Hjullager 929 00??

Stefan.L

Snabb rakt fram
Gick med
6 Jun 2006
Hoj
Empty
Tjoo!!

ska lämna bort mina fälgar till ett företag som ska ta bort färgen på dom med syra!!

men går de att ta bort hjullagrerna och använda dom igen eller ska man byta till nya?

dom byttes för 500 mil sen så dom e ju inte dåliga på nått sätt men hur får man enklast bort dom hela?

//S

Svaret är - NEJ

Stefan.L skrev:
2601695 Tjoo!!

ska lämna bort mina fälgar till ett företag som ska ta bort färgen på dom med syra!!

men går de att ta bort hjullagrerna och använda dom igen eller ska man byta till nya?

dom byttes för 500 mil sen så dom e ju inte dåliga på nått sätt men hur får man enklast bort dom hela?

//S

Tjena Stefan!

Tyvärr!
Man kan endast demontera lagren genom att knacka på INNER-ringen, vilket gör att kraften går GENOM kulorna (aj!) och då är lagren förbrukade.

Nya köper du dock billigt på en maskinfirma.

Jag köpte dessa (blå dubbelkapslade) för 100:-/st.

Bifogat

• Hjullager.jpg
    Hjullager.jpg
    130 KB · Visningar: 65
Dr.Bike skrev:
2602037 Tjena Stefan!

Tyvärr!
Man kan endast demontera lagren genom att knacka på INNER-ringen, vilket gör att kraften går GENOM kulorna (aj!) och då är lagren förbrukade.

Nya köper du dock billigt på en maskinfirma.

Jag köpte dessa (blå dubbelkapslade) för 100:-/st.

Har man endel tur kan lagren så gott som trilla ur om man värmer navet. Dessa va ju ganska nyligen monterade också! p-boxarna är ju körda i vilket fall

Ljunghusen skrev:
2602147 Har man endel tur kan lagren så gott som trilla ur om man värmer navet. Dessa va ju ganska nyligen monterade också! p-boxarna är ju körda i vilket fall

Ain't no sunshine on MY lucky road...

visst...TUR kan man ha...
Men det är inget jag vågar sätta i system! :)

Ljunghusen skrev:
2602233 Hände mig sist jag bytte hjullager *visslar* ;)

:D Inget man skriver in i en manual "Det haer gaar normalt inte, men det gick bra for Ljunghusen, saa det KAN gaa bra for dig oxaa"

Skulle vilja se det i min Hondamanual! :tummenupp

Nuu e de för sent att ta bort dom för nu ligger dom i karen :)

nu till mitt andra problem de e ingen som vet vad lagrerna heter?

ringde till sams motor och skulle beställa nya men han va tvungen att ha exakt vad dom hette!!

gärna till både fram och bak om ni har numrena!!

//S

Stefan.L skrev:
2603173 Nuu e de för sent att ta bort dom för nu ligger dom i karen :)

nu till mitt andra problem de e ingen som vet vad lagrerna heter?

ringde till sams motor och skulle beställa nya men han va tvungen att ha exakt vad dom hette!!

gärna till både fram och bak om ni har numrena!!

//S

Minns inte numren, men det 'r standardlager, s[ oroa dig inte, jag kan kolla imorrn. Eller s[ letar du sj'lv upp traden om hjullagerbyte har paa forumet, daar har jag skrivit upp vad de heter. *ca 3 till 4 manader gammal trad)

Lager

6204 heter lagret.

Köp dubbelkapslade.
ZZ eller SS.

Nu har jag inte kollat manualen för 929 vilken jag laddar ner as we speak...
Men Honda är ärkekonservativa, och dessa lager har ALLTID varit samma storlek genom åren, det är samma på min gamla HOnda CB 750 Four från -71
Och de sitter alltså även på min Fireblade.

Dr.Bike skrev:
2607165 6204 heter lagret.

Köp dubbelkapslade.
ZZ eller SS.

Nu har jag inte kollat manualen för 929 vilken jag laddar ner as we speak...
Men Honda är ärkekonservativa, och dessa lager har ALLTID varit samma storlek genom åren, det är samma på min gamla HOnda CB 750 Four från -71
Och de sitter alltså även på min Fireblade.

Hehe kul.. har dom i min också
Men hjulaxeldiametrarna måste ju variera mellan knarrarna???

Jag hade rätt, och fel!

