startar ej med choke i, bara ur??

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag har nyligen köpt en yamaha 450 årsmodell 05 motorcross. den är lite svårstartad. den startar aldrig med choken i vid kallstart, utan den startar bara när man inte använder choken. vad kan detta bero på? är det förgasaren jag måste pilla på?
ägaren innan hade kört hojen ca 70 timmar och han hade inte kollat ventilerna en enda gång. jag kollade ventilerna nu och två insug var lite tighta men alla andra stod rätt. jag shimsade om de två ventilerna som stod fel så att spelet nu är helt korrekt på alla fem ventiler men den startar fortfarande inte med choken i.
jag har även satt i ett nytt tändstift. (tändstiftet som satt i såg bra ut i beläggningen).

Last edited:
är det ingen som har något tips när det gäller detta?
hojen har nu:
nyställda ventiler.
nya kolvringar.
nytt tändstift.
kolv och cylinder såg helt nya ut vid inspektion.
ny koppling(spelar ju ingen roll för detta men endå)
tps'en står likadant som på mina kompisars yamaha 450'is.

känns som att det måste vara något med förgasaren. hojen är skitsvår att starta när den är kall. går alldrig att starta med choken i. när den är varm startar den dock alltid direkt och hojen går sjukt bra i motorn.
jag hatar förgasare för att det är så jäkla många delar så jag vet inte vad jag ska skruva på i den. jag har testat att ställa tomgången lite högre eller lägre, men det påverkar inte verkar det som.

är det ingen som har något tips när det gäller detta?
hojen har nu:
nyställda ventiler.
nya kolvringar.
nytt tändstift.
kolv och cylinder såg helt nya ut vid inspektion.
ny koppling(spelar ju ingen roll för detta men endå)
tps'en står likadant som på mina kompisars yamaha 450'is.

känns som att det måste vara något med förgasaren. hojen är skitsvår att starta när den är kall. går alldrig att starta med choken i. när den är varm startar den dock alltid direkt och hojen går sjukt bra i motorn.
jag hatar förgasare för att det är så jäkla många delar så jag vet inte vad jag ska skruva på i den. jag har testat att ställa tomgången lite högre eller lägre, men det påverkar inte verkar det som.
Kolla munstyckena sitter säkert större i.satte själv i större i min för sandbana å då startade den aldrig kall me choke men direkt utan.

Hade en XR650R förut som jag köpte ny . På den behövde jag inte choken när det var varmt ute så det kanske inte är någe fel .

jag var ute och kollade lite på grejerna jag fick med hojen och jag hittade en liten påse med en förgasarpryl i. jag jämförde med bilderna i manualen och kom fram till att det är en starterjet. denna har alltså någon bytt i min. på den som låg i påsen stod det 85. jag vet inte vad det ska va orginal eller varför man pillar på starterjet överhuvudtaget så jag får ta och kolla lite mer i manualen samt kanske ta isär och kolla vad det sitter i.

Jag har aldrig någonsin behövt choka en av dom CRF'er jag ägt för att den ska starta. Samma förknasare på din hoj om jag inte är helt ute & cyklar (Kehein). Så det i sig är ju inget fel.

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8