hastighetsmätare....hur mkt fel?

holm44

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2006
Hoj
MT09 -17
Var ute o gasade härom kvällen.Jagade kurvor på 4:an m min Bandit 1200 -04 med luftburksmod,munstycken o annan slutburk.Sen på den långa raksträckan fick jag upp hojen i 260 mätarfart på 4:an!Hann aldrig lägga in 5:an.
hur stor är felvisningen på Suzukis mätare egentligen...20% eller mer..Lite glädjemätare kan man ju acceptera ,men....Nån som har koll?
hälsn holm:va

Om jag inte kommer ihåg fel så får hastighetsmätare visa upp till 15% för mycket. De får dock inte visa för lite.

När hastighetsmätaren på min Bandit visar 260+ säger cykeldatorn 230. Jag tror mer på cykeldatorn.

Det finns nog ingen som kan berätta hur mkt din mätare visar fel.
bland annat eftersom det beror på storleken på däcket osv.

ta en GPS och kolla med den så får du en "riktig" hastighet.

Det jag har märkt är att det är olika mycket fel i olika hastigheter.

sorgligt att din mätare visar fel själv när jag får en tyngre mcså ska jag köra me gps hela tiden

Om jag inte kommer ihåg fel så får hastighetsmätare visa upp till 15% för mycket. De får dock inte visa för lite.

Det kravet är väl enbart i något hastighetsintervall. Tror det är 40 -140 km/h. Utanför det intervallet är enda kravet den inte får visa mindre än aktuell hastighet.

Det kravet är väl enbart i något hastighetsintervall. Tror det är 40 -140 km/h. Utanför det intervallet är enda kravet den inte får visa mindre än aktuell hastighet.
Jo det kan nog stämma, det är ju egentligen bara det intervallet som är intressant. Men om felvisningen är någotsånär linjär så blir felvisningen lika stor i procent oavsett vilken hastighet man håller.

Går ju även att klocka hojen över en kilometer i ett par olika hastigheter. Sen så är det ganska enkelt att räkna ut vad den visar fel i 250+.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard