behöver kött på benen inför ev garantiärende (drivpaket)

Viggo

Medlem
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
-
behöver kött på benen inför ev garantiärende (motor/vxl)

jag tänkte köra iväg hojjen för att få lite skruvar som lossnat och höra hurvida tanken ska sitta såpass löst som den gör.

Hojjen har emellertid ett par andra grejjer jag också tänkte ta upp. men innan skulle jag vilja veta lite om felen samt om det går att ta dem på garantin (?)

1. hojjen ger ifrån sig ett väldigt obehagligt metalliskt ljud från motor/vxllåda (följer motorljudet) när den står på tomgång och neutral. Drar jag in kopplingen försvinner ljudet och motorn låter frisk. normalt? vad är det isf för ljud?

2. drar jag på och lägger i 2an så har jag inga problem att få i växeln men det smattrar ibland från växellådan som om den inte går i på en gång.

hojjen är en beggad 06a som gått ca 370mil.

Last edited:
Gissar att det kan vara svårt att "få" lossade skruvar på garantin. Tror det tillhör normalt underhåll att ha koll på sånt. (Möjligtvis om det gäller motorfästen, bromsok och andra vitala delar.)

Svårt att tolka hur farligt ljudet från kopplingen är men... det är normalt att det låter "mindre" när man frikopplar och "mer" när man inte gör det.

Också svårt att tolka det med 2:ans växel - men man bör vara ganska distinkt när man växlar på de flesta hojar. Alltså inte smyga i växlarna.

Men självklart skall du åka och kolla upp med din handlare - det är ju du som kund som upplever att något är fel. Själv är jag en sån där jobbig köpare som klagar på det mesta... och får ofta igenom det jag gnäller på :D

Gissar att det kan vara svårt att "få" lossade skruvar på garantin. Tror det tillhör normalt underhåll att ha koll på sånt. (Möjligtvis om det gäller motorfästen, bromsok och andra vitala delar.)

Svårt att tolka hur farligt ljudet från kopplingen är men... det är normalt att det låter "mindre" när man frikopplar och "mer" när man inte gör det.

Också svårt att tolka det med 2:ans växel - men man bör vara ganska distinkt när man växlar på de flesta hojar. Alltså inte smyga i växlarna.

Men självklart skall du åka och kolla upp med din handlare - det är ju du som kund som upplever att något är fel. Själv är jag en sån där jobbig köpare som klagar på det mesta... och får ofta igenom det jag gnäller på :D
jag tycker man ska vara jobbig köpare :)

skruvarna kan jag köpa :) tanken måste skruvas fast dock. får hemska minnen från min dt50mx.

får höra vad de säger men det låter verkligen illa på tomgång+neutral.

3060868 Hittade nån som hade lite erfarenhet av garantiärenden på en såndär hoj... :näsblod

http://www.infopig.com/hyosung/

Hur låter det i kopplingen då? Filma och lägg upp eller spela in ljudet. Lättare att bedöma då.
jag tänkte säga några saker ang att man får vad man betalar för men efter att ha läst igenom den där sidan så tror jag att jag avstår, den säger allt så mkt bättre!

jag tänkte säga några saker ang att man får vad man betalar för men efter att ha läst igenom den där sidan så tror jag att jag avstår, den säger allt så mkt bättre!

Jo, det var ju allvarliga fel PÅ MOTORCYKELN han räknade upp "venting hoses not properly clamped" eller nått sån "staining from oilspray" "engines not propely shipped".

Kan det vara så att han (kunden) är en big jävla pain in the ass, och att butiken/verkstaden är klåpare?
En kombination alltså?

Kan det vara så att han (kunden) har fyllt olja först efter "the engine blowup" istället för att kolla den innan han åkte?

Kan det vara så att kunden sen han insett att man får inga statuspoäng nere vid korvkiosken på en tjing-tjong försökt göra allt för att butiken ska lösa tillbaks den, så att han kan köpa Suzuki som polarna?

Den där sidan och sättet den var skriven på säger tyvärr mer om tjommen än om tjing-tjong moppen.

Jo, det var ju allvarliga fel PÅ MOTORCYKELN han räknade upp "venting hoses not properly clamped" eller nått sån "staining from oilspray" "engines not propely shipped".

Kan det vara så att han (kunden) är en big jävla pain in the ass, och att butiken/verkstaden är klåpare?
En kombination alltså?

Kan det vara så att han (kunden) har fyllt olja först efter "the engine blowup" istället för att kolla den innan han åkte?

Kan det vara så att kunden sen han insett att man får inga statuspoäng nere vid korvkiosken på en tjing-tjong försökt göra allt för att butiken ska lösa tillbaks den, så att han kan köpa Suzuki som polarna?

Den där sidan och sättet den var skriven på säger tyvärr mer om tjommen än om tjing-tjong moppen.

eller så säger den just jävligt mycket om moppen..

eller så säger den just jävligt mycket om moppen..

Nja, om jag hade hört tio såna historier så skulle jag säga att det sa mycket om moppen, men inte efter första.

Mina föräldrar köpte en splirrans ny bil här i stan och skulle köra hem den från affären efter att dom hade gjort leverans-service, dom tyckte att tempen steg högt innan den föll, men dom bor bara 5km från bilaffären så dom vände om för att fråga om det var normalt, när dom hade ett par hundra meter kvar till bilaffären skar motorn.
Det visade sig att motorvärmaren var felaktigt monterad så vattnet läckte ur, när nivån var under tempgivaren så sjönk tempmätaren till normal nivå.

Dom lämnade tillbaka bilen, tog ut en ny likadan och den körde dom massor med tusen mil med.

Var det en skitbil?
Var det en skitverkstad?

Eller var det en engångsföretelse som man inte kan dra slutsatser av?

Fick bara 1480 träffar på google när jag sökte på "hyosung gt650r problems"...

Självklart är det så att dyrt inte alltid är bäst, men det är väldigt stor skillnad på en "billig" hoj som ligger i samma klass som övriga och en BILLIG hoj!

Man får alltid vad man betalar för.. om det nu är så att den är billig för att den är gjord i Kina så börjar man ju fundera lite, med tanke på vad metall rent allmänt går på nu för tiden, vad använder dom till sina motorer?? Kina är inget undantag från den globala ekonomin och världspriser på diverse delar. När det kommer till material så kan ni iaf lita på att ju mindre det kostar, desto sämre kvalitet är det.

Självklart finns det Hyosung hojar som håller och som det inte är något problem med men den uppfattnig som jag har fått genom mina egna undersökningar är att det är en tvättäkta budgethoj och då får man vad man betalar för!

3061022 Nja, om jag hade hört tio såna historier så skulle jag säga att det sa mycket om moppen, men inte efter första.

Mina föräldrar köpte en splirrans ny bil här i stan och skulle köra hem den från affären efter att dom hade gjort leverans-service, dom tyckte att tempen steg högt innan den föll, men dom bor bara 5km från bilaffären så dom vände om för att fråga om det var normalt, när dom hade ett par hundra meter kvar till bilaffären skar motorn.
Det visade sig att motorvärmaren var felaktigt monterad så vattnet läckte ur, när nivån var under tempgivaren så sjönk tempmätaren till normal nivå.

Dom lämnade tillbaka bilen, tog ut en ny likadan och den körde dom massor med tusen mil med.

Var det en skitbil?
Var det en skitverkstad?

Eller var det en engångsföretelse som man inte kan dra slutsatser av?
Det var ju en händelse en gång, inte motorbyte x antal gånger och diverse andra fel som uppstod allt eftersom :)

Last edited:
Fick bara 1480 träffar på google när jag sökte på "hyosung gt650r problems"...

Självklart är det så att dyrt inte alltid är bäst, men det är väldigt stor skillnad på en "billig" hoj som ligger i samma klass som övriga och en BILLIG hoj!

Man får alltid vad man betalar för.. om det nu är så att den är billig för att den är gjord i Kina så börjar man ju fundera lite, med tanke på vad metall rent allmänt går på nu för tiden, vad använder dom till sina motorer?? Kina är inget undantag från den globala ekonomin och världspriser på diverse delar. När det kommer till material så kan ni iaf lita på att ju mindre det kostar, desto sämre kvalitet är det.

Självklart finns det Hyosung hojar som håller och som det inte är något problem med men den uppfattnig som jag har fått genom mina egna undersökningar är att det är en tvättäkta budgethoj och då får man vad man betalar för!

Det var ju en händelse en gång, inte motorbyte x antal gånger och diverse andra fel som uppstod allt eftersom :)

Du vill inte veta hur många jag får i resultat när jag googlar på gsx-r problems :p

3061030 Du vill inte veta hur många jag får i resultat när jag googlar på gsx-r problems :p
med tanke på att den hojen har funnits sedan 1985 så borde det efter 22 år ha blivit en hel del slitage och därav en hel del frågor som uppkommit, att det dessutom var en banbrytande hoj innebär nog att det har sålts ofantligt många mer gsx-r cyklar under dessa 22 år... när började Hyosung marknadsföras här i Sverige? GT650R Comet kom väl 2005.... Hälften av dom är inte ens inkörda ännu :)

med tanke på att den hojen har funnits sedan 1985 så borde det efter 22 år ha blivit en hel del slitage och därav en hel del frågor som uppkommit, att det dessutom var en banbrytande hoj innebär nog att det har sålts ofantligt många mer gsx-r cyklar under dessa 22 år... när började Hyosung marknadsföras här i Sverige? GT650R Comet kom väl 2005.... Hälften av dom är inte ens inkörda ännu :)

Nu är det väl träffar worldwide som räknas, den här tjing-tjong moppen var ju inte svensk till att börja med.

Och angående motorraset i mina föräldras bil, det var en engångsföretelse ja, nu tog dom ju ut en helt ny bil och inte en reparerad, men lek med tanken att dom skulle ha väntat snällt på att få en reparerad bil, och samma klåpare som inte kunde montera motorvärmaren hade renoverat/bytt motor i den.
Om den också skulle ha rasat så skulle man ju kunna tänka sig att det var ett fel på verkstaden som hade gjort jobbet, inte produkten i sig?

För att kunna dra slutsatser måste man ha flera fall att studera, från flera olika handlare/verkstäder, så att man kan utesluta den felkällan.

Jag försvarar inte alls Hyosong, men fabriken som tillverkar motorerna till dom, tillverkar (enligt uppgift från suzukihandlare) andra motorer på licens åt suzuki, då borde problemet finnas även där?

3061042 Nu är det väl träffar worldwide som räknas, den här tjing-tjong moppen var ju inte svensk till att börja med.

Och angående motorraset i mina föräldras bil, det var en engångsföretelse ja, nu tog dom ju ut en helt ny bil och inte en reparerad, men lek med tanken att dom skulle ha väntat snällt på att få en reparerad bil, och samma klåpare som inte kunde montera motorvärmaren hade renoverat/bytt motor i den.
Om den också skulle ha rasat så skulle man ju kunna tänka sig att det var ett fel på verkstaden som hade gjort jobbet, inte produkten i sig?

För att kunna dra slutsatser måste man ha flera fall att studera, från flera olika handlare/verkstäder, så att man kan utesluta den felkällan.

Jag försvarar inte alls Hyosong, men fabriken som tillverkar motorerna till dom, tillverkar (enligt uppgift från suzukihandlare) andra motorer på licens åt suzuki, då borde problemet finnas även där?
Varför borde det göra det? Suzuki kanske inte har samma slags material i sina motorer som Hyosung har i sina... Har även läst att SV650 motorn ska vara samma som GT650R motorn men har inte hittat något konkret som bevisar det. Ang vad handlare säger så är jag även skeptisk till sånt, handlare får sin info från försäljare och försäljare, dom säljer saker! :)
Bara för att två saker görs på samma ställe betyder inte det att det är samma sak!

Varför borde det göra det? Suzuki kanske inte har samma slags material i sina motorer som Hyosung har i sina... Har även läst att SV650 motorn ska vara samma som GT650R motorn men har inte hittat något konkret som bevisar det. Ang vad handlare säger så är jag även skeptisk till sånt, handlare får sin info från försäljare och försäljare, dom säljer saker! :)
Bara för att två saker görs på samma ställe betyder inte det att det är samma sak!

Näe, och efter en stunds googlande hittar jag inget som stödjer påståendet.
Om en Hyosong säljare hade sagt det skulle jag ha avskrivit det mera lättvindligt, men när en Suzukisäljare säger det???
Det är väl inte direkt något att skryta med :va

Men faktum kvarstår att din Suzuki till myket stor del kan vara korea/kina tillverkad, detsamma gäller Kawazaki och Honda.
(Dom har samarbetat med Suzuki sedan 1979)
Alla stora Japanska tillverkare tillverkar saker i korea/kina för att det är billigt, sen om det är framlampan eller motorn, det lär aldrig slutkunden få veta..

Men okej, jag har inte en hyosong och har aldrig tänkt köpa en heller, så jag tänker inte försvara dom, känns det bra för dig att säga att det är en skitmotorcykel så fine, då är det väl det då.

men snälla jag vet att jag har en budgett hoj, det var liksom hela tanken. en normal 22åring med nytaget kort har inte råd med en R1.

Ta med cykeln till någon opartisk som får lyssna på den.
Gå till en mc-verkstad/trimfirma/Hyosungverkstad i annan ort/mekguru och ge dom 100kr om dom inte vill göra det gratis. Chansen att dom vet hur en Hyosung ska låta är minimal, men förhoppningsvis hör dom om något är helt uppåt väggarna fel.

va iväg med hojjen och han som lyssna tyckte ljudet var ok. förklara nåt med kopplingen jag inte förstog riktigt.

du har nog rätt, inte haft problem idag.

Låter som du behöver synka spjällen . Det var samma fel på min gsxr

du får gärna förlara mer :)

Det var "samma fel" på min Suzuki, alla sa att det var dags att synka förgasarna, det visade sig vara kopplingskorgen som var lös, nu är det åtgärdat och tyst IAF.

Dessutom tycker inte jag att det är något fel på Hyosong, den är lite billigare, men det är inte en dålig motorcykel för det även om den kanske inte riktigt når upp i en SV650 som den brukar jämföras med.
Jag läste för övrigt någon test mellan just dom två, och Hyosongen fick någon poäng mindre bland annat på att inte blinkersen stängde av automatiskt eller något sådant....

Nyheter
Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Back