inget tryck

Chulan

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2005
Hoj
Yamaha r1
behöver lite hjälp, eftersom man inte kan söka idag på forumet måste jag fråga efter hjälp. skulle byta olja på frambroms som jag har gjort antal gånger men denna gång inte fick upp något tryck, vad skall jag göra:mad:

skulle byta olja på frambroms som jag har gjort antal gånger
Gjorde du rätt då? Hur brukar du göra? Om man gör det rätt är det lätt som en plätt. Öppna, tryck in bromsgreppet och behåll det intryckt, stäng, släpp bromsgreppet. Upprepa. Du måste lufta på oket/oken och även uppe vid bromsgreppet. Så snart vätska fri från bubblor kommer ur nippeln/nipplarna är proceduren klar och du bör ha ett fast och fint motstånd i bromsgreppet. Om du trots att du utfört proceduren rätt ändå har ett svampigt grepp har du en luftficka någonstans i systemet som måste bort. Svårare än så är det inte. :)

Gjorde du rätt då? Hur brukar du göra? Om man gör det rätt är det lätt som en plätt. Öppna, tryck in bromsgreppet och behåll det intryckt, stäng, släpp bromsgreppet. Upprepa. Du måste lufta på oket/oken och även uppe vid bromsgreppet. Så snart vätska fri från bubblor kommer ur nippeln/nipplarna är proceduren klar och du bör ha ett fast och fint motstånd i bromsgreppet. Om du trots att du utfört proceduren rätt ändå har ett svampigt grepp har du en luftficka någonstans i systemet som måste bort. Svårare än så är det inte. :)

tack för svaret. lufta vid handtaget har jag aldrig gjort för sig . hur gör jag.
jag har gjort precis i din beskrivning men aldrig behövt lufta vid handtaget

tack för svaret. lufta vid handtaget har jag aldrig gjort för sig . hur gör jag.
På de hojar jag haft har det funnits en nippel på skruven som håller slangarna vid huvudcylindern. Om du har en nippel så utför du exakt samma procedur där som nere vid oken. Det kan tänkas att du saknar en sådan och bara har en helt vanlig skruv. I så fall tänker jag inte ge dig några råd om hur du ska göra, jag vet däremot att en del avluftar genom att dra ut skruven precis så lagom att luften kommer ut och det börjar komma vätska. Bromsvätska är som bekant mycket starkt och kan förstöra både lack och hud så vidtag största försiktighet om du gör på det viset och kom ihåg att jag inte uppmanat dig att göra på det viset. Ett annat vanligt förekommande sätt att avlufta är att fylla systemet baklänges, alltså att pumpa in vätskan genom nipplarna. Det är inte heller något som jag gör eller rekommenderar dig att göra. Nu vet du i alla fall vilka alternativ du har. Om du saknar en nippel skulle jag köpa en och montera, då kan du byta vätska och avlufta utan att spilla en droppe.

Det kan bildas en luftficka precis där. Då får amn inget tryck hur man än pumpar. Om du har nippel och gör som Teddy skriver så se till att nippeln är högsta punkten i systemet.

På de hojar jag haft har det funnits en nippel på skruven som håller slangarna vid huvudcylindern. Om du har en nippel så utför du exakt samma procedur där som nere vid oken. Det kan tänkas att du saknar en sådan och bara har en helt vanlig skruv. I så fall tänker jag inte ge dig några råd om hur du ska göra, jag vet däremot att en del avluftar genom att dra ut skruven precis så lagom att luften kommer ut och det börjar komma vätska. Bromsvätska är som bekant mycket starkt och kan förstöra både lack och hud så vidtag största försiktighet om du gör på det viset och kom ihåg att jag inte uppmanat dig att göra på det viset. Ett annat vanligt förekommande sätt att avlufta är att fylla systemet baklänges, alltså att pumpa in vätskan genom nipplarna. Det är inte heller något som jag gör eller rekommenderar dig att göra. Nu vet du i alla fall vilka alternativ du har. Om du saknar en nippel skulle jag köpa en och montera, då kan du byta vätska och avlufta utan att spilla en droppe.[/QUOnu

grymt tacksam för svaren måste ha varit luft uppe vid handtaget. nu kan man bromsa igen stod o pumpa fan i tre timmar innan:tummenupp

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg