Förhöjd tomgång på bana?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tja!

Jag har visserligen en gixxer som antingen motorbromsar eller har 40hk, finlir finns inte där i början :D Men jag har börjat köra med 2-3k varv tomgång på bana, och tycker att hojen går mycket mjukare, jag slipper det där förbannade hugget när jag börjar gasa och därmed vågar jag gasa tidigare i kurvorna och behöver inte sitta å vänta på hugget när motorn börjar dra. Dessutom blir det lättare att växla ner vid hårda inbromsningar, jag behöver ju inte mellangasa och får mindre broms på bakhjulet.
Hur gör ni andra? Ställer ni upp tomgången när ni kör bana? Hur gör raceputtarna? :)

Har man ingen slirkoppling är 3000-4000 rpm tomgång att rekommendera.

Då kommer ju följdfrågan som ett brev på posten, hur reagerar hojen egentligen om man bromsar "max" men samtidigt var visst driv på bakhjulet? Jag vet ju vad som hände när polarn hade fullgas å låste framhjulet i 120, men även med mindre gas borde det väl bli två krafter som "slåss" mot varandra?

Var glad att du KAN ställa tomgången...

Min R6 -06 går det inte på om man nu inte har en dator med rätt program och ställer den vägen...

Det där "hugget" är inte att leka med på den hojen....

Hade velat ställa upp den på runt 3000rpm som jag hade på min förra GSXR750.
Men jag får väl strunta i att slå av gasen nu istället...

Dal-Mausen

Då kommer ju följdfrågan som ett brev på posten, hur reagerar hojen egentligen om man bromsar "max" men samtidigt var visst driv på bakhjulet? Jag vet ju vad som hände när polarn hade fullgas å låste framhjulet i 120, men även med mindre gas borde det väl bli två krafter som "slåss" mot varandra?

Tja, det går ju att lösa genom att koppla ur? Eller är all mental kapacitet riktad mot själva bromsningen? ;)

Tja, det går ju att lösa genom att koppla ur? Eller är all mental kapacitet riktad mot själva bromsningen? ;)
Mental kapacitet? öh, vadå, öh? :D

Jag brukar försöka det där med att putta i rätt växel osv under inbromsningen, å sen bara möta med gasen när jag slutar bromsa. Inbillar mig att det lättare blir kast om man har säg 70 och ska "hitta dragläge" på tvåan, då kvittar det nog med tomgång på 3k varv :D

Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard