XR650 trasig koppling?

Slike

Bikerboyz.se
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
XR650R Crf450x
Hej alla glada!

Min koppling slutade funka, inte slira utan kopplar helt enkelt inte ur längre.

Köpte nya lameller samt mellanlägg, dock så sitter lamellcentret fast.

Lossar man lite på muttern så snurrar den lätt å fint men när man tajtar till nyper den fast igen.

Någon som varit med om liknande eller vet vad som är felet?

Mvh // Tobbe

Har du satt dit distansen som ska sitta mellan navet och korgen?

jo, den vart sådan under körning. tankade la i ettan å rulla iväg, skulle stanna lite längre framm å tryckte in kopplingen men hojfan rulla vidare :)

jo, den vart sådan under körning. tankade la i ettan å rulla iväg, skulle stanna lite längre framm å tryckte in kopplingen men hojfan rulla vidare :)

och efter detta så sitter navet fast, trots att du plockat bort lameller och stålskivor?

Helt korrekt. lossade på muttern å då snurra centret fint igen, tills jag drog åt muttern.

Sitter inget lager där, om det nu inte smällt samman med godset. har ett kullager bakom, men då blir det nog att spräcka motorn för att kolla av det.

Sitter inget lager där, om det nu inte smällt samman med godset. har ett kullager bakom, men då blir det nog att spräcka motorn för att kolla av det.

Korgen måste vara lagrad på axeln. Jag har för mig att det sitter en bussning på axeln, bussingen går genom korgen. I korgen sitter ett nållager var nålar rullar mot bussningen. När du lossar på muttern så kan det snurra ty då snurrar bussingen mot axeln. När du drar åt muttern så låser det trasiga lagret fast alltihop.

Det kan iaf vara så, det är min gissning! :)

Det ser lite skumt ut. men det låter vettigt samt hitta en sprängskiss nu å det ser ut som det är fler delar än vad jag får. tror det blir en tripp ner i garaget igen :)

råkade ut för liknade för nåt år sen och det sluta med att jag crossväxla (stampa i växlarna utan att avända koppling) och sen så lira allt igen

Hmm ok. fanns inget nållager iallafall gick att slå ut en slags hylsa som såg ut som den nypit i toppen lite. va färska slipspår i båda delarna, känns skumt att de ska snurra omlått utan lager såg ut att vara en urfräsning i mitten så olja kunde komma in.

Crossväxla va modellen för att komma hem, släppte inte under den resan.

http://www.xr650r.us/fiche/pages/clutch.htm Det var i del 1, 2 som det fanns små skador.

Last edited:
Tackar ser ut som den gammla modellen sitter i min rackare..

Tackar för hjälpen :)

Hmm ok. fanns inget nållager iallafall gick att slå ut en slags hylsa som såg ut som den nypit i toppen lite. va färska slipspår i båda delarna, känns skumt att de ska snurra omlått utan lager såg ut att vara en urfräsning i mitten så olja kunde komma in.

Crossväxla va modellen för att komma hem, släppte inte under den resan.

http://www.xr650r.us/fiche/pages/clutch.htm Det var i del 1, 2 som det fanns små skador.

Ja då är det bara ett glidlager isf. Det var en torftig konstruktion.Jag mindes fel. Men men, jag hade rätt i att det var lagret i korgen som skurit iaf! ;)

PW:s länk tycks ju visa att det är ett standardfel. Det är jag inte förvånad över. Glidlager ska helst trycksmörjas. Så man ska nog inte stå med inkramad koppling för länge på de där modellerna, då hinnar nog oljefilmen brista i lagret.

Mvh
J

Har för mig att Honda bytte ut kopplingsbussningar på garantin
åtminstone på 00 och 01 modellerna?

Felet är tydligen inte helt ovanligt i alla fall:gnissla

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...