RS125 stendöd.

Pontan36

aprilja rajder
Gick med
5 Jul 2006
Hoj
Aprilia RS
Nu har jag ett väldigt mystiskt problem med RSen.
Det var när jag bytte kopplingsarmen i motorn och fyllde på ny olja och när jag var klar provkörde jag den och den gick hur fint som helst.

När jag hade provat den så plockade jag ihop verktygen osv, när jag skulle fara hem kanske 10min efter så var den helt stendöd, den vägar starta eller ens "hosta" till.

Har gnista, bensin, komp och jag har haft upp cylinder och allt är i sin ordning men den vägrar starta. Har provat med lite bensin i cylindern och stargas, nytt tändstift. Har dragit ur den flera gånger så den är inte sur heller.

Är de nån som haft samma problem eller har nån ide om vad de kan vara?
Har kollat precis allt jag kan komma på.

Är tacksam för alla svar.
Det är en -98 med Rotax122 motorn.

Last edited:
Häller du i bensin i cyl så lär den bli sur.

Kollat så munstyckena sitter som dom ska i förgasare?
Provat köra med startmotorn och spruta startgas?

Första är ju om den får för mycket eller för lite bensin. Är det skit i förgasaren borde den starta med startgas men gör den inte det får den antagligen för mycket bränsle om nu allt skulle vara som det ska.

Har provat med stargas men den "hostar" inte ens till. Har dragit ur den flera gånger så den är inte sur heller. Har rengjort förgasarn men icke.

Har provat med stargas men den "hostar" inte ens till. Har dragit ur den flera gånger så den är inte sur heller. Har rengjort förgasarn men icke.

Om du har komp och gnista så borde den i alla fall hoppa igång litegrann med startgas. Kan det vara nåt med avgassystemet kanske? På min gamla DT-50 råkade jag ut för en bit "oljegegga" som satte igen ljuddämparen nästan helt. Moppen gick iofs ändå men knappt.

Om du har komp och gnista så borde den i alla fall hoppa igång litegrann med startgas. Kan det vara nåt med avgassystemet kanske? På min gamla DT-50 råkade jag ut för en bit "oljegegga" som satte igen ljuddämparen nästan helt. Moppen gick iofs ändå men knappt.

Ingenting i avgasröret. Verkar som jag måste riva ner motorn en 3:e gång:huvet

hadde samma konstiga problem med en Rs 00 tror jag det var. i det fallet berode det på många mycket korta sträckor och en lång transport som gjorde den otroligt sur. den startade efter en vecka med urskruvat stift.
Men i ditt fall låter inte detta som ett troligt fel. Men kolla menbranet i insuget. (Mellan förgasaren och cylindern) om detta har gett upp eller fått något skit inkilat i sig så lär den bli otroligt svårstartad.

Hur mycket bensin droppade du i? ett par tre droppar bruar jag hälla i o den maskin som inte startar på det har antingen svag gnista eller inget komp.

Kan det vara så enkelt att ditt baterie är klent så du inte får någon 10 Kv gnista? kan ju faktiskt vara så enkelt.

Nu kommer jag inte på fler enkla saker

hadde samma konstiga problem...

Har dragit ur den flera gånger och de var bara några droppar jag droppa ner.
Reedventilerna har jag kollat och dom är okej.
Batteriet är laddat flera gånger och har använt starthjälp med.

Hur mycket i komp?
7bar, precis som efter jag hade rivit motorn för andra gången och då gick den hur fint som helst.

Ibland har jag lyckats få igång motorer utan livstecken då jag testat att springa igång. Prova det om du inte testat redan.

Nu vet vi att vi har kompresion den är inte sur. vi har en fungerande redventil.
Finns det någon changs att du kan ha lyckats göra något så pickupen för tändningen har kommit ur läge?

Gör ett knist prov oxå. Du måste ha minst 10 mm gnista gör att kunna tända en bränsleblandning (1 Kv / mm Luft) Man håller helt enkelt stiftet 10 mm från godset o drar på starten får du gnista mellan blocket o stiftet ja då är det ok annars är det fel. Dock så finns det en baksida med detta test. ett mislyckat test då gnistan inte kan hoppa kan leda till skadad cdi box. har gjort testet många gånger på både bilar och hojar och har alldrig lyckats skada någon box.

Har råkat ut för stift som har fungerat vid kontakt med blocket men sedan haft så hög inre resestans så att dom inte klarar gnistprovet.

Gör ett gnistprov först o sen kolla upp hur tändningen skall stå så att den inte kan ha rubbats. då har du uteslutit tändsystemet.

Provat att byta tändstift ?

Ibland händer det att gnistan inte orkar hoppa när tändstiftet väl sitter i toppen och utsätts för komp.
Kan bero på dåligt tändstift , dålig jordning , ibland för låg spänning om du har klassisk batteritändning.

Då vet vi att vi har en god gnista. Men jag köper inte hellt att tändningen inte går att ställa. Kanske är den inte avsedd för att ställas om men kan ha blivit något fel.
Vet inte hur det är på en enkel cylinder. Men på bilar brukar dom ha en givare för Övre dödpunkt på 1:an cylinder och vissa kan vara utrustad med en ÖD - 7 grader givare.

Det jag försöker säga är om drevet som den skall känna av lossnar så kan det ju faktiskt vrida sig så att när han skall indikera -7 grader så är han igentligen -27.

Det sitter en impulsgivare på svänghjulet som känner när den är i rätt läge. Om man ska jämföra det med en bil så är de som tex. gamla rödblocken B230 och B23 där de sitter en impulsgivare som känner av svänghjulet. Och svänghjulet går inte sätta fel så det kan vi också räkna bort.

Nr5 är impulsgivaren som känner av på svänghjulet
Sprängskiss

Rättelse Hallefektsgivare har du i alla moderna bilar där du har en databox. Men det var en här på SH som hadde råkat ut för detta när hjulet som den skulle detektera lossnade och då gav impulsen i helt fel tid.

Om det nu inte är tändnings relaterat o inte är fel på kompet (7Kg ska räcka) så kan du ju dränera förgasaren stänga av soppan o förköka starta den på endast startgas.

För du har igentligen dratt ner det till antingen förgasaren eller tändningen. och eftersom det kom så plöttsligt känns det som ett tändningsfel.

Hade liknande på en av mina cyklar. Visade sig att kilen vid svänghjulet var sönder vilket hade gjort att svänghjulet flyttat sig. Detta medförde att jag hade fin gnista, men den kom på "fel" ställe.

Har haft upp cylindern efter den har stått ett par dagar och vevhuset är fyllt med motorolja så de är nog antingen vevaxeltätningen eller packningen mellan motorblocken:huvet Får riva motorn igen...

:hojbusa hoppas det löser sig då...tråkigt läge bara...själv har jag hel hoj men lite trasig rygg :kryckor så jag sympatiparkerar ett tag:gnissla

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8