Behöver hjälp med min 640!

Wheeler

Natural Born Streetracer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Kawasaki Z750-09
Va iväg och köpte mig en kanon fin 640 igår. Men jag skulle behöva svar på ett par saker..
Den smäller som fan vid avslag, så antagligen behöver jag väl skruva förgasare. Men vad är det ska göras? Det sitter ett Akra på den och den ska tydligen va bestyckad för det.

Sen har jag lite problem men kopplingen, ibland när jag ska koppla så känns det nästan som kopplingen är halvvägs inne. Men sen när jag känner på den igen så är den som den ska.. Det är bara ibland som den känns konstig!

Nu kommer en dum fråga, Vad görs när folk skriver att luftburken öppnas? Vad tar man bort?

Tack på för hand!!
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Låter inte som den är bestyckad rätt.


Kolla vilken storlek på lågfartsmunstycke som sitter i ,jag gissar på att det sitter orginal.

Är det en -03 eller framåt med hydraulisk koppling så kan det vara luft i systemet.

Man brukar ta locket på luftburken,ta av sadlen så ser du om det sitter ett lock eller inte.
 

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Ort
varberg
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
som långa farbrorn skrev lågfartsmunstycket.. frågade om de när jag satte på slipon och dom svarade att man märker de om de smäller när man släpper gas och motorbromsar..... kopplingen vet ej...
 

BananBosse

Bosse Bus, lekfarbror -Svineri MC
Gick med
2 Jun 2007
Ort
Vassmolösa
Hoj
KTM 660, KTM 540 2t under renovering!Nu även en CBR 954 för sakens skull.Och en CRF 450 -07 för fun.
kopplinvgen är et vanligt fel på iallafall 660:in.
Det går på garantin och du bör prata med Ragnar på Lelles MC så fixar han det åt dig.
Tydlingen nåt lager bakom kopplingskorgen som e felchimsat.
Jag har samma på min 660, men lider inte av det så jag skiter i att åtgärda eftersom jag har 40 mil dit. Skall byta oljan till kopplingen från den vegetabiliska som e orginal till dot 5, detta skall enligt hörsägen ta bort problemet med.

Vad gäller puffandet så kan du testa att skruva ut blandskruven ett helt varv o testköra.
Men förmodligen är det för litet lågfart, jag var tvungen att stoppa i 48 och blandskruven tre varv ut för att få bort mina puffar.
Inte samma förgasare dock så vad du har för lågfartsmunstycke vet jag inte.
Kolla så att kröken är tät med annars kan det smälla av det, den vänstra kröken brukar vara för kort och tätar inte i förgreningen.
Bosse

kopplingen är ett vanligt fel på iallafall 660:in.
Det går på garantin och du bör prata med Ragnar på Lelles MC så fixar han det åt dig.
Tydlingen nåt lager bakom kopplingskorgen som e felchimsat.
Jag har samma på min 660, men lider inte av det så jag skiter i att åtgärda eftersom jag har 40 mil dit. Skall byta oljan till kopplingen från den vegetabiliska som e orginal till dot 5, detta skall enligt hörsägen ta bort problemet med.

Vad gäller puffandet så kan du testa att skruva ut blandskruven ett helt varv o testköra.
Men förmodligen är det för litet lågfart, jag var tvungen att stoppa i 48 och blandskruven tre varv ut för att få bort mina puffar.
Inte samma förgasare dock så vad du har för lågfartsmunstycke vet jag inte.
Kolla så att kröken är tät med annars kan det smälla av det, den vänstra kröken brukar vara för kort och tätar inte i förgreningen.
Bosse
 
Last edited:

KTMgubben

KTMgubben
Gick med
3 Apr 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
KTM 950SM -07
Avgasknallarna behöver inte bero på fel soppablandning. Det kan vara avgasmojängen som fungerar som en EGRventil på en bil. Som skickar in avgaserna igen så dem förbränns bättre eller hur det nu fungerar.

Fick i alla fall det fixat på min hoj av mekaniker i onsdags och smällarna är nästan helt borta. Väldigt skönt. :)

Kopplingen är ju hydralisk. Låter som där har kommit luft i systemet. Dår får man ju "pumpa" upp trycket. Behövs nog luftas gissar jag på.
 
Last edited:

BananBosse

Bosse Bus, lekfarbror -Svineri MC
Gick med
2 Jun 2007
Ort
Vassmolösa
Hoj
KTM 660, KTM 540 2t under renovering!Nu även en CBR 954 för sakens skull.Och en CRF 450 -07 för fun.
Kopplingsfelet ett mycket vanligt fel.
Det du kallar EGR heter SAS och återströmmar avgaser till ytterligare förbränning och kan som sagt skapa en del smällar, plugga vacumslangen som går från hö sida på insuget till ventilen så öppnar den inte :)

Kolla soe.se och sök på koppling ska du se, har samma fel jag med :p

BB
 

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Ort
varberg
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
Kopplingsfelet ett mycket vanligt fel.
Det du kallar EGR heter SAS och återströmmar avgaser till ytterligare förbränning och kan som sagt skapa en del smällar, plugga vacumslangen som går från hö sida på insuget till ventilen så öppnar den inte :)

Kolla soe.se och sök på koppling ska du se, har samma fel jag med :p

BB

är de sas mojängen som stryper tvåan och treans växel med och kan de orsaka smällarna? vill bara veta för man vill ju inte ha en massa strypningar och gör de nån skillnad att plugga dom?..
 

tellskog

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
Husaberg FS650, Aprilia RS250, Fiddy Motard
Dot 5 i kopplingen käkar upp packningarna... Kör med vanlig mineralolja, typ samma som du har i framgaffeln om du ska byta.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
är de sas mojängen som stryper tvåan och treans växel med och kan de orsaka smällarna? vill bara veta för man vill ju inte ha en massa strypningar och gör de nån skillnad att plugga dom?..

Nej SAS stryper inte hojen utan det har enbart med avgasreningen att göra. Visst kan den ev försämra effekten då varma avgaser återcirkulerar tillbaka till insuget för att förbrännas på nytt. Tar man bort SAS så kommer du åt så mkt bättre om du ska göra nåt!
 

Snajjp

Bara döda fiskar följer strömmen
Gick med
31 Mar 2004
Ort
Nära garaget
Hoj
aprilia RSV Mille R, Husaberg 650-04, Aprilia SXV 550-08
När jag var på Lelle-Täffen fick jag lite tips till min 625:a av Lellefolket dom sa att man utan problem kan ta bort avgasreningen och att detta ska göra fantastiska ....2-3hk (detta har jag gjort en operation som kostar 25kr), dom nämde oxå byte av munstycket detta har jag dock inte kollat för min smäller fortfarande på avslag. Även uppsågande av luftburken kom på tal då jag har en liten sådan. Får nog lämna in den för bättre inställning tror jag.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Det pratas en hel del om motorn mår bra av varm / kall luft. Dr Bike här på SH har pratat om det också. Men min gissning är att när man tar bort SAS så går motorn kallare dvs den får bara den luften som kommer ifrån luftburken som är kallare och kan ev ta ut någon Hk men så pass många som 2-3 Hk vill jag gärna se bromspapper på!
 

Lilja

tycker om grus!
Gick med
1 Sep 2003
Ort
linköping
Hoj
ktm 640 sm 04
som långa farbrorn skrev lågfartsmunstycket.. frågade om de när jag satte på slipon och dom svarade att man märker de om de smäller när man släpper gas och motorbromsar..... kopplingen vet ej...

jasså man kan ta bort smällandet, det visste jag inte!, ska man lämman in den då el?? kan man göra nått själv??
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top