FZR 1000-87 Växellåds ras?

Gick med
20 Aug 2003
Hoj
Harris FZR F1, Yamaha YZF 750 Classic Superbike
Hej när jag var ute och åkte i går kväll med min FZR 1000-87a så hände något?

helt plötsligt blev växlarna jätte tröga att få i och när jag stanna och varva motorn så vibrerade hojen ofantligt mycket. det gick att köra hem hojen och den gick bra förutom vibrationerna och att det var svårt att få i växlarna. min teori är att primär drevet i lådan har blivit lite krokig? fast snurrar den på friläge utan växel?

jag har en gammal låda som är utbytt pga det klasiska FZR problemet att 2:an hoppar ur. Någon som vet vad det är som har gått sönder? är det lådan eller "gafflarna" som styr kuggen, går en sådan låda att laga? Går det att använda axlarna och plocka över mina drev?:va :va :va

Många frågor, Hoppas att jag får lika många bra svar.

Hej när jag var ute och åkte i går kväll med min FZR 1000-87a så hände något?

helt plötsligt blev växlarna jätte tröga att få i och när jag stanna och varva motorn så vibrerade hojen ofantligt mycket. det gick att köra hem hojen och den gick bra förutom vibrationerna och att det var svårt att få i växlarna. min teori är att primär drevet i lådan har blivit lite krokig? fast snurrar den på friläge utan växel?

jag har en gammal låda som är utbytt pga det klasiska FZR problemet att 2:an hoppar ur. Någon som vet vad det är som har gått sönder? är det lådan eller "gafflarna" som styr kuggen, går en sådan låda att laga? Går det att använda axlarna och plocka över mina drev?:va :va :va

Många frågor, Hoppas att jag får lika många bra svar.

Att det är trögt att växla beror ofast att det är strul med gafflarna, skaftet, växel pinnen, trumman, inte att dreven är slitna. Kolla det först (behöver ju ine ta ned motorn för det)
Men att det vibrerar låter visserligen lite skumt och borde väl knappast bero på ovanstående

Att det är trögt att växla beror ofast att det är strul med gafflarna, skaftet, växel pinnen, trumman, inte att dreven är slitna. Kolla det först (behöver ju ine ta ned motorn för det)
Men att det vibrerar låter visserligen lite skumt och borde väl knappast bero på ovanstående

Den började vibrera i samband med att växlarna blev tröga. och på vissa varv skakar den dom en H-D nästan. växlarna är lätta att lägga i när motorn är avstängd.:va

Hojta till om du behöver delar.

Jo jag behäver delar hursomhelst.

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=5721

Last edited:
Vibrationerna låter som symptom på spruken kopplingskorg. Om den är trasig får du inte i växlar heller.

Vibrationerna låter som symptom på spruken kopplingskorg. Om den är trasig får du inte i växlar heller.

åfaan det är bara att hålla tummarna för det.

fast jag får ju i växlarna och kopplingen fungerar, fast den drog lite när jag la i växel. men kopplingen var ganska dålig sedan tidigare.

får riva ut kopplingen i veckan och kolla.

Det var kopplingen. nästan halva korgen låg i smulor. synd bara att nu måste jag ta bort oljetråget för att få ut alla flisor.:tummenupp :tummenupp :tummenupp
tur i oturen att det bara var kopplings korgen. för då slipper jag riva lådan + att jag har en extra.

Bifogat

• DSC00179small.JPG
    DSC00179small.JPG
    109 KB · Visningar: 58
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu