Köpa 07:a nu eller vänta?

RMT_Racing

Bitsk
Gick med
17 Mar 2006
Hoj
CBR1000RR Repsol
Går sömnlös och funderar på hur jag ska göra. Har fått ett bra pris på en sprillans Repsol 07:a men "snart" är ju säsongen slut och nästa vår blir den ju "ett år gammal". Hur mycket värdeminskning pratar vi om? 25-30k verkar vara rimligt om man ser till 06:orna?

Sänks priserna på 07:or när 08:orna kommer ut? Hur pressad är en ÅF att sälja 07:orna när den nya modellen kommer? En tanke som slog mig var att binda fast fingrarna och vänta med hojköpet till dec-jan. :va På så sätt kanske man får ner priset på samma gång som man sparar in 6-8k i försäkringspengar + ett antal tusen i omkostnader.

Någon som nyligen köpt en 07:a och fått ner priset lite?

/Kluven och avundsjuk på folk som bor i småstäder... :gnissla

Jag tänker så här:lev idag.
Antar att det är en cbr 1000-07 du är sugen på?
Säsongen kan ju bli hur lång som helst,klimatet är ju hel upp och ner nu för tiden.
Om -08;orna inte är helt annorlunda,så varför vänta?
Visst,den blir säkert 10.000:- billigare i vinter,men tänk på att då måste du stå o glo på den i 6 månader.

Kan bara tala för mig själv,men när jag väl bestämt mig så slår jag till direkt.

Hu pressad är säljaren,ja det beror lite på om han har betalt cykeln,eller har den på kommision dvs han betalar den när den är såld,tills dess är det Hondas egendom.
Det är ju inga hiskliga advanser på en mc,men en Repsol-Honda går ju att sälja året runt,det är ju ingen dussinhoj.
Frågan är ju om det lägre priset och den förhoppningsvis lite lägre försäkringen gör att du orkar vänta?
Jag skulle inte kunnat hålla mig.
Lycka till,o låt oss höra hur det går :D

Last edited:
Enligt mig ett väldigt enkelt val, ta en titt på blocket och sök på r1, du får säkert upp minst 2-3 sidor, likaså på suzuki (kanske lite mindre) osså slår du in honda cbr 1000 rr, då kanske du på sin höjd får ut ca 10-15 cyklar. En tillfällighet? knappast...I slutet på varje år är "oftast" Hondorna slutsålda, i alla fall den erfarenhet jag har och har sett hos handlare runt om i Sverige. Inte ofta du kommer in 2008 och "fortfarande" ser en Honda-07 stå kvar.

Honda står högre i andrahandsvärde än dom andra 1000-kubikarna. Hur mycket rabatt får du? visst halva sommaren har gått, men samtidigt är ju halva kvar:) titta på hur mycket billigare du får hojen, se hur mycket "extra" grejer du kan tjata dig till, ser det OK ut slå till....Köper inte du hojen så kommer nån annan att köpa den, trust me. vänta inte för länge, då kommer du istället att ångra dig.

Hoppas du fick nåt svar!

Tja i mitt tycke så rent generellt, 06 och 07 är likadana, så om du funderar på att vänta tills 08an kommer för att du skall köpa en 07 billigare så kan du ju redan nu göra samma sak och få en likadan hoj fast med 06an.
Det som kan tala till att du får lite lägre priser är ju att 08 kommer att vara förändrad i förhållande till 07an altså hetare på marknaden.

Tänk på att du har en värdeminskning i och med årsskiftet inte bara vid inköp utan även vid försäljning.

Köp om du vill ha mitt råd!!! Gå och vänta halva säsongen för att spara några 1000-lappar i pris och försäkring, är man intresserad av att spara lite pengar så köp en 06:a el 05:a i nyskick annars så gör du bästa förtjänsten alla kategorier om du vill ha nyaste möjligt med hygglig(?) försäkring. Har själv hunnit med nästan 500 mil på halva säsongen och då har jag kört lite i år tycker jag, så du har minst 500 mil njutning eller mer kvar lätt.

Jag köpte min 04 ny i april 05. Den var då sänkt med 35.000, så det var ju en bra slant billigare. Men som sagt, det är flera månader säsong kvar, så är du verkligen sugen på att byta så gör det. Vet inte hur lagerstatusen ser ut generellt på dem, men om de vill göra sig av med dem inför modelluppgradering nästa år (som med min) så är det väl inte otroligt att det går att pruta lite redan nu.

Köp! Man lever som sagt bara en gång och skall man vara ekonomisk skall man inte övehuvudtaget kolla på litersportshojarna av senaste snitt. De är till för att njuta av, inte spara pengar på.

Köpte min första R1-01:a i januari i år då jag skulle köpa kylvätska till min andra hoj. Köpte min R1-07:a i juni då jag skulle köpa bromsbelägg till 01:an. Spontan!? Javisst...men har nu kört 500 R1 mil totalt i år och kan bara säga att jag bara räknar minuterna tills jag skall ut igen. Hondan är ju lite slöare men det borde gå att få en kick med den också:tungan :D

Säsongen har bara börjat, köp för hel-ete om livet är dig kärt:tummenupp :D

/D.

Köp! Man lever som sagt bara en gång och skall man vara ekonomisk skall man inte övehuvudtaget kolla på litersportshojarna av senaste snitt. De är till för att njuta av, inte spara pengar på.

Köpte min första R1-01:a i januari i år då jag skulle köpa kylvätska till min andra hoj. Köpte min R1-07:a i juni då jag skulle köpa bromsbelägg till 01:an. Spontan!? Javisst...men har nu kört 500 R1 mil totalt i år och kan bara säga att jag bara räknar minuterna tills jag skall ut igen. Hondan är ju lite slöare men det borde gå att få en kick med den också:tungan :D

/D.

Hahaha sett Lyxfällan? :rolleyes:

Hondan är ju lite slöare men det borde gå att få en kick med den också:tungan :D

/D.

Fan det 10!!! inlägg innan någon påpekade att Hondan är slöare än R1/Gixxern...."ni" börjar lägga av er :D

Är man som trådstartaren ute efter en Resolhonda så tror jag han skiter FULLSTÄNDIGT i de hk/kilon som skiljer utan är mer ute efter en lite ovanligare (läs snyggare) hoj :tummenupp

Mitt tips: KÖP

Hahaha sett Lyxfällan? :rolleyes:

Du ser mig snart på TV :D , glömde nämna att jag vid det tillfället hade ytterliggare 2 hojar samt 3 segelbåtar. Nu har jag reducerat och har bara 1 hoj samt 2 segelbåtar. Frun och alla barnen har jag dock kvar :D

Skämt åsido, en R1:a för 139 papp samt 1300 sek/månaden i försäkring är ingenting i jämförelse mot att kappsegla som jag gjort tidigare. Så jag är lugn och tygg i mitt bo. Kanske skall man köpa en repsol honda också när man ändå skall upp och köpa ny hjälm, eftersom ni säger att Hondan är snyggare kan den ju fungera som glidare, en sådan har jag aldrig haft:D .

Köp den nu! Vi ses i TV! /D.

eftersom ni säger att Hondan är snyggare kan den ju fungera som glidare

:lol

jag blir inte heller riktigt klok på om jag ska vänta till nästa säsong, vad säger ni? har fått tag i en hoj men "fel" färg -eller så är det rätt färg bara för att det är den enda som finns att få tag i :confused:

för att göra det svårare för repsol killen:näsblod så finns det ett gäng osålda i tyskland..., samma gäller för mig :näsblod

http://mobile.de/SIDHIdfl-9WLpEk-5W...bereich=krad&refinement=1&sr_qual=GN&top=101&

en lastbil full med repsol

9aeb_24.JPG

eller en gård full, säljer som smör i tyskland:va

9a92_27.JPG

Last edited:
Du ser mig snart på TV :D , glömde nämna att jag vid det tillfället hade ytterliggare 2 hojar samt 3 segelbåtar. Nu har jag reducerat och har bara 1 hoj samt 2 segelbåtar. Frun och alla barnen har jag dock kvar :D

Skämt åsido, en R1:a för 139 papp samt 1300 sek/månaden i försäkring är ingenting i jämförelse mot att kappsegla som jag gjort tidigare. Så jag är lugn och tygg i mitt bo. Kanske skall man köpa en repsol honda också när man ändå skall upp och köpa ny hjälm, eftersom ni säger att Hondan är snyggare kan den ju fungera som glidare, en sådan har jag aldrig haft:D .

Köp den nu! Vi ses i TV! /D.

Hahaha GÖTT :tummenupp pengar e till för att spenderas, varför tjäna pengar om man inte gör slut på dom? :yoparty

Hmm.. jag måste ju vara helt dum i huvudet..

Kollade försäkringar idag och nu har jag ont i magen :D

If Honda:

Hel 36520/år. Avställningsbar vilket borde ge en säsongskostnad på ~21k. Garageförs 778/mån.

Folksam SMC

Halv 26640/år. Icke avställningsbar.

Folksam "vanlig"

Halv ~60000/år

TH

Hel 50000/år
Halv 40000/år

Icke avställningsbar under säsong (vad de nu menar med det)

Om jag nu blundar en stund och glömmer bort mina idéer om en ny 9-3:a till hösten så kan jag faktiskt ha råd :tungan Egentligen vet jag inte ens vad jag grinar om. Betalar redan 2100 idag..

Nu åker jag till Bauhaus och strövar runt lite..

Hmm.. jag måste ju vara helt dum i huvudet..

Kollade försäkringar idag och nu har jag ont i magen :D

If Honda:

Hel 36520/år. Avställningsbar vilket borde ge en säsongskostnad på ~21k. Garageförs 778/mån.

Folksam SMC

Halv 26640/år. Icke avställningsbar.

Folksam "vanlig"

Halv ~60000/år

TH

Hel 50000/år
Halv 40000/år

Icke avställningsbar under säsong (vad de nu menar med det)

Om jag nu blundar en stund och glömmer bort mina idéer om en ny 9-3:a till hösten så kan jag faktiskt ha råd :tungan Egentligen vet jag inte ens vad jag grinar om. Betalar redan 2100 idag..

Nu åker jag till Bauhaus och strövar runt lite..

Precis som jag skrev tidigare, dessa hojar är till för att njuta med inte spara pengar på. Skall man köpa en literhoj skall man samtidigt lägga logiken åt sidan. Börjar man tänka

"okej...jag köper en hoj med 180+ hk (njaa kanske inte just hondan:D ) som kostar hur mycket somhelst för alla de extra hästarna man ändå inte kan utnyttja utan att bli av med körkortet o.s.v med mera...."

Hela grejen är idiotisk, MEN förbaskat kul! Det va inte så länge sedan vi satt i grotter och blev jagade av björnar, nu skall allt vara så himla kultiverat...något kul kan man väl få unna sig utan att känna sig som en bov.

Bauhaus....vad är det för jäkla skit. Gå in i en MC affär istället och köp dig din glidare, kanske kan du be dem trimma upp den innan du får den så att du dra nytta av dina försäkringspengar:tungan .

/D.

shit pommfritt!

Hur gammal är du?
jag är 23 å betalar 36.000 på R1 -07 å de tycker jag är alldeles för mycket å lite till! (Trygg Hansa)

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...