Trycksätta mikuni

Fanzy

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Hoj
Söker..
Håller på med ett projekt och skulle behöva lite hjälp. :rolleyes:
Hade tänkt köra med en äldre modell av mikuni förgasarna.
Skulle vara evigt tacksam om nån kunde försöka med hjälp av bilderna att förklara hur jag ska göra :)
Vars man sätter tryck, ska man plugga nått?
Och vad alla slangar och ingångar är.
1:Bränsle
2:Avluftning?
3:Ett rör. ingen aning om vad det andvänds för.
4:Dom är pluggade. ska dom förbli att vara så?
DSCN6192ritad.jpg

DSCN6189ritad.jpg

Har Turbokonventerat en Bubbla en gång o fick då ordna så jag kunde trycksätta den förgasaren. (I mitt fal var det dock inga problem med förgasaren utan bränslepumpen)
Nu åter till dina förknasare
Jag utgår i från att du skall göra någon form av överladdning så det är därför du vill trycksätta förgasarna. och om du öka lufttrycket så kommer det att trycka undan bensinen. så då måste du få samma tryck i förgasaren. Detta görs genom att leda in luft i flotörhuset ovanför flotören. men man måste även se till att bensinpumpen har tillräkligt högt tryck så den kan trycka fram soppan. har man då en mekanisk pump så måste man trycksätta membranet på den sidan soppan inte finns. Eller ha en elektrisk pump.

Vilka hål du skall plugga? avluftningen måste bort här skall du ha tryck helatiden.
Hål Nr4 kanske kan användas till att sätta tryck på om den kommer ner ovanför flotören och inte styrs av nålventil.

Blev det något klarare?

Som jag tolkar det så är

1: Bränsle
2: vetefasiken
3: Dräneringen/överflödsrör, när flottörhusen blir fulla och nålventilen ej stänger
4: vaccumnippel, tex för att styra vaccumstyrd soppakran

Trycksätta...

Det där är en brygga med gamla Mikuni RS36/38, de kommer INTE fungera med överladdning...
Varje gången laddtrycket kommer så kommer trottlarna sugas fast vilket kommer reslultera i gashäng...

Använd orginal CV(vaccum)-förgasare eller köp motsv på en skrot...

Bekräftelse #2, turbotrycket gör att trottlarna fastar fullt öppna vid gasavslag och det kan bli en (o)rolig färd.

Bekräftelse #2, turbotrycket gör att trottlarna fastar fullt öppna vid gasavslag och det kan bli en (o)rolig färd.

Ok jag fattar att flata trottlar har en tendens att fastna, därav dubbelwire. Varför funkar inte dubblewiren i trycksatt arbete? Orkar man inte dra tillbaka dom eller vad händer, returwire går av eller?

/J

Om du ska använda dom förgasarna så behöver du ett exstra spjäl på laddtrycksröret som löper exsakt med gass vajern o reglerar så när du drar så öppnar spälet o när du släpper så stänger spjälet, annars kommer du få ett faslig fullgas häng o då e de bara hålla i sig o va snabb på dödarn :D

Bätre du skaffar CV fugger så slipper du de problemet. :tummenupp

Kan ingen säga vad POS.2 i killen beskrivning är för något? Jag har oxå nipplar där på mina fugar och i sparepartslisten står det inget om vad det skulle kunna vara för något. Mina nipplar är inte pluggade och det går heller inga slangar från dessa, så jag antar att dom är pluggade med packningen. Men vad är dom tänkta att kunna användas till?

Med 1 Bar laddtryck som trycker på trottlarna lär man ha HÅRDA nypor för att orka dra tillbaks med returen. Jag hade precis samma fenomen med Lectron-förgasare - fast på en sugmotor och åt andra hållet - dvs det var svårt att krana fullt efter ett litet avsläpp.

Kan ingen säga vad POS.2 i killen beskrivning är för något? Jag har oxå nipplar där på mina fugar och i sparepartslisten står det inget om vad det skulle kunna vara för något. Mina nipplar är inte pluggade och det går heller inga slangar från dessa, så jag antar att dom är pluggade med packningen. Men vad är dom tänkta att kunna användas till?

Pos 2 e luft som följs ner till floats för att utjämna luftrycket inne/ute ur förgasaren, e dom pluggade så måste de ledas in luft in till förgasaren någon annan stanns annars drängs förgasarna.

pos 3 e till för om nålventilerna inte vill vara tätta.

Ja pos 4 ska fortfarande vara plugade om man inte vill pluga ur dom o koppla på vakumklockor :tummenupp

Ni får la rätta mig om de blev några fel i texsten.

Last edited:
Om man inte monterar stressfläkt, utan bygger ihop en luffarturbo variant, kan man råka ut för samma sak? Det blir ju inte alls samma tryck?

Vill man göra lätt för sig så letar man upp en keramikbelagd turbo, då kan du sätta förgasaren innan turbon utan att den tar eld.

Men ioförsig e dom väldigt svåra o hitta nu mera till en rimlig peng :(

Annars e de ju inte gö svårt o hitta CV fugger för max 1200kr om man letar :)

Luffarturbo blir ju som en ramär, (stavas ej ramär, men viste inte hur de stavades) blir inget tryck, de trycker man vill åt så behövs något annat tex stressfläkt.

Annars så kanske dom mikuni som du har skule fungera bätre på min motor :D

vad heter förgasarna mer en mikuni ? jag har Keihin CVKD36 fugger på min kawasaki zx1000 motor, du kanske vill bytta fugger ?

Last edited:
oj skit va svar man fick här :)
Jag hade tänkt sätta dom på en bil men det blev inte så.
Men slutsatsen är att det inte går att trycka genom dessa förgasare.

Men slutsatsen är att det inte går att trycka genom dessa förgasare.

Nej, men däremot så funkar de, trots gammal konstruktion, alldeles utmärkt på en sugmotor, typ 1,6-2,0 liter bilmotor med motsvarade insug/ventilstorlek.

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8