Tydligen slutade dinosaurietiden med min variant av Fireblade... d.v.s -99

929:orna har följande lager!! Varågod: (beteckningarna inom parentes)

Bifogat

• 929 bakhjul.jpg
    929 bakhjul.jpg
    71.5 KB · Visningar: 118
  • 929 framhjul.jpg
    929 framhjul.jpg
    70.6 KB · Visningar: 99
Fickhem lagrerna i fredags och nu när jag tittade så e de stora lagret(6205) bara gummitätat på en sida!!

hur hade ni gjort?

satt dit de eller skickat tillbaka de och fått de bytt mot ett dubbeltätat?

dom andra 4 lagrerna va rätt!

Stefan.L skrev:
2619293 Fickhem lagrerna i fredags och nu när jag tittade så e de stora lagret(6205) bara gummitätat på en sida!!

hur hade ni gjort?

satt dit de eller skickat tillbaka de och fått de bytt mot ett dubbeltätat?

dom andra 4 lagrerna va rätt!

Det är nnog så original, men när man byter så sätter man ju dit dubbelkapslade.
Men sitter lagret in mot ett i övrigt slutet uttrymme kan du bara fylla upp även det med lagerfett precis som lagret, så är det lugnt.

Återupplivar denna tråd.

Hur långt ska man slå in hjullagren? Distanscylindern låg och glappade/skramlade när jag plockade bort hjulet för att byta däck. Knackade då in vänstra lagret lite längre in så det nästan helt låg an mot distansen, men nu går det inte att snurra på lagrena alls eftersom distansen verkar "låsa" lagren? :va

Finns det inga "hjullagerflänsar" i fälgen som lagren ska ligga an mot?

Återupplivar denna tråd.

Hur långt ska man slå in hjullagren? Distanscylindern låg och glappade/skramlade när jag plockade bort hjulet för att byta däck. Knackade då in vänstra lagret lite längre in så det nästan helt låg an mot distansen, men nu går det inte att snurra på lagrena alls eftersom distansen verkar "låsa" lagren? :va

Finns det inga "hjullagerflänsar" i fälgen som lagren ska ligga an mot?

Jo det finns flänsar, men JO lagrens innerringar SKA ligga mot distansen.
(jag har sett denna fläns sönderslagen av en större firma här i Uppsala...)

Det är ju ytterdistanserna, lagrens innerrringar och sist innerdistansen mellan lagren som tar upp kraften när du drar åt hjulmuttern i ena änden av hjulaxeln.
Är det då luft emellan så kommer viss del av kraften gå genom kulorna...(det där lät inge vidare... ;)) och DET är :död döden för lager.

Däremot ska du inte knacka in lagren så att de går tungt "åt andra hållet" heller d.v.s att de spänner inåt såsom du beskriver.
Men ligger nu din distans lite löst så löser sig det hela när du drar fast hjulet.

Däremot ska du inte knacka in lagren så att de går tungt "åt andra hållet" heller d.v.s att de spänner inåt såsom du beskriver. Men ligger nu din distans lite löst så löser sig det hela när du drar fast hjulet.

Tack för svaret!

Jag tog bort de gamla lagren för säkerhetsskull, tänkte åka och köpa nya imorgon på Momentum som Mattias tipsade om.

Men, om det nu finns flänsar som ska agera lagerstopp, varför gick då lagren plötsligt supertrögt efter att jag knackade till vänstra hjullagret? Eller mer relevant, hur undviker jag att knacka in lagren för långt nu imorgon när jag köpt nya om man inte kan lita på flänsarna? Hur mycket glapp är ok? :va

Tack för svaret!

Jag tog bort de gamla lagren för säkerhetsskull, tänkte åka och köpa nya imorgon på Momentum som Mattias tipsade om.

Men, om det nu finns flänsar som ska agera lagerstopp, varför gick då lagren plötsligt supertrögt efter att jag knackade till vänstra hjullagret? Eller mer relevant, hur undviker jag att knacka in lagren för långt nu imorgon när jag köpt nya om man inte kan lita på flänsarna? Hur mycket glapp är ok? :va

Knacka in den så att de JUST touchar innerdistansen.
D.v.s så att det är nollspel men att distansen går att röra om man petar med nåt.

Momentum är ok, lite dyra, andra ställen att hitta lager på är Claes, Biltema, Bålsta Maskin ;) osv.
Lager finns "överallt"
Du har väl 6004?
Köp 2RS (dubbelkapslade gummi)
Såg lager en firma här i krokarna hade satt i som ersättning för original...
Enkelkapslade!!! :död

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...