Insugstrattar till Gsx-R1000 -05/06

  • Thread starter Thread starter Nicotin
  • Start date Start date

Nicotin

Guest
Tjena...

Är det ngn som vet vem som säljer insugstrattar till ovanstående moppe ?

Inte org utan kortare race typ titan trattar.
 
trattar

:tungan jag tror filip B har några över ,som han inte "ska" använda mer !..
så de säljer han säkert åt dig för en billlig peng! :)
 
Det är inte riktigt enkelt utan lika mycket svartkonst som vetenskap, där finns en massa matematiska modeller med kompensering för allsköns variabler men någon riktig sanning om hur man tillverkar den bästa tratten finns inte.

Problemet är att flödet är en kombination av insugningsflöde och vågflöde, hur det fungerar i praktiken vet ingen riktigt. Där finns en del gurus bla Prof Blair som gjort både matematiska och praktiska modeller för optimala trattar men likförbannat är de trattar som används i F1 och MotoGP inte utformade så och de om några borde ju ha testat allt.:va

Längden på tratten är avgörande för vid vilket varv gynnsamma vågor uppträder i insuget, vid en del andra varav får man då destruktiva vågor och det är avstämmningen där som är viktig. Till detta kommer de vanliga flödesrelaterade fenomenen som också är varv och trimmningsberoende.

Factorypro gör bra trattar och är erkänt duktiga på Suzuki..
 
Präxis!

Längden på tratten...eller rättare: Hela insugskanalen (mätt från ventiltallriken) avgör vid vilket varvtal motorn kommer lämna sitt optimum.

Det hela är enkelt i teorin, för det är som att stämma en orgelpipa.
MEn i den otäcka verkligheten tillkommer det som Boris pratar om: DYnamiska effekter i gasmassan.

HUr den optimala tratten bör se ut är annars ganska klarlagt.
Och som sagt; Merklisch att inte alla stall har dessa utformningar...
Hade även ett program nånstans "Bim Blair Pipe Project" där den gode blair rätade ut frågetecknen kring 2-taktares expansionskammare!
Mkt. intressant, och ligger även det i linje med detta.
 


Det hela är enkelt i teorin, för det är som att stämma en orgelpipa.
MEn i den otäcka verkligheten tillkommer det som Boris pratar om: DYnamiska effekter i gasmassan.
.

Verkligheten bör till varje pris undvikas då faller alla fina formler och samband som man så prydligt har ställt upp :mattias

Det är bara att tillverka något hundratal trattar och testa vilken kombo som passar bäst med just din motor, plättelätt !:tummenupp
 
Back
Top