Stoppie med abs?

olabola

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Hoj lös numera...
Går i funderingar på en ny hoj och då till fråga, med eller utan abs?

Vill börja kunna göra stoppies, har hört av säljare på mc varuhuset att detta ej gick när man har abs på hojen. :confused:

Nån här som har koll och har testat?

hojen i fråga är 07ans hornet.

antar väll att ABS är lite till för att förhindra ev ofivilliga stoppies samt på taskigt underlag så köp hoj utan ABS

Går i funderingar på en ny hoj och då till fråga, med eller utan abs?

Vill börja kunna göra stoppies, har hört av säljare på mc varuhuset att detta ej gick när man har abs på hojen. :confused:

Nån här som har koll och har testat?

hojen i fråga är 07ans hornet.

Själva nyttan med ABS är väl att inte man ska kunna låsa bromsarna.. Har aldrig kört någon ABS-utrustad mc men det låter ju som att du kan glömma stoppies med sånt mojs på.

Iofs låser du inte bromsarna när du gör en stoppie men nästintill. Vetefan faktiskt :va

Nej precis, man låser ju inte bromsen vid en stoppie, men nästan. Sen bromsade en hoj med abs tydligen automatiskt ltie på bakhjulet oxå, allt detta enligt säljaren.

Nej, varför skulle det inte gå? ABS hindrar mycket riktigt hjulet från att låsa sig, och jag har inte sett någon göra stoppies med låst framhjul iallafall.

Om hojen bromsar på båda hjulen samtidigt, även om du bara trycker på frambromsen har den utrustats med combibromsar, och de sitter vanligtvis inte på stoppievänliga hojar...

Triumphförsäljare sa samma sak...inga Stoppies med ABS bromsar. Dock kan man ta bort impulskännaren (eller vad det nu heter) för att koppla bort ABSén... om man vill ha hoj med möjligheten att ha ABS vid senare tillfälle.

Skulle helt klart välja ABS bromsar om man kör mkt och låta bli Stoppiesar... men då har jag bromsat omkull mig en gång... det gör ont :confused:

Nej, varför skulle det inte gå? ABS hindrar mycket riktigt hjulet från att låsa sig, och jag har inte sett någon göra stoppies med låst framhjul iallafall.

Om hojen bromsar på båda hjulen samtidigt, även om du bara trycker på frambromsen har den utrustats med combibromsar, och de sitter vanligtvis inte på stoppievänliga hojar...

Bakbroms underlättar stoppie.

för att en ABS släpper långt före klämtrycket som krävs för att få upp bakdäcket?

Det ultimata tipset är att köpa med ABS. Varför? Det sägs att om en viss modell finns med och utan ABS, så är det lägre andrahandsvärde på den som saknar ABS. Det är ju liksom den enda extrautrustningen som inte går att eftermontera så lätt.

Du vill köra utan? Jamen fine, det är bara att koppla ur den. Så aktiverar du den igen när du säljer hojen. Saken är biff! ;)

Last edited:
Det ultimata tipset är att köpa med ABS. Varför? Det sägs att om en viss modell finns med och utan ABS, så välj den med. För andrahandsvärdets skull. Det är ju liksom den enda extrautrustningen som inte går att eftermontera så lätt.

Du vill köra utan? Jamen fine, det är bara att koppla ur den. Så aktiverar du den igen när du säljer hojen. Saken är biff! ;)
haha skit bra å klota för att man gör en stoppie, MEN Hallå du har ju ABS? hur gjorde de där undrar försäkringsbolaget som givit dig några 100-lappar i rabbat för att du köpt cykel med ABS

:hihi

På bil släpper abs:en NÄR hjulet låser sig.

sen när är det självklart att de funkar likadant på en MC som på en bil?
btw, jag skulle inte vilja att de funkar lika dant, hällre att ABS släpper tidigare på en MC än va de gör på en bil där du inte måste hållar dig på upprätt som på en MC

Last edited:
haha skit bra å klota för att man gör en stoppie, MEN Hallå du har ju ABS? hur gjorde de där undrar försäkringsbolaget som givit dig några 100-lappar i rabbat för att du köpt cykel med ABS

:hihi

sen när är det självklart att de funkar likadant på en MC som på en bil?

Och du får inga problem för att du klotat medan du gjort en stoppie annars? :D

Och du får inga problem för att du klotat medan du gjort en stoppie annars? :D

NEJSH tvär lugnt :D

Hùr vet ABS:en när den ska aktiveras, känner den av om bakhjulet snurrar?

en ABS på en "BIL" släpper bromstrycket när de känner att skivan inte snurrar eller har en väldigt låg hastighet (rpm)

därför kan det ibland itne behövas mycke innan ABSen går igång på en "BIL" iom snö/grus/asfalt. den släpper inte bara för att du har ett bromstryck på text X antal Kilo.

Det var därför jag formulerade mig så,
"På bil...", istället för "En ABS-broms"

:pannkyss

flåt

:fyllisar

Last edited:
Hùr vet ABS:en när den ska aktiveras, känner den av om bakhjulet snurrar?

Hej
ABS mäter hastighetsförändringar på det bromsade hjulet. Genom att derivera hastighetssignalen från det berörda hjulet en så kan reglerkretsen enkelt räkna ut när det har släppt.Hastighetsförändringen (vinkelaccelerationen) blir då orimligt stor för att kunna omfatta hela hojen= hjulet har tappat greppet. Det är samma princip med antispin.

Mvh
Jörgen

Abs

Absen mäter skillnaden i hastighet på fram och bakhjul därför går det inte att göra stoppies.

Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard