Var hittar man grova luftslangar ? (till gammelknarr)

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag håller på med modifikation av en Ural 650 och har monterat nya flatslidefuggar (28mm). Men problemet är att jag inte kan använda lösa filter (typ koniska) direkt på förgasarna, då det stjäl utrymme där man ska ha benen och man sparkar sönder filtren. Alternativet kvar är då att använda originalluftburken som sitter under sadeln. De gamla luftslangarna passar dock inte på de nya grövre förgasarna. Jag behöver få tag i vinklade luftslangar med ca 4 cm öppning mot luftfiltret och 5-6 cm mot förgasarna (minns ej de exakta måtten nu).

Se bilderna för var slangarna ska anslutas (en på andra sidan också - boxermotor). Någon som vet var man kan hitta eller få tillverkat sådana slangar ?

Bifogat

• ural-mikuni1.JPG
    ural-mikuni1.JPG
    55.3 KB · Visningar: 88
  • ural-mikuni2.JPG
    ural-mikuni2.JPG
    43.7 KB · Visningar: 92
Kylarslangarna på Biltema visade sig vara alldeles för oformbara tyvärr, men som av en händelse låg det styrväxeldamasker i en hylla intill. Med rätt mått :tummenupp Det gick att få dit och fungerar hyfsat. Nu bygger visserligen förgasarna ganska mycket på längden jämfört med de gamla originalen, så på höger sida blir slangen något deformerad. Så att helt perfekt blev det inte - slangarna är ju bl.a. inte släta invändigt - men duger för tillfället (tills jag hittat något skräddarsytt).

Bifogat

• ural-mikuni4.JPG
    ural-mikuni4.JPG
    53.5 KB · Visningar: 80
  • ural-mikuni5.JPG
    ural-mikuni5.JPG
    67.3 KB · Visningar: 85
köp silikon slangar till intercooler från tex mirco.se eller köp avgas rörböjar från tex mekonomen och svetsa dom hur du vill

Är det inte lite synd att montera japanska förgasare på en URAL? Det är ju trots allt en äkta sovjetisk kopia på en BMW årsmodell kring kriget....

Orginal luftburk är inge vidare så där finns fina tyska företaget som har utvecklat lösa filter med sned anslutning så att man inte slår i tårna....

Är det inte lite synd att montera japanska förgasare på en URAL? Det är ju trots allt en äkta sovjetisk kopia på en BMW årsmodell kring kriget....

Orginal luftburk är inge vidare så där finns fina tyska företaget som har utvecklat lösa filter med sned anslutning så att man inte slår i tårna....

Synd... nja, originalen finns kvar i en låda :) Men de läcker och flödar över och bidrar inte direkt till bränslesnålhet eller effektivitet. Det är en mycket vanlig modifikation och moderna Uraler säljs med Keihin och tyska växellådor m.m. (och det här är en post-sovjetisk maskin dessutom - 1993 :yoparty ).

Lösa luftfilter är det bästa, men jag har inte lokaliserat några som passar på 54mm förgasaröppning och som är korta nog, släpper igenom tillräckligt med luft och som dessutom håller för eventuella törnar från en fot eller två...

Jag letar vidare bland diverse slangfirmor och även bland hojtillbehör och ser om det dyker upp något.

En liten uppdatering... Jag hittade inga slangar som var perfekta: stabila, men mjuka och med rätt dimensioner. Men däremot fanns det stora fina te-silar på Biltema (diameter på 5,5cm ca) som destruerades och strippades på sina nät. Det är inte lika fin filtrering som ett riktigt luftfilter förstås, men maskinen andas nu ordentligt och så länge jag kör mest på asfalt och i fint väder så...

Bilder kommer.

Slangar från Samco - silikonbaserade och finns i alla varianter av vinklar och diametrar som du behöver. Används ofta vid turbobyggen och kraftiga trimningar av bilar. Stryktåliga utav h-vete

Kolla här efter slangar Autotech

Last edited:
Ofta kan du hitta lite grövre slangar hos den lokala traktoråterförsäljaren till ett rättså överkomligt pris. Dom företagen finns ju både här och där (iallafall här i Skåne) :D

Järnhandeln har, eller kan skaffa, slangar till sugfläktar.
Släta invändigt och tåliga.
Men nog borde det finnas separata filter i rätt storlek (eller modifieringsbara) till BMW, eller?
Blir det trångt får du väl köra med tillbakaflyttade fotpinnar.
På en Urin, Anal eller vad det var den hette.
Kewlt!
BTW: Var har du köpt förgasarna?
Pris?

Last edited:
Järnhandeln har, eller kan skaffa, slangar till sugfläktar.
Släta invändigt och tåliga.
Men nog borde det finnas separata filter i rätt storlek (eller modifieringsbara) till BMW, eller?
Blir det trångt får du väl köra med tillbakaflyttade fotpinnar.
På en Urin, Anal eller vad det var den hette.
Kewlt!
BTW: Var har du köpt förgasarna?
Pris?

Jag har kollat runt lite bland firmorna, men det är ju lite speciella mått och samtidigt krav på vinklingen som gör att det inte är så lätt att hitta passande grejer (och som inte kostar en halv förmögenhet). Det stora problemet är utrymmet. Separata filter jag testat, har sparkats sönder alternativt inte släppt igenom tillräckligt med luft (skumgummifilter satt bra, men motorn lät som en astmatisk gräsklippare och gick också därefter :) ). Att flytta fotpinnarna låter sig inte göras, för då krockar det med passagerarpinnarna och man får inte växel- och bromspedalerna att passa riktigt. Men silarna ser ut att lira hyfsat nu, så tills något slangaktigt dyker upp framför näsan, kör jag på det. Toppfart ligger nu runt 120 med sidvagnen påkopplad och det får anses vara godkänt :D (fortare vågar man ändå inte köra, med så pissiga bromsar och usel väghållning :näsblod )

Fuggarna (Koso - en Keihinkopia) köpte jag av Roffe som har VRM. De går på en 1800/st ungefär (även om jag fick en del sponsring på priset). Det var ett litet helsike att hitta en fungerande bestyckning pga motorns genuint dåliga flöde (får väl låta porta den en *aning*), men det är i alla fall lättmekade förgasare.

Nåja, skitkul att meka med och nästan vad man än gör, så är det en förbättring...

Bilder utlovades... Här är en på det nya "filtret" och så resultatet av att monterat av sidvagnen (tog ca en kvart) för en provtur (spännande värre!).

Bifogat

• ural_carb_net.JPG
    ural_carb_net.JPG
    63.1 KB · Visningar: 79
  • ural_single_front.JPG
    ural_single_front.JPG
    64.8 KB · Visningar: 74
  • ural_single_side.JPG
    ural_single_side.JPG
    67.6 KB · Visningar: 164
Nyheter
En dag på dragstrippen