ZX-9R går dåligt/ryckigt under 3000 varv?

TMY

Medlem
Gick med
24 Aug 2006
Hoj
2019 Ducati Scrambler CR
Hej hej,

Min ZX-9R går dåligt under 3000 varv, rycker och har sig när man ska iväg. Sen när den går över 3000 varv så fungerar den som den ska. Det blir verkligen en "ketchup-effekt" precis vid 3000. Detta problem gäller på alla växlar. Vet att de jobbar bättre på högre varv, men så här dåligt tycker jag inte den gått förut på de låga varven!

Tacksam för förslag på vad det kan vara.

Mvh Tommy

Kanske kopplingen.:gnissla

Kan det vara den?
Finns det något enkelt sätt att kolla om det är kopplingen det beror på?

Hojen beter sig som om den får för mycket eller för lite bensin.. Något åt det hållet iaf. Svårt att förklara. Ryckig och jävlig iaf!

Någon som har fler idéer?

Kan det vara den?
Finns det något enkelt sätt att kolla om det är kopplingen det beror på?

Hojen beter sig som om den får för mycket eller för lite bensin.. Något åt det hållet iaf. Svårt att förklara. Ryckig och jävlig iaf!

Någon som har fler idéer?

Skit i förgasarna. Dränerade du förgasarna och tömde du tanken innan vintern i höstas?

Om inte: börja med att dränera alla förgasare och töm tanken pa bensin. Fyll upp med ny bensin. Eventuellt maste du även byta tändstift innan den gar rent.

Lagfartsmunstycken och övriga munstycken kan ha blivit igensatta men det kan räcka med ovanstaende.

Skit i förgasarna. Dränerade du förgasarna och tömde du tanken innan vintern i höstas?

Om inte: börja med att dränera alla förgasare och töm tanken pa bensin. Fyll upp med ny bensin. Eventuellt maste du även byta tändstift innan den gar rent.

Lagfartsmunstycken och övriga munstycken kan ha blivit igensatta men det kan räcka med ovanstaende.

Dränerade förgasarna och tömde tanken i våras, men kanske inte gjorde det tillräckligt ordentligt.

Tändstiften byttes vid service för 200 mil sen.

Kanske ska testa att dränera och tömma tanken på nytt. Om jag har nå skit i tanken som inte kommer ut då? Hur göra då?

Låter som det sitter skit i lågfartsmunstyckena.
Jag far nog halla med, har du gjort allt annat redan sa kan det vara värt att ta upp och kolla/rengöra dessa. Jag hade en hoj som betedde sig liknande men da räckte det med den atgärd jag beskrev tidigare.

Fa ut skit ur tanken kan vara svart men jag skulle fylla med lite bensin, skaka och hälla ut och kolla om det kommer med skit da.

Har du kollat skicket pa ditt bränslefilter? Är det stopp där kan det bli taskig gang ocksa men da borde det vara över hela registret.

Har du riktig otur kan det vara elektriskt/elektroniskt.....

Låter som det sitter skit i lågfartsmunstyckena.

Rookiefråga; Var sitter lågfartsmunstyckena och hur gör jag rent?

Jag far nog halla med, har du gjort allt annat redan sa kan det vara värt att ta upp och kolla/rengöra dessa. Jag hade en hoj som betedde sig liknande men da räckte det med den atgärd jag beskrev tidigare.

Fa ut skit ur tanken kan vara svart men jag skulle fylla med lite bensin, skaka och hälla ut och kolla om det kommer med skit da.

Har du kollat skicket pa ditt bränslefilter? Är det stopp där kan det bli taskig gang ocksa men da borde det vara över hela registret.

Har du riktig otur kan det vara elektriskt/elektroniskt.....

Så noga tömde jag inte tanken, värt att prova igen.
Får hoppas det inte är elektriskt fel..

Last edited:
Lyfter lite..

Någon som kan förklara var lågfartsmunstyckena sitter, och hur jag gör rent?

Lyfter lite..

Någon som kan förklara var lågfartsmunstyckena sitter, och hur jag gör rent?

Tyvärr sa är jag inte 100% säker pa var dom sitter. Skulle nog kunna leta reda pa dom om jag hade förgasaren framför mig.

För tvätt är väl bensin, starka lungor eller tryckluft det vanligaste.

Tips för att hitta lagfartsmunstyckena är att kolla microfiche som du hittar pa internet. Det finns en sticky i teknikforumet med adresser till ställen där man hittar dem. Det kanske finns nagot länk till en repmanual ocksa där eller i nagon annan trad.

Ta en titt på fronten så ser du dubblainsug inte sant:va sen så fortsätter dem in i tanken. Men istället så ta en titt på den tredje mycke smalare slangen som separerar sig i mitten ta loss den o gör rent den sitter ett litet filter där.

Ta en titt på fronten så ser du dubblainsug inte sant:va sen så fortsätter dem in i tanken. Men istället så ta en titt på den tredje mycke smalare slangen som separerar sig i mitten ta loss den o gör rent den sitter ett litet filter där.

Ok, vad är det för filter?
Blir att kolla upp efter jobbet.

Hej hej,

Min ZX-9R går dåligt under 3000 varv, rycker och har sig när man ska iväg. Sen när den går över 3000 varv så fungerar den som den ska. Det blir verkligen en "ketchup-effekt" precis vid 3000. Detta problem gäller på alla växlar. Vet att de jobbar bättre på högre varv, men så här dåligt tycker jag inte den gått förut på de låga varven!

Tacksam för förslag på vad det kan vara.

Mvh Tommy

Min zx9:a går oxå lite halvdåligt på låga varv, dock inte lika risigt som du beskriver. Jag ska ge mig på en synkning av förgasarna till helgen. Har du synkat dina på senare tid? kan vara en del av problemet kanske:va

Att svara i mekforumet är tunn is för mig, eftersom jag är en mekteknisk idiot men jag hade en hoj som gick sådär för några år sedan. Kollade förgasare, bränsleslangar och allt möjligt, ingen förbättring.

Tillslut visade det sig att det var choken som inte gick in helt när jag tryckte tillbaka den. Räta ut en liten pinne och lite slipning på gled den igen fint igen.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg