R1 Vs. ZX9r

Mortis

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
Husqvarna 118cc-43, S1000R -15
Tjenare!
Skulle nu behöva lite hjälp utifrån som de känns.
Står i valet och kvalet till att köpa sporthoj igen.
Kommer att bli en lite äldre modell för att hålla försäkring nere.
Nu till mitt problem eller dilemma.
Vad är för och nackdelarna rent prestandardmässigt mellan dessa 2?
Var de mkt sjukdommar på R1:an 98?
Vet att Kawan haft lite strul med växel lådan, annan nackdel är väl att stora servicen med ventiljustering är på 1200, 2400 osv. medans R1 inte har det förrens vid 4000?
Så där är en kostnad att räkna in.
Så hjälp mig nu lite med era synpunkter så jag får lite ljus i denna fråga.
Tilläggas ska att jag haft både Kawa och Retta innan så jag vet det med körställning och så.:tuttar

/Baeckis

Känns svårt att skriva nåt som du inte redan vet om du har ägt båda hojarna. Jag hade såklart valt R1:an (har ju precis en sån). Har inte kört Ninjan, men dom ser rätt stora och klumpiga ut i jämförelse. Ventiljustering (eller i alla fall själva kollen) är ganska lätt att göra själv. Inte säkert att det behöver justeras varje gång ju.

Tjenare!
Skulle nu behöva lite hjälp utifrån som de känns.
Står i valet och kvalet till att köpa sporthoj igen.
Kommer att bli en lite äldre modell för att hålla försäkring nere.
Nu till mitt problem eller dilemma.
Vad är för och nackdelarna rent prestandardmässigt mellan dessa 2?
Var de mkt sjukdommar på R1:an 98?
Vet att Kawan haft lite strul med växel lådan, annan nackdel är väl att stora servicen med ventiljustering är på 1200, 2400 osv. medans R1 inte har det förrens vid 4000?
Så där är en kostnad att räkna in.
Så hjälp mig nu lite med era synpunkter så jag får lite ljus i denna fråga.
Tilläggas ska att jag haft både Kawa och Retta innan så jag vet det med körställning och så.:tuttar

/Baeckis

r.1an har haft mycket krångel den också med lådan 2:an vill gärna hoppa ur vid belastning ,styrdämpare har du väl koll på att de är ett stort plus om du haft en ,vill ju gärna bli nervös fram på dåliga vägar o vid nedsättning av hjulet annars .tyckte 00:an jag hade själv var törstig på olja fyllde på runt 1,5 liter på 600 mil i övrigt en kanoncykel om man får tag i en i fint skick

Känns svårt att skriva nåt som du inte redan vet om du har ägt båda hojarna. Jag hade såklart valt R1:an (har ju precis en sån). Har inte kört Ninjan, men dom ser rätt stora och klumpiga ut i jämförelse. Ventiljustering (eller i alla fall själva kollen) är ganska lätt att göra själv. Inte säkert att det behöver justeras varje gång ju.

Vad jag känner så är de endel utbytta motorer i R1-98, sedan så vill de ha ut endel för sina hojar, samma priser som för en 00-01.
Hade en -01 som oljelampan brukade lysa.
Rettan känns mer sportig i körstil och ninjan mer touring med skönare ställning.

r.1an har haft mycket krångel den också med lådan 2:an vill gärna hoppa ur vid belastning ,styrdämpare har du väl koll på att de är ett stort plus om du haft en ,vill ju gärna bli nervös fram på dåliga vägar o vid nedsättning av hjulet annars .tyckte 00:an jag hade själv var törstig på olja fyllde på runt 1,5 liter på 600 mil i övrigt en kanoncykel om man får tag i en i fint skick

Ja nu när du säger det så har jag hört de med 2:ans växel, ninjan har ju 3:ans istället..
så med andra ord så är de kanske dött lopp, mer vilken man gillar bäst i körning å utseende, där vinner ju Rettan alla gånger men de har en tendens till att ha körts långt...

Last edited:
Vad jag känner så är de endel utbytta motorer i R1-98.

Det e la bra om motorn är bytt? :)
Oljelampan tänds för övrigt ibland på min också, oftast långt innan det behöver fyllas på nån olja. Tror bara att den sensorn är lite "försiktigt" placerad.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg