Oljeläckage R1a?

Exup

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2003
Hoj
Aprilia Rsv 1000R FACTORY-08
Vi va ute idag och körde,sista fem milen gick ganska hårt.När jag parkerade hojjen hemma så droppade det olja underifrån,blev livrädd,tog väck underkåpan och fick se att det droppade ifrån en av slangarna som går ner.Den ena är väl ifrån tanken den andra det kom olja ur va är det,nån slags expansion slang ifrån motorn:confused: Nu kommer det ingen olja ifrån den slangen ialf efter provkörning.Nån som har en aning om va det kan va:confused:

Tja!
Dålig tännkåpepackniing? (80:-) fjälllagerpackning? eller är det så att tännkåpan är slut! har samma proplem med min har byt alla packningar men det är tännkåpan som det läcker ifrån. Ny beställd kostar ca 800:-

Tja!
Dålig tännkåpepackniing? (80:-) fjälllagerpackning? eller är det så att tännkåpan är slut! har samma proplem med min har byt alla packningar men det är tännkåpan som det läcker ifrån. Ny beställd kostar ca 800:-
Tännkåpepackning,va är det för nåt:confused: Jag är inte helt nollad när det gäller motorer,men den packningen visste jag inte fanns,hur kommer det sej att oljan kommer ur slangen,eller vart kommer den ifrån:confused:

inte bara så att dom dratt vevhusventilationen förbi luftboxen o rakt ut då?

troligen inte slangen, oljan blir ju mkt lättare när motorn går varm.. då präsas den ut lättare. innanför tännkåpan sitter det en papp packning jättetunn så den är säkert helt slut. eftertäta med silikon.

Säker på att det är olja? Och inte kylarvätska som är lite grönaktig, min läcker också lite men det är kylarvätska. droppar ut från underkåpan säkert någon gammal slang som inte håller riktigt tätt.

inte bara så att dom dratt vevhusventilationen förbi luftboxen o rakt ut då?

Kan det vara så att även växellådan har en ventilationsslang för att förebygga övertryck i motorn/växellådan (inte vevhusventilationen nu altså)

:va

Kan det vara så att även växellådan har en ventilationsslang för att förebygga övertryck i motorn/växellådan (inte vevhusventilationen nu altså)

:va

nee.. varför då? läcker din där? :gnissla

Ok,många bud:tummenupp Oljan kom ifrån slangen ialf,jag satt å tittade på detta fenomen nämligen:) Men som sagt,jag fyllde upp nivå och tog en provtur sen va problemet borta:tummenupp

nee.. varför då? läcker din där? :gnissla

Näe min läcker inte men jag vet att det kan trycka ut lite olja ur motsvarande slang. Har gjort det på andra hojar jag ägt efter hårdare körning. Vet inte vad det är för slang o vad den är till för. Därav frågeställningen i mitt inlägg.

Som Ric sa, är du helt hundra på att det verkligen är olja?

Det låter mer som om det kanske är kylarvatten, det brukar vara grönaktigt och när du pressar hojen hårt så kan en del rinna ut igenom en slang ifrån expansionskärlet!

Jag har varit med om förr att folk har tagit fel på kylarvatten och olja:)

Följ slangen baklänges o kolla var den tar vägen.
Bör vara vevhusventilationen (som normalt mynnar i luftburken) eller en dränageslang från luftburken.
Om det är det sistnämnda tar du ur luftfiltret o kollar om burken är full i olja.

Är det bytt till separata luftfilter på den eller är allt original? I det förra fallet kan man mycket väl ha dragit vevehusventilationen rakt ut. Då blir allt logiskt eftersom hård körning piskar upp en hel del oljedimma varav en del kan åka med ventilationen ut.
Tänk också på att även små mängder läckande olja tenderar att verka JÄTTEmycket för en orolig själ...

Slitna cylinderlopp, dåliga kolvar, slut kolvringar kan iofs vålla så höga tryck i vevhuset att den spyr ur sig men så illa ska det väl inte vara!

Lycka till med felsökningen!

Man kan konstatera att "tännpackningen" är hel eftersom det kommer olja ur en slang.

Som man skerv.
Följ slangen uppåt därifrån den kommer.
Där kommer du hitta felet.
Tex olja i luftburken som kommit ur vevhusventilationen när du åkt på bakhjulet.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg