Val av sportfilter till vakumförgasare?

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Hum har börjat funderar om man ska skaffa sig 4 st sportluftfilter, inte sånna filter som de flästa e som luften går nästan rakt igenom, utan skumgummifilter med lite modstånd i, undra om de skule fungera på min motor ?

På grund av att dom förknasarna jag har vill ha lite motstånd hälst. har även uppgraderat huvudmunstyckerna okså till 140, från 130 som e org i dom, tycker ju den går lite snålt o svarar dåligt på gassen :D

Har ej startat motorn med 140munstyckerna en.

Motorn e en kawasaki zx10 89a allt e la org utan avgasystemet o portningen.

Org förgasarna Keihin CVK36

Vet inte vad du ska ha för luftfilter, men prova hojen efter att du ändrat munstycken innan du byter filter, så du vet vad som ändrar vad och var det börjar knasa. En sak i taget.

Byt inte bort originalfiltret, det ställer bara till med problem. Tjänar du en eller två hästar är det allt... EFTER att du ställt in bestyckningen i bänk med lambda. Att bestycka på fri hand är svårt - även för en bra meck.

Byt inte bort originalfiltret, det ställer bara till med problem. Tjänar du en eller två hästar är det allt... EFTER att du ställt in bestyckningen i bänk med lambda. Att bestycka på fri hand är svårt - även för en bra meck.

Jo svårt o ställa in en motor e från A-Ö med svårigheter, de blir ju inte lättare när man ingen bänk har heller, kan bara gå på om jag tycker den går bätre sämre vid körning.

Ja jag har orginal burken kvar men kortad 5cm för att jag skulle få plats med den på bygget, o sen fick jag skära bort mycke av gummina mellan luftburk/förgasarna för att jag skule få på burken så jag har en vass insugskant på gummirna som kan göra otäcka virvlar, så mycke silikon går åt runt gummirna mellan luftburk/förgasarna om jag vill ha de tätt, de va främst därför jag tänkte jag ville ha annat filter. sen på köpet får man godare sug ljud :D

Last edited:
Hitta lite fackta om cv förknasare okså:
En orginalmonterad CV-förgasare är snålt inställd och snålt bestyckad. Efter en mindre modifiering i form av ombestyckning och lite mekanisk bearbetning och med öppnare luftrenare fungerar förgasaren mycke bra.

Puffar i avgasröret eller förgasaren?

Har man för stora munstycken, för fet blandning ger det puffar i avgasröret. För små munstycken, för mager blandning, ger puffar i luftrenaren. Puffar i avgasröret beror av hastigheten som bränsleblandningen brinner med. En för fet blandning brinner för sakta. När utloppsventilen öppnar är inte förbränningen helt avslutad utan en del av förbränningen sker i avgasröret.

Förgasarpuffarna har en annan orsak. De uppstår då den magra bränsleblandningen självantänder av värmen i förbränningsrummet innan inloppsventilen stänger. En mager blandning gör att temperaturen i förbränningsrummet blir för hög. En rätt avvägd bränsleblandning
har en mycket stor kylande effekt på motorn. Om självantändningen uppstår efter det att inloppsventilen stängt innebär det att motorn knackar.

Fullgasaccelerationer och maximala varvtal med för små munstycken kan få förödande effekt på motorn. Man kan lätt bränna avgasventilerna eller ännu värre bränna hål i kolvtopparna om man är oförsiktig. Bäst är att gå från feta blandningar till magrare och under provningen noga kontrollera tändstiftens färg och sotavlagring.

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back