MotoGP: DÄCKEN FÖR AVGÖRANDE

andjim

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
KTM ?
Däcken har blivit ett allt hetare diskussions ämne
i MotoGP och förare, team och konstruktörer börjar
nu att kommentera det hela samt att en del har
sagt att det vore mycket bättre om alla stall körde
på samma fabrikat som i tex Formel1.

Här är några kommentarer..som jag letat/hört. i div
media...

Rossi=
With tyres (Michelin) like this our rivals are in a different race on their own.
Without grip its impossible and in almost every race my goal is only to
be the best Michelin rider. Unfortunaltely the tires decides everything
nowadays. This is pity for the fans and for the show.

Annonym förare på Bridgestone=
I think its obvious what decides the races today and its not
the riders skill or what bike you are driving. Its the tires.

Anonym höjdare hos japan tillverkare=
This championship should be about seeing the best riders fighting
for the victory in every race but today its the tires that decides
the result. Its sad.

Jag kan självklart förstå att dom som kör Michelin är mera missnöjda men
man måste dra en gräns...Det skall INTE vara vilken däckstillverkare du
har som avgör resultatlistan.

För sportens skull= EN DÄCKSLEVERANTÖR I MOTOGPs kungaklass..

Finns det några förare som kan tala om att däcken inte funkar så är det väl de bästa världen på de troligtvis snabbaste hojar som finns? Varför ska deras uttalanden alltid tolkas som bortförklaringar till ett dåligt resultat?

/J

Lite tramsigt. I hur många år har Bibendumgummina regerat? Kaxiga uttalanden om att konkurrens välkomnas, utvecklande för sporten etc gäller inte längre när det andra fabrikatet klår Michelin, även på torrt och på europeisk asfalt.

Ingen som bryr sig om bölande Dunlopförare, men när Rossi&Co lipar för att de hamnat hos "fel" leverantör då ska det till enhetsdäck?

Det är väl bara för Michelin att öka insatserna eller för toppteam/förare att sign:a upp för "rätt" fabrikat nästa år. Det är väl ingen som tvilar på att t.ex. Rossi och HRC tillhör de som kan välja?

Stoner dominerar i år även utan däcken tycker jag, den andra Duccen har också Bridgestone. Gresini-Hondorna har inte gått så mycket bättre än HRC i tabellen etc.

Alla team:en kanske ska passa på att tigga till sig Ducati:s för säkerthetsskull också om de nu tycker Casey har det för bra?
Det ska inte vara en enhetsklass tycker jag iaf.!

Håller med, det är tramsigt att den här diskussionen ens kommer upp.

Det är kombinationen förare/hoj/däck som tävlar.
Vill man ha ett mästerskap där det alltid är den bästa föraren som vinner ska alla köra på likadana hojar med likadana däck. Pungt.

Enhetsdäck tror jag knappast är någon vettig lösning.

Problemet med gamla reglerna var väl att pga koncentrationen av MotoGP race i europa så kunde Michelin framställa nya däck under natten om något inte funkade ordentligt - och Bridgestone vice versa på Japans GP.

Vad som däremot kanske kan behövas är en justering av nuvarande regel, så att teamen får, säg 50 däck istället för 31.

Edit: En mer trolig framtid tror jag blir att däckstillverkarna, om gällande reglemente finns kvar, kommer börja designa däck som är mer generella och mindre anpassade för just en bana och ett smalt väder/temperaturspann. Blir kanske inte alla gånger lika bra, men mycket mindre dåligt utifall deras prognoser visar sig vara fel.

Last edited:
Jag är inte för en och samma Däckstilverkare Konkurrensen behövs efter som det unnar utveckligen för oss Vanliga dödliga förare

Jag vet knappast om det är bra att tex pirelli har ensamrätt på WSB

Enhetsdäck tror jag knappast är någon vettig lösning.

Problemet med gamla reglerna var väl att pga koncentrationen av MotoGP race i europa så kunde Michelin framställa nya däck under natten om något inte funkade ordentligt - och Bridgestone vice versa på Japans GP.

Vad som däremot kanske kan behövas är en justering av nuvarande regel, så att teamen får, säg 50 däck istället för 31.

Det problemet borde man ju kunna komma åt genom att helt enkelt göra antalet däck fritt för varje team men däcken måste vara utplockade på torsdag, precis som idag. Låt de ta ut 250 par däck om de nu tycker det är nödvändigt, så länge inga däck får levereras efter torsdag så kommer man ju åt däcksleveranser under racehelgen.

Är inte för enhetsdäck i MotoGP men det är intressant med den stora skillnad som de flesta som är på plats i depån ser och påpekar. Dessutom har ju fler och fler team gått till Bridgestone och lämnat Michelin.
Att skillnaden är stor i nuläget är det dock ingen tvekan om.
Det är bara för Michelin att kavla upp ärmarna och jobba arslet av sig, hurnu de två påstående går ihop. :)

Det är väl också så att många förare som nu befinner sig i ett underläge pga däcken är lite chockade av detta och inte alls vana att däcken är den begränsande faktorn i deras framfart.

Sånt är livet och motorsporten, det har aldrig varit, är inte och kommer aldrig att bli rättvist.

Det kommer att svänga tillbaka och snart har Michelin ett litet övertag igen. Allting går upp och ner, inget att hetsa upp sig över.

En intressant frågeställning är ju om Michelin har haft det övertag som det nu uttalas Bridgestone har föregående säsonger.
Personligen tror jag inte mycket skiljde i USA, studerade Stoners hoj och den vad man kunde se flög, sladdade och studsade ganska markant. Att skylla på däcken är ett sätt att frånta sig sin egna skuld i nederlaget.

Last edited:
Tycker det mer verkar som Rossi skriver, michelin har övertag på vissa banor, bridgestone på andra, men det skiljer mycket dem emellan, 30 sekunder åt ena eller andra hållet(oftare för bridgestone).
Han anser ju stoner vara en riktigt hård motståndare, men det borde inte skilja så mycket dem emellan, vare sig åt ena eller hållet.

ta bort det fåniga nya reglementet med däcksbegränsingar bara så att alla får välja de bästa däcken för de förutsättningar som gäller när racet går.

Visst är konkurrens bra, men om en faktor helt tar bort spänningen i racen, så tycker jag att det finns risk att intresset minskar.

-Kan faktiskt hålla med Rossi om att man håller på en förare eller ett märke, inte på en däcksleverantör...

Blir skillnaden så avgörande och uppenbar så tycker jag det är något man bör titta över.

Se på Stoner, ena helgen väljer han "fel" däck och kan inte vara med alls, för att nästa helg ha ett superdäck som gör att han kan köra ifrån tex. Rossi med 30 sekunder. (trots att Rossi inte slappkör)
-Hmmm, jag tycker iaf att det blir ett ospännande mönster. Titta hur jämt det är under kvalificeringen, kan man få racen lika jämna så skulle nog intresset för MOTOGP öka ännu mer.

-Tror jag iaf...

Hur kan kvalen vara så jämna och racen så ojämna? Borde inte Bridgestone ha övertag då också, eller märks det mindre med de däcken? :va

Däcken För Avgörande

håller inte med dej!!
...det sporrar ju inte utvecklingen på däck!!,
om alla skulle köra på samma däckfabrikat, om t.ex man tycker
att Bridgestone är bäst...så måstet ju t.ex Michelin jobba för
att få ett bättre däck..gynnar ju oss som kör på vägarna:)

du kan titta på superbike istället där kör dom ju på Pirellidäck,
o dom har ju tagit fram de däcken för Ducati-hojarna!!

Det är märkligt att denna diskussion kommer upp så starkt nu. I alla år har det ju bara varit förare på Michelin som har haft en sportslig chans.

Rossi sa för några år sedan, som tack till Michelin, att det går att vinna på en sämre hoj, men det går inte vinna om man har sämre däck.

Edwards sa att dom hade vant sig vid att Michelin brukade kunna få fram magiska däck till racet på söndag men att den fördelen nu är borta.

Bridgestone har övertaget i en halv säsong och det börjar gapas. Michelin får skärpa sig helt enkelt!

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...