Husa vs. KTM!?

heke

Getting there...
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
KTM 660 SMC, Dekaltrimmad till maxx ;o)
Jaha, då var det antagligen dax!

Har idag en R1 -03 men kör tyvärr alldeles för lite. Känns onödigt att den bara står och kostar pengar. Den är ju fruktansvärt rolig att köra men att gå till en motard med dubbla uppsättningar däck lockar lkite nu då jag har kompisar med lite mark runt omkring jag kan köra på!

Då till valet, Husa eller KTM?

Är sugen på båda. Jag har aldrig kört någon av maskinerna så det är svårt. Eventuellt finns det faktorer som får mig att välja "rätt".

1. Service - Hur stor skillnad är det. På KTM´en är det väl inte lika korta intervall har jag förstått? Är det lika "billiga" delar? Om jag lämnar in för större service, kostar det ca lika mkt på verkstad?

2. Försäkring - Det bör väl rimligen vara samma försäkringspremie (vid samma storlek av motor). Ngn runt 28-års ålder i storstad (Malmö) som har ett hum om vad den ligger på?

4. Vilken storlek bör man köra på. 640/650, 520/550?

3. Annat jag bör tänka på när jag väljer mellan de 2? Fel vid viss årsmodell, barnsjukdomar på tidiga modeller etc?

Pajkastning om att jag gör fel och bytar bort min sporthoj undanbedes, jag vet att det nog kommer kännas men som sagt, vill ha billigare och mer "bus", då kostar det ju inte lika mkt skjorta om ngt skulle vara fel =)

Väldigt tacksam för svar!

Vad vill du ha?

racemodell eller "vanlig" bruksmotard.

Racemodellerna husaberg / ktm är väldigt lika, tom samma topp och ventiler (501, 525 etc) och kräver samma service.

Bruksmotarder som 640/660 går längre / service men inte lika vassa.

Last edited:
Vad hade du tänkt för dig körning på respektive vid sidan av vägen? Ska du köra riktig enduro så är en KTM 625/640/660 för stor och klumpig. Ska du däremot köra lite landsvägsetapper på uppåt en 20 mil så är en 525:a inget att rekommendera.

Vad vill du ha?

racemodell eller "vanlig" bruksmotard.

Racemodellerna husaberg / ktm är väldigt lika, tom samma topp och ventiler (501, 450, 525) och kräver samma service.

Bruksmotarder som 640/660 går längre / service men inte lika vassa.

Tackar! Det är bruksmotard det gäller. Även om det kommer bli lite offroad så är det gata som ska köras. Så vanlig bruksmotard! HUR stor skillnad är det på bruks / race!?

CoRuS: Tack för länken. Går ju inte att söka i forumet nu, men kan ju hitta det ändå. Tänkte lägger av en förfrågan nu på arbetet så jag har massa intressant läsning ikväll :)

Vad hade du tänkt för dig körning på respektive vid sidan av vägen? Ska du köra riktig enduro så är en KTM 625/640/660 för stor och klumpig. Ska du däremot köra lite landsvägsetapper på uppåt en 20 mil så är en 525:a inget att rekommendera.

På gata är det väl mer bus och bakhjul är det tänkt. Vid sidan av vägen blir det väl bus på åkrar samt köra i skogen. Så det är ju ingen "grymme-offroad" det gäller, utan mer bus, och eventuella små hopp ;o)

Tackar...

Last edited:
Tackar! Det är bruksmotard det gäller. Även om det kommer bli lite offroad så är det gata som ska köras. Så vanlig bruksmotard! HUR stor skillnad är det på bruks / race!?

CoRuS: Tack för länken. Går ju inte att söka i forumet nu, men kan ju hitta det ändå. Tänkte lägger av en förfrågan nu på arbetet så jag har massa intressant läsning ikväll :)

När det gäller KTM så anser jag att 625'an är den "vassaste" av bruksmotarderna. Den är ju en offroad/halvenduro. Blev lite snällare när den kom med elstart. 640'n är den tråkigaste. 660 är en "hottad" 640 utan elstart.

Skillnaden mellan racemotorn och lc4 (samt chassie) är väldigt stor. Värt att tänka på är att kör man vanlig körning så är skillnaden oftast till lc4'ans fördel. Lugnare uppträdande och mindre underhåll, den är inte lika extrem.

Last edited:
När det gäller KTM så anser jag att 625'an är den "vassaste" av bruksmotarderna. Den är ju en offroad/halvenduro. Blev lite snällare när den kom med elstart. 640'n är den tråkigaste. 660 är en "hottad" 640 utan elstart.

Skillnaden mellan racemotorn och lc4 (samt chassie) är väldigt stor. Värt att tänka på är att kör man vanlig körning så är skillnaden oftast till lc4'ans fördel. Lugnare uppträdande och mindre underhåll, den är inte lika extrem.

Ahh, då håller jag ögonen öppna efter en 626 till att börja med =)

När kom den med elstart? Bör man sträva efter att köpa en utan elstart? Ingen spec årsmodell man ska passa sig för =)

Inte roligt att vara novis, men roligt att få så bra hjälp =)
Tack!

Ahh, då håller jag ögonen öppna efter en 626 till att börja med =)

När kom den med elstart? Bör man sträva efter att köpa en utan elstart? Ingen spec årsmodell man ska passa sig för =)

Inte roligt att vara novis, men roligt att få så bra hjälp =)
Tack!

Om du ska köpa en KTM lc4 så är skillnaden mellan 625 o 640 ca 3kg samt att 640 har en vakumförgasare men byter man den så är det i princip samma hoj och det här gäller från o med 05 modeller:) .Däremot har 660 35cc mer och väger ca 10kg mindre än 640, ingen elstart men inga problem att kicka den iaf:yoparty och den går lite bättre..

660 är inte någon hottad 640...

660:n har precis som 625:an lite bättre förgasare mm men ingen elstart den har 654cc motor vs. 625 cc väger 138 kg vs. 146kg

660:n har lite mer vridmoment men samma effekt, lite bättre markfrigång. Bara gå in på www.ktm.se och jämföra.

660 är inte någon hottad 640...

660:n har precis som 625:an lite bättre förgasare mm men ingen elstart den har 654cc motor vs. 625 cc väger 138 kg vs. 146kg

660:n har lite mer vridmoment men samma effekt, lite bättre markfrigång. Bara gå in på www.ktm.se och jämföra.

Det skiljer därför jag skrev "hottad". Dock är målgruppen den samma. Det gäller nyare modeller. Den äldre 625'an utan elstart är lättare och mer busig. Den nyare har som sagt blandannat fått elstart av någon outgrundlig anledning. Min personliga känsla är att de medvetet har gjort den snällare. För att passa in den bland 640/660.

Den nyare har som sagt blandannat fått elstart av någon outgrundlig anledning.
För att det efterfrågas av många köpare kanske?När allt fler rena tävlingshojjar har elstart känns det väl sådär att behöva veva igång en gathoj.LC4 är ju såpass klumpig ändå att dom extra kilaona knappast märks.

För att det efterfrågas av många köpare kanske?När allt fler rena tävlingshojjar har elstart känns det väl sådär att behöva veva igång en gathoj.LC4 är ju såpass klumpig ändå att dom extra kilaona knappast märks.

Har för mig att 625sc(02) väger 132kg och skall vara en hel del piggare. Ganska stor skillnad om det stämmer. Hittar inga faktablad på de äldre just nu. Någon annan kanske kan styrka / dementera?

Last edited:
Om du ska köpa en KTM lc4 så är skillnaden mellan 625 o 640 ca 3kg samt att 640 har en vakumförgasare men byter man den så är det i princip samma hoj och det här gäller från o med 05 modeller:)

Då är det ju rätt mkt smartare o köpa en 625a från början o slippa den utgiften samt det mecket?
Sen köper man en 04a skiljer väll slutdämparn oxå?

Sattsa på en 625/660, låter som det kmr passa dig bra :tummenupp

Har ägt en riktigt vässad 625 -02(ingen elstart) och en 625 -04. 04 var bättre på allt. Finns ingen anledning att inte ha elstart. Det är en stor och klumpig hoj ändå.
Skillnaden mellan 625 och 660 är inte så stor att det är värt att köpa 660 tycker jag. Däremot är skillnaden stor ner till 640 som känns riktigt seg.
Innan 640 maffian kommer och förnekar, så kan jag berätta att tjejjen har en 640 som jag kör mkt med.

Ang. alla vikter folk slänger sig med kan jag meddela lite av de resultat vi kom frma till vi d helgens SM i Östersund då vi vägde en del hojar. På samma våg under samma dag.
Fritt ur minnet...

YZ250 -06 ... 110kg (Danne L, helt standard)
YZ501 -03? ... 110kg (JagHeterLasse, 501cc, titanrör)
YZ450 -07 ... 112kg (Lennartsson, titanrör)
CRF450 -07? ... 115kg (Kaj K, okända moddar)
560SMR -06 ... 115kg (M:et, standard)
FS650 -07(typ) ... 116kg (Stoffy, RF dubbelsystem, kolfiberhjul, ej start+batteri)
RMZ450 -06? ... 116kg (Jånte, standard)
505SX -08 ... 117kg? (Supermoto rider, titanrör)
FS650 -06 ... 119kg (Min egen, titanrör, startmotor + batteri)
SXV550 -07 ... 131kg (Liljekvist, titanrör)

Sen vägde vi även en hoj till som ägaren inte vet om och det vill han inte veta vad resultatet av så det ligger vi lågt med...

Tyvärr var inte vågen tillräckligt stor så hojarna fick stå och balansera lite vilket gav avvikelser. Dessutom var mängden bränsle lite olika allt från "några liter" till "nästan fullt". Det man kan komma fram till är att yammorna verkar väga väldigt lite och att aprullorna är tunga som bly. Alla andra ligger nånstans i mitten men så nära varann att det inte spelar nån större roll.
Hade vi haft med en LC4 eller XR vette fanken om vågen pallat med :)

Jag vägde min 625a med ungefär halvtank på en såndär våg man väger bilar/lastbilar tror jag, fanns vid en rastplats avsedd för lastbilar.
Antar inte det är särskillt korrekt, visa iaf 141 kilo.
Helt orginal.

Kändes lite tyckte jag.

Last edited:
försäkringen på min husa 650 05a är 941kr om året.

är 20 år och bor i gbg.....

bara där sparar du mkt! fast mitt tips är provkör allt du kan sen köp hojjen du tycker om bäst!

bara där sparar du mkt! fast mitt tips är provkör allt du kan sen köp hojjen du tycker om bäst!

Afan, ja det var ju inte mkt. Är det hel, halv lr trafik? Hel/Hel för 941kr låter ju för bra för att vara sant. Vad jag betalar nu i månaden ju typ :näsblod

Låter inte dumt. Ska se om det finns ngn lokal handlare som har ngn inne!!!

Here i come, tack för alla bra tips etc än så länge =) :tummenupp

Försäkringen är helt ok på husa.
Dock får jag betala hela 1700 kr för hel/hel.
19 år o bor i Karlstad.

Orkade aldrig ringa till fler bolag än 1 då jag vart nöjd med det jag fick.
Vart folksam.

En snabb fråga. En 625 från -02. Det är inget spec man bör tänka på vid -02?

I annonsen jag hittat står det "nyservad med ventiler olja, filter,
ny koppling,kedjan har suttit på i ca 100 mil, mc har gått ca 400 mil, pris beror på vad man vill ha med"

Låter ju bra, men det är inget spec att tänka på med -02 om jag nu ska kika lite närmre på den?

Tacksam för svar!

Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard