Suzuki DR Blir varm , Går inte på fullt drag.

Suzuki-DR350

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2007
Hoj
95:a Suzuki Dr 350
Hejsan hejsan jag e som sagt ny här och hoppas att få lite svar på vad det kan vara för fel på min ENDURO.

Hojen Är en Suzuki DR350 95:a 4-Takt
1.Nu till problemet ligger jag på väg eller bana på halv gas kvittar vilken vxl den ligger i ger jag då fullt så plöddrar den och vill dö.
Men tar jag då av insugsgummit från förgasaren och luftburken går den på fullt.

2.sen undrar jag ska det vara olja bakomsvänghjulskåpan? tåg av kåpan för en vecka sedan för att det droppade trodde jag hade fått in vatten men jag fick ut all olja ska det vara så ?

3.I dag på väg hem sålåg jag i 6:ans vxl drog på den ville bara dö men stannade jag och stod still på tomgången var det högre tomgång än vad det brukar stog jag still i 30sekunder sen kunde jag köra vidare...

Jag tycker jag har tappat komp samt att den har blivit mycket svårstartad kan det vara så att kolvringarna har börjat ge sig?

Har sökt mycket på google men hittar inget om SuzukiDR 350 service manualer eller specifikationer på hojen mm. Så jag provar här.

Jag har cylinder samt kolv och ringar och packningar samt ventiler i källaren men det e 4takt jag har bara mekat 2 takt tidigare. hoppas på svar eller länkar till platser där man kan få teknisk fakta samt skisser typ som i en haynes bok ..

Mvh Patrik

Det verkar som den får aldeles för mycket soppa på fullgas, alt så är luftfilltret välldigt igensatt.
Det skall vara olja bakom svänghjulskåpan.
kolla och justera ventilerna.

Mitt luftfilter är nytt. samt nu blir den jätte varm . Jag plockade isär förgasaren och blåste gjorde rent och smörjde upp den. Samma problem bytte tändstift den baktänder nu med. skumt problem men jag får väl ta ur förgasaren igen och gå igenom den igen..
Vad ska det vara för ventilspel på dessa han som hade den inann sa ngt om att han hade lämnat in den och fått ventilerna justerade . från 0,7 till 0,10 eller tvärtom.. sen ska det tydligen bara vara 1.4L olja i den men det känns som det e för lite ja jag vet inte ..

Tack så mycket det verkar som om det inte ska vara 1,4L olja utan 1,7L Bytar jag filter 1,9L allt 2,1L bara att kasta den motorn nu ju den lär ju vara så skit nu jue . värme slag och shit..

Nä men seriöst kan det vara ngt med kolven den e svårstartad och det känns som om den har tappat komp.. Vad tror ni det kan vara för fel jag provade att starta den för 5min sedan den tände till men det går inte att gasa för då dör den .. ??

Försök vara logisk!

Börja med att återställa allt till korrekta fabriksvärden (tändläge, tändstift, munstycken, nålen, flottörnivå, ventilspel, kolla att kam står rätt, osv) - en komplett, noggrann service helt enkelt.
Gör dessutom ett kompressionsprov och jämför med Suzukis servicevärden.

Om problemen kvarstår eller kompprovet avslöjar brister, då är det dags att börja meka på allvar...

Inte ge upp nu!

Och du: Några procent för lite olja brukar inte orsaka några problem direkt.

Försök vara logisk!

Börja med att återställa allt till korrekta fabriksvärden (tändläge, tändstift, munstycken, nålen, flottörnivå, ventilspel, kolla att kam står rätt, osv) - en komplett, noggrann service helt enkelt.
Gör dessutom ett kompressionsprov och jämför med Suzukis servicevärden.

Om problemen kvarstår eller kompprovet avslöjar brister, då är det dags att börja meka på allvar...

Inte ge upp nu!

Och du: Några procent för lite olja brukar inte orsaka några problem direkt.

Hmm nä det e ju sant men vart hittar jag alla dessa värden .Stiftet är nytt men jag har länge känt på mig att det e ngt med kam och ventiler .. Men det e 4-takt och jag e inte så jätte haj på 4-takt..

Det jag skulle behöva veta är .
Hur mycket spel ska det vara på ventilerna ?
Var e markeringarna till dödläget på motorn så att man nollar den så att säga om den nu ska ha kuggat över eller nått..

Skulle behöva mer kött på benen när det gäller den motorn ...

Sök på "ventilspel" här på SH (inkluderande "andersbrink") så ser du vad jag rekommenderar på shims- respektive skruv-toppar.

Var just ute och provstartade hojen den startade och gick men endast på tomgång inget mer den går fint och bra på tomgången men så fort jag gasar dör den... Det kanske rent ut av är knas med förgasaren

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg