Vad i helvete!!???

Jag började köra med min dotter när hon va 6 år.... Men då med full mundering och så hade jag bälte på mig med handtag så att hon kunde hålla i sig ordentligt... Men jag körde aldrig på motorväg.... Bara lugna vägar...
Det va ju det bästa hon visste när man kom till skolan o hämta henne... Så jag tycker att barn ska få sådana roliga minnen som kanske följer med hela livet... En viss risk får man ta genom hela livet.... Om det ska bli något roligt liv... :)

Varför överhuvudtaget starta en ny tråd om något sånnt här? :näsblod
Det är varken intressant eller oroande/roande .. tar bara upp en massa plats o skapar på så vis ett större o mer oorganiserat forum:va

Jag stör mig mer på alla hundratusentals föräldrar i landet som övergöder sina ungar och därmed dömmer dem till en för tidig död.

De kan skydda sina ungar bäst de vill med mc-mundering, flyvästar, cykeljälmar och badförbud hela somrarna, men sedan propar de ungarna fettotjocka med pizza, chips, läsk som kommer ge dem diabetes, hjärt & kärlsjukdomar och en djävulsk massa elände för att inte tala som spott och spe i skolan...

Näe, håll ungarna aktiva & slim & fit så kan de fanimej kosta på sig å få åka lite hoj med gott samvete!

Jag stör mig mer på alla hundratusentals föräldrar i landet som övergöder sina ungar och därmed dömmer dem till en för tidig död.

De kan skydda sina ungar bäst de vill med mc-mundering, flyvästar, cykeljälmar och badförbud hela somrarna, men sedan propar de ungarna fettotjocka med pizza, chips, läsk som kommer ge dem diabetes, hjärt & kärlsjukdomar och en djävulsk massa elände för att inte tala som spott och spe i skolan...

Näe, håll ungarna aktiva & slim & fit så kan de fanimej kosta på sig å få åka lite hoj med gott samvete!

:tummenupp :tummenupp

....Eller till Grekland....Ofta man såg 2 vuxna och ett barn längs fram på hojen...samtliga i shorts, t-shirt och utan hjälm.... Mc-polisen kör bara i tyg-byxor, skjorta och hjälm... puss och kram :D

Edit: Vurpar man, gör man sig nog väldigt illa..men upp till var och en...blev häpen som sjutton när jag såg detta första dagen...men att börja kalla alla för idioter och gorma fann jag ingen energi eller lust till...som sagt, upp till var och en. :)

Last edited:
....Eller till Grekland....Ofta man såg 2 vuxna och ett barn längs fram på hojen...samtliga i shorts, t-shirt och utan hjälm.... Mc-polisen kör bara i tyg-byxor, skjorta och hjälm... puss och kram :D

Edit: Vurpar man, gör man sig nog väldigt illa..men upp till var och en...blev häpen som sjutton när jag såg detta första dagen...men att börja kalla alla för idioter och gorma fann jag ingen energi eller lust till...som sagt, upp till var och en. :)
Japp och det bästa av allt är att hälften av dem är småfulla skandinaver i linne och badbyxor, där går det bevisligen att köra så utomlands men absolut inte i Sverige :D

Visst vuxen har ansvaret för barnen som inte begriper bättre men jäklar vad jag fortfarande minns några åk med en bekant till farsan när jag var 5-6år, jag skulle tveklöst göra om det igen, även om jag vetat vad jag vet i dag.

Jag är också en av dom som har min dotter mellan mig och tanken. Att få uppleva hennes glädje av att få följa med pappa på en sväng är värt "risken" vi åker aldrig på större vägar och har alltid på oss så tjocka kläder som möjligt!! Jag tar ansvar för min dotter så kan du ta ansvar för dina egna handlingar....att starta en tråd om detta känns bara onödigt.

För dom som inte vet så är det först o främst olagligt att ha ett barn framför sig p åen hoj. Bakom får man ha, hur man har bakom finns varken regler eller åldersgränser på. Jag har haft min knodd på hojen sen han va 2år.

tänkte starta en ny tråd men orkar inte......

säga som trådskaparn....VAD I HELVETE såg idag en bil som körde ca 110km i timmen utan bälte,det var det värsta jag sett i trafiken..Ska man vara rädd om sitt liv och sina barns så sälj allt som rullar och bädda in huset i skumgummi..att du/ni orkar.............

Kör själv små rundor med min grabb, han sitter framför mig, 3år gammal.
Kör riktigt försiktigt och han har intergralhjälm.
Kör dock bara runt byn vi bor i och inte inne i Helsingborg.
Sannolikheten är säkert större att han skulle råka illa ut på dagis än att jag eller någon annan ute i trafiken skulle skada honom pga hojåkning.
Visst kan det hända nåt , men samtidigt så kan man inte gå och tänka på allt som kan hända, då får man ju sitta och gömma sig i källaren hela dagarna eller nej fan, huset kan ju börja brinna......... :va

:va

moped.jpg

För dom som inte vet så är det först o främst olagligt att ha ett barn framför sig p åen hoj. Bakom får man ha, hur man har bakom finns varken regler eller åldersgränser på. Jag har haft min knodd på hojen sen han va 2år.

Det kan så vara men aldrig att jag sätter ungen bakom mig!! Då ramlar hon ju av när vi wheeelar:yoparty

Min grabb e 4.7 år gammal o åker ofta med mej på hojen, han sitter bakom o tycker det är skit kul..

Självklart kör ja som moder teresa när vi e ute o åker o det funkar super bra!

Folk borde inte bry sig så mycket om va andra gör o sköta sitt i stället:arsele

Åkte ofta så där när brorsan hämta mig på hojen hos dagmamman, men det var några år sen som sagt. :gnissla

Nu skulle jag aldrig låta mina barn åka så eller köra någon annans barn på det sättet. :näsblod

Där i mot åker mina kids med på hojen på bönpallen med full skyddsutrustning, och både jag och kidsen tycker det är skit kul. :yoparty

Vet inte om jag är överbeskyddande, men sån är jag. :tummenupp

Fråga: finns det nånn lag som säger att man inte får åka med små barn?

Lagstiftning
På en motorcykel får man ta med högst en passagerare
om motorcykeln är inrättad för detta. I en sidvagn får inte
flera passagerare tas med än vagnen är avsedd för och
därutöver ett barn under tio år. Sverige har inga åldergränser
för när man får åka på en motorcykel eller i en sidvagn.
Däremot finns det länder i Europa där det är förbjudet
för barn under viss ålder att färdas på en tvåhjulig
motorcykel och/eller i sidvagn. I SMC-Kalendern finns en
sammanställning över dessa regler.

Krav på utrustning
Den som färdas på en motorcykel ska använda hjälm.
Däremot säger lagen att barn under sju år som använder
annat lämpligt huvudskydd är undantagna. Det är
förarens ansvar att se till att passagerare som är under
femton år använder hjälm eller annat huvudskydd.

http://www.svmc.se/templates/xform.aspx?id=281

jag har åkt framför/bakpå hoj med min far sedan ja..sen jag var riktigt riktigt liten. jag hår åkt snabba turer längs krokiga vägar i hälsinglang, på bakhjulet på en trailhoj.. ja lite allt möjligt, jag lever idag, visst tokig som få, men jag lever :yoparty
till saken hör väl den att en far sällan riskerar sitt barns liv, visst saker kan gå fel, men man kör nog knappast järnet med ett barn på hojen :gnissla

Ska man hämta ett barn på stan för att förstärka bemanningen (bebarningen) i syverkstaden som man har i källaren så kan man ju inte komma klädd i full hojmundering. Då blir barnen skrämda. Istället får man se till att vara lite mer casual klädd så man kan fronta dem. Därefter väljer man ett barn som ser ut att kunna jobba hårt och som verkar ha hög känsla för kvalitét och alltså kommer att sy bra utan att slarva.
Därefter snackar är man lite hygglig och erbjuder dem se....

HAHAHA Klockrent! :D

Med tanke på hur jävla mycket skit som vissa skriver i trådar som startas här på SH, har inte denna trådskapare också rätt att göra detsamma?

Detta till er som haft synpunkter på utrymmet som denna tråd tar.

Snajdarn, gäller detta att inte bry sig även när en farbror i hatt kört för sakta och personen (mc) som kör om på insidan sen ondgör sig över farbrorn här på SH? ;)

Skulle grabben haft skinnställ och ryggskydd eller vad är det som är så upprörande? :va Var det oansvarigt av föraren att köra i shorts pga grabben?

Quebab?

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back