Stoppie med abs?

Absen mäter skillnaden i hastighet på fram och bakhjul därför går det inte att göra stoppies.

Då skulle det väl gå hur bra som helst att göra stoppiesar, förutom när man rullat ett tag och bakhjulet börjar stanna upp. Även som Jörgen förklarade, eftersom fartskillnaden blir ganska liten för att bromsa upp.

Last edited:
Då skulle det väl gå hur bra som helst att göra stoppiesar, förutom när man rullat ett tag och bakhjulet börjar stanna upp. Även som Jörgen förklarade, eftersom fartskillnaden blir ganska liten för att bromsa upp.

får ligga å gasa då så bakhljutelt har lite snurr :rolleyes:

Som jag upplever det på min bumseklump så löser ABS'en innan man fått upp röva högt nog. Så ifrån låg fart till stopp kan man få upp den genom att träffa mellan låspulserna, men min hoj är ju som sagt ingen varken stoppie eller wheeliemaskin direkt...

får ligga å gasa då så bakhljutelt har lite snurr :rolleyes:

Bak- och framhjulen är helt okorrellerade i ABS-systemet.

Det viktiga är hur hög känslighet ABS:en är inställd på. Ett liknande problem är ju tex att köra dragracing med en stark bil med antispin, problemet är ju då om antispinsystemet tillåter den lilla slirning på upptill 17% som ger maximalt grepp. Gör den inte det så går det bättre utan systemet inkopplat, annars med.

/J

Bak- och framhjulen är helt okorrellerade i ABS-systemet.

Det viktiga är hur hög känslighet ABS:en är inställd på. Ett liknande problem är ju tex att köra dragracing med en stark bil med antispin, problemet är ju då om antispinsystemet tillåter den lilla slirning på upptill 17% som ger maximalt grepp. Gör den inte det så går det bättre utan systemet inkopplat, annars med.

/J

ja vet :) jag var bara lite ironisk på deras teoretiska tanke där :)

På min BMW är det en mindre skiva med ett räffler som ett kugghjul går i, när kugget inte snurrar så går abs igång tippar jag på... bild nedan.

Bifogat

• Untitled-1 copy.jpg
    Untitled-1 copy.jpg
    119.1 KB · Visningar: 83
På min BMW är det en mindre skiva med ett räffler som ett kugghjul går i, när kugget inte snurrar så går abs igång tippar jag på... bild nedan.

Ja det är en induktiv sensor som mäter hastigheten på hjulet med hjälp av den ringen. Hastighetssignalen analyseras sedan i reglerkretsen. Om hastighetsminskingen gör ett hopp och blir orimligt stor per tidsenhet (derivatan på hastigheten för stor) så vet datorn att hela motorcykeln knappast kan ha gjort en så plötslig hastighetsändring. Då aktiveras abs:en tills det bromsade hjulet ånyo följer den förväntade/rimliga hastighetskurvan.

Mer intresant är ju att folk påstår att det inte går att uiila med bmw!
Undrar om den har någon sensor för den biten med :tungan

Om jag har hittat hur många youtube-filmer som helst med galningar som wheelar med 300 kilos HD så lär ju du kunna hitta hur många som helst som gör det med sina Bayerishe :hihi

Nya bmw har antispinn som tillval och med det påkopplat så bör det inte gå att uiila!

/Ozto

vad är problemet? det är väl bara o köpa en r1200s där man trycker på en knapp så är ABS borta.

tricket med en stoppie är väl att överföra kraften från däcket till att istället lyfta hojen.. vore klart intressant och höra någon som faktiskt testa, istället för magtunga boardwarriors :pannkyss

Från ett annat forum om ABS och stoppie

Try doing a stoppie! Then it's not such a shit hot system. Talk about a ball shattering experience. I'm like a kid who just has to stick his finger in the toaster to see if it really will give a shock :huvet

Tycker det avrundar rätt bra :gnissla

jag har testat att göra stoppiesar med abs med en bmw funduro och det går inte trots att man sitter långt fram och jobbar mycket med kroppen... fick upp bakhjulet 2 decimeter innan abs:en släppte frambromsen helt....
Men med den anstängd gick det hur fint som helt att rulla 20-30m på framhjulet

//Mcbudet

Så om man drar en tvärnit med BÅDA hjulen så funkar ju inte abs:en enl dig... genomtänkt inlägg?:7peta :7peta

Vill inte gå in på tekniken som ändå folk inte förstår. Men på en Bmw går det inte att göra en stoppie på grund av ett system som heter lift off. Jag säger inte att hela absen funkar på hastighetskillnad mellan hjulen det är bara en av många parametrar som abs enheten jobbar efter. därför är det svårt att göra en stoopie på mer än 2-3dm hur mycket man än försöker.

Jo nu för tiden har Bmw allt ihopkopplat "can-bus" dock spelar inte den datan in här rörande abs och stoppies. :tomten

Verkar som stoppie med abs bara e att glömma alltså. Får kolla hur det går att koppla ur eller gå på modellen utan abs(e ju billigare) :)

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back