med MX-bakgrund. Oavsett underlaget så kör man fortfarande mer "MX-på asfalt" & folk med RR-bakgrund har ofta ingen speciellt stor nytta av sina erfarenheter i jämnförelse.
Kan du inte hoppa, köra i vallar osv. så kommer du ju likförbannat bli avhängd i de sk. "sky-sektionerna".

Sen så varken tror eller hoppas jag att detta skulle vara framtiden för supermoton, även om jag gärna ser det som ett inslag. Men, om nu avsaknaden av grus skulle göra att MX-folket skulle ha mindre fördel så har man ju faktiskt kommit ett steg närmre det mål som ligger till grunden för hela idén med supermoto. Dvs. utse bästa mc-föraren alla kategorier.

ungefär som Rally/Rallie idag, de blir lite knasigt på asfalts sträckorna (tvärom dåra)

DÄR skulle inte jag vilja köra F1.

precis det jag menade :)

Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